|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla Det är så att jag har ett problem med min bil "e36 325i -92" Den startar alltid när man vrider om nycklen, men om man gasar mycket vid låga varv "platan i mattan" så tvekar den och hostar lite men sen kommer den som vanligt igen. Detta fenomen händer i precis alla växlar, om jag inte gasar så mycket så händer inte detta. Bensin filtert är inte så gammalt Någon annan som har eller har haft detta problem som vet vad det kan vara? Jag gissar på sridare eller luftmassamätaren Har bokat tid på en bilverksta den 2007-08-28 | |
|
Jag har detta fenomenet oxå, men jag gissar mer på att en tändspole är kass. Gör ett spoltest för att se vilken som avviker. Du har ju som jag en veteran bland e36:orna, o de två första åren iaf hade de problem med tändspolar som var lite sämre. Detta åtgärdades senare genom att byta ut bremi-spolarna till Bosch.. Hör av dig om de hjälpte |
|
| jag har precis samma problem, fast min hostar inte, den är väldigt osäker i sin gång och effekten kommer i vågor och den kan helt plötsligt nypa till istället så man nästan sätter näsan i ratten för att sen återgå till normalt igen.... väldigt konstigt... | |
|
"Magnus Karlsson" Ok jag får titta på det med spolarna, tack "nitro87" Inte bra ju, hur är din bil när den står på tomgång? |
|
|
p7grk den har blixtstill tomgång på varvräknaren runt 600-700rpm.. den kan nypa till endast om jag har lite för hög växel och trampar plattan i mattan (händer oftast på 2an i uppförsbacke eller när jag ska svänga i låg fart och trycker på).... har aldrig hänt när man har lite varv på bilen dock. då är det mer som om den går ojämt i vågor, typ som om jag kör iväg på 3an och har samma tyngd på foten hela tiden så kan den helt plötsligt få ett ryck och gå bättre än vad den gör när man har halvgas, dvs osäker gas |
|
|
"nitro87" har du byt bränslefiltert, gjort spoltest (Köpte min spoltestare på biltema 29:- om man inte vill göra det på det gamla sättet förstås) Jag ska själv lämna in bilen på tisdag om jag inte hittar något fel på den. |
|
| p7grk, nope det har jag ej... vart sitter bränslefiltret? kanske ska ta o byta de o testa om de blir bättre... sen vet jag att de va ca 5tusen mil sen tändstiften byttes.. kanske dags för dom med? | |
|
Nitro87: Du o jag verkar ha nästan samma fel, känenr igen mig på "och den kan helt plötsligt nypa till istället så man nästan sätter näsan i ratten" Min tomgång är väldigt fin, inge oroligheter där alls! p7grk: Vad heter "spoltestaren" på biltema? Vad ska jag söka efter? |
|
| sök på Tändningsprovare | |
|
Låter precis som samma problem ja hade med min förra bil = Skit i tanken vilket täppte(?) till bensin filtret.. |
|
|
"nitro87" bränslefiltert kommer du lättast åt underbilen, jag hade nog byttat stiften på samma gång. "Bimmerkid" sök på Tändningsprovare "Tobias_bmw" Tack |
|
|
Har kollat igenom alla tändspolarna med "Tändningsprovare från biltema" och hittade inget fel på någon av dem. Återkommer med mer info senare |
|
|
Har nu gjort en felsökning på bilen, det konstiga var att den inte lagrade några felkoder. Så man fick starta den och gasa lite så kom det fram att det var luftmassemätare som var kass. Så nu ska jag försöka hitta en luftmassemätare som man kan prova och se om det verkligen stämmer. Jag återkommer med info senare |
|
|
Byte lmm men ingen skillnad, fick ett tips att lambda kanske spökar. På söndag ska jag byta lambda, hoppas att det hjälper Jag återkommer med info senare |
|
|
Har nu bytt lambdan och den går mycket bättre än innan, men känner att den tvekar fortfarande lite. Ger man full gas vid låga var (från 1000varv i 3:an växel) så känns det att den har mer att ge men att inte kan typ. Min föra 325i med samma års modell gick betydligt bättre. Kanske ska titta lite närmare på bensin pumpen Någon annan som har några förslag? |
|
|
p7grk: Tack för att du skriver ner allt du gör! :) Har som sagt liknande problem, funderar på om jag ska byta min lambda istället för LMM. Är det svårt att byta lambdan? Det står väl i Haynes? :) Har du bytt tändstiften? |
|
|
Bimmerkid: Jag är bytt stift, bränslefilter, lmm, olja och lambda. Nej det var inte så svårt, lite trångt bara. En 22 nyckel och en hammare sen var det klart. Lyssnade noga i morse innan jag körde till jobbet: startade jätte bra som alltid, tomgången helt stilla på ca 600v i 5 min sen började den låta lite sämre. Kanske fel på någon givare när den blir varm? Ska göra en felsökning imorgon igen Jag återkommer med info senare |
|
| *väntar med spänning på mer info :)* | |
|
Hej igen! Fick inte fram några felkoder idag, ska dit igen för han som var mer duktig på bmw var tydligen inte där då. Så jag får ringa och boka en tid senare hos han. Ska själv göra några tappra försök idag, detta ska jag titta på: Gummirören som går ner till stiften: Så där inte är spricker Porslinet på stiften: så där inte är några sot prickar, gnistan som slagit fel kanske Vevaxelgivare: Har läst att det kan vara den som spökar, konstigt att den inte dök upp på felsökningen hmm Motortempgivare: För bilen låter jätte bra när jag startar den kall på morgonen, men några minuter senare så misständer den. Kanske för att den är varm då? hmm Jag återkommer med info senare |
|
|
Ok ska vi se! Skulle göra allt det där jag skrev i det föra inlägget men så blev det inte, istället tog jag bort insugsboxen och lmm. Kvar blev gummiröret till insuget, kopplade på kompressorn och sprutade in luft och hörde att det pös lite. Efter mycket letande och kännande så fann jag en sprucken slang, vet ej vad det är för slang, eller vad den gör. Ska lägga upp lite bilder snart och hoppas att jag får något svar? |
|
|
Bilder finns på min "blogg" Tyvärr blev inte bilderna så bra. Och jag hoppas att detta är mitt problem med min bil Vet någon vad det är för slang och om det kanske kan vara det som felar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.