|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska nu trampa alla bmw org nissar på fötterna lite.Köpte ganska nyligen den blivande familjesläden som blev en 328 touring-96 och började i vanlig ordning forska i hur man skulle kunna locka fram lite extra kräm i den för att göra allt lite roligare.Utan någon som brist på förtroende för BMWs motortekniker hittade jag inte mindre än 3st strypningar i luftburken,vilka jag bortopererade ganska snabbt vilket ledde till en bättre respons och släppte loss ett helskönt motorljud.Har även kopplat från avgasregulatorn på högra slutröret vilket gav ett mkt skönare avgasljud och bättre respons över hela registret.Efter allt snack om b25 insug på b28 så var jag ju givetvis tvungen att ge mig på att testa för att uppleva det själv.Sant som det var sagt så beställde jag hem ett b25 insug och i måndags gjorde jag slag i saken o rev ur org insuget och 3timmar o lite meck senare så satt b25 insuget på plats.Nu för provkörningen,märkte ganska snabbt när man startat bilen att den fått en helt annan gång på tomgång.Nu till det roliga bilen hade tappat lite av det fina vridet b28an är känd för på låga varv,men däremot har den fått ett mkt tyngre o råare motorljud som den även lever upp till när man passerar ca2500rpm då det trycker på en hel del mer än vad den gjort tidigare o varvar obehindrat hela registret ut.Grymt nöjd med ingreppet!!Har snackats mkt fram o tillbaka om effekt osv med detta ingrepp och måste säga att min uppfattning är att 20-25hk inte känns helt orimligt.Någon som undrar når så är det bara att fråga. "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" | |
|
Intressant inlägg! Varför inte fortsätta med annat avgassystem, separata spjäll och kanske en mappning? =) Detta följt av en bänkning vore värt att klistras upp som fast tråd här =)) Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Vad hittade du för grejer i luftburken? du får jätte gärna förklara vad du gjorde och hur du gjorde när du avlägsnade dessa 3 hinder. / Mvh Jimmy |
|
|
Självklart så ska detta kompletteras med avgas har bara småbörjat att masserade denna familjevagn,tänker även komplettera senare med s50 grenrör o racekat ev några råa kammar.Till t39m för att svara på din fråga så börja med att ta bort luftintagsdamasken mellan strålkastare o luftburk gå sedan vidare o ta bort röret som hänger ihopa med denna in i burken.Slutligen så ta bort röret som sitter inne i luftburken framför lmm.Hoppas detta hjälpte dig som en förklaring.mvh Andreas "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
Men röret innan luftburken tycker jag känns som en bra grej eftersom den ser till att kall luft kommer in i burken eller tänker jag fel? / Mvh Jimmy |
|
|
**Men röret innan luftburken tycker jag känns som en bra grej eftersom den ser till att kall luft kommer in i burken eller tänker jag fel? / Mvh Jimmy** Nej du tänker inte fel men en standard luft burk är alltid en kompromiss, samtidigt som den skall husera det nödvändiga luftfiltret så skall den även dämpa insugningsljudet. Iden med ett rör bakom lycktan är helt rätt men röret borde antagligen vara betydligt större men då får man som sagt ett ganska påtagligt insugningsljud, nått som inte alla kunder uppskattar. ( hoppas nån blev klokare ) Tror gör man i kyrkan, man vet saker eller så vet man inte. |
|
|
Jo men visst förser den luftburken med luft men är något underdimensionerad för denna motor spec i samband med resten av flaskhalsarna och det fina insugningsljudet man får ut av att avlägnsa denna avstår man inte heller gärna ifrån ;) bara ett tips..... "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
Blir till att börja karva i burken imorgon på ledigheten =) är ju inte så att jag tackar nej till effekt. vill bara spekulera lite, alltid kul att prata med folk som gör liknande ingrepp och har samma maskin =) / Mvh Jimmy |
|
| fan va kul att nån vågar lite...funderar exakt samma sak till min bil...e väl samma motor i en 528 från 00 som i era eller??? | |
|
Länk Har ni lite mer att kika på |
|
|
Klart man ska våga lite det är trots allt inte en helt ny bil man laborerar med,men för den delen inte laborera sönder bilarna för trots allt en Bmw är alltid en Bmw ;) coh för att svara på din fråga turbokiller så är det samma spis i din 528a så bara kör på.BMW är en fin bil som är en sann blandning av känsla o prestanda som vi alla vet så kan allt förädlas något....bara en tanke...... "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
Något som är lite konstigt med luftburksfunderingarna är, om jag inte är helt snett ute, att alla M50/M52/S50 har samma luftburk. Alltså räcker originalluftburken rätt hyfsat på en 328 med tanke på att den klarar av M3:ans effektuttag. Om jag inte tänker helt snett så borde ju "flaskhalskoefficienten" öka med kvadraten av tröghetsmomentet i luftboxen med effekten/volymen luft som skall passera, vilket borde göra att om boxen är underdimensionerad för en 328-motor så borde det ge ganska enormt mycket mer att byta luftbox på en M3:a, vilket ju inte är fallet. |
|
|
Haglund2306 är du helt säker på att det är samma luftburk? jag är osäker, sen så kan ju olika burkar ha olika innehåll för att hålla nere ljud, styra om flöden osv. /Mvh Jimmy |
|
|
T39m: Nej, jag är inte 100% men nära nog. Om inte annat så ser de dessutom helt identiska ut rent optiskt. Jag säger inte på något sätt att modifikationerna är värdelösa. Ett M50B25-insug ger helt säkert bättre högvarvsegenskaper då B28:ans insug just är gjort för bättre bottendrag. En 328 har inte samma högvarvsegenskaper som en 325 just för att den skulle vara bättre på låga varv, vilket förmodligen delvis avhjälps med annat insug. Det jag menar med att luftboxen kanske räcker till är att det inte alltid är särskilt lätt att se vad som är negativt för flödet och vad som kanske är positivt. En golfboll är ju som bekant inte slät. |
|
|
Ja det stämmer att alla m50 motorer o s50 motorn har samma luftburk men 328an har stryphalsat som inte 325an har tex då det inte ska passera in mer luft i luftburken på 328an insug klara strömma.På m3an sitter även där inte dessa stryphalsar och m3an har även större lufthål lmm sidan då lmm på min m3a håll iallafall måttet 92mm.Hoppas detta gav svar på dina funderingar. "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
Att b25 insug skulle ge effekt blev uppenbart så fort man fick av insuget på b28an då kanalerna till förbräningsrummen håller exakt samma dimension som b25 insugets luftkanaler.Det var ju inte luftbuken som var underdimensionerad utan snarare bara lufttillförseln speciellt efter bytet till b25 insuget det går jag i god för på alla sett o vis. "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
Kanon! Halvvägs rätt och halvvägs fel. Undra hur det är på M52B25? Det vore kul att se hur mycket det ger, egentligen, med standardmodifikationerna på B28:an. Alltså M50B25-insug, S50-extraktor, mappning och nu då luftburken. Spännande tråd för övrigt! |
|
|
kul att se så mkt respons på ämnet,kom gärna med mer funderingar och åsikter.Tanken med luftburken va ju inte direkt sett som någon modifiering i den bemärkelsen utan mer som en kompletteing efter insugsbytet tanken är een BMC CDA box såsmåningom.Det 328an har blivit nu är ju ett substitut för min tidigare M3a.Där ligger ju även ett M-paket o väntar från det ena till det andra......kommer bilder senare "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
Tycker också att det är en rolig och intressant tråd! är det någon annan än jag som har funderat kring ett större spjällhus? vet inte riktigt vad man ska använda sig av, några tips? sen en annan grej som jag sett efter att ha läst på bimmerforums där det finns en hel del trimmade 328:or är det att många uppdaterar till 540ins luftmassemätare, kanske vore något? / Mvh Jimmy |
|
|
Har också funderat på större spjällhus, ska tydligen ge mkt bätrre gasrespons. På e36coupe.com kan man köpa ett hus som är uppborrat 2mm, men det måste man ju kunna fräsa upp sj här hemma.... Nån som vet? Oscar Johnsson |
|
|
540ins lmm är ingen dum ide den håller samma dimension som m3an och då är det ju givetvis ingen dum ide att uppgradera spjällhuset som ett komplement. "Speed is the ultimate adrenaline RUSH" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.