AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.758

Försäkring M3 E46

Sida 2 av 3
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
så om man torskar lappen efter typ 50 år bakom ratten så tappar man den erfarenheten man byggt upp oxå...fan jag blir så arg så jag skakar när jag hör detta...
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja detta blir ju på sätt o vis en dubbel bestraffning, först blir man av med kortet o får bot... Men alltså inte nog med detta utan man ska alltså också få tusentals kronor i förhöjd försäkringspremie under många år...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
525iA Touring M-sport -05
Det lutar åt BMW originalförsäkring... iofs 1500 dyrare än Vesta (som är billigast so far), men de resonerar sunt kring det här med körkortet, självriskerna behöver inte maxas överlag, bilen behöver inte skrivas över på tanten och dessutom behöver inte villa- och hemförsäkring föras över. Dessutom känns det bra med vetskapen att endast BMW originaldelar och verkstäder används vid ev reparation och att de löser in till 120% vid svårare skada. Det verkar inte vara något att fundera över...
Det här med körtkortet är olika beroende på bolag. Där jag jobbar har man överseende med om det varit en mindre sak 1-3månader.
Men det gällar att vara uppmärksam när man ringer för det "nya" datumet är det som e registrerat! Även om vi som jobbar här brukar ha koll så går det att missa......

Lycka till med din försäkring!
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
525iA Touring M-sport -05
Nu kan jag meddela vad det blev...
...något överraskande: Folksam...
...för 8.160:- helförsäkring helår med förhöjd självrisk på vagnskada...
...fick rabatt för ålder, garage i villa, när jag tog körkort, skadefria år...
Helt okey tycker jag för en nyare M3a och här i Stockholm...
...och inte behövde jag skriva över bilen heller!
RoL:

Låter som en mkt bra deal i och för sig så är Täby en låg risk kommun eller har jag fel?
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Vad gäller Vesta, är det stor skillnad om man är kund hos nordea eller inte?
Jag fick en premie på strax över 20000/helår hos vesta för en m3 03'a.
Det som skiljer mig och Bomis i övrigt är att jag bor i lägenhet och har bilen i en bur i flerbilsgarage. Samma ålder och lika många år skadefritt, känns inte som det borde ge dubbla premien?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Verkar märkligt det där med Vesta och att vissa får grymt låga premier medans andra får normala/höga. Kan vara som vi tidigare diskuterat att de gick in och dumpade premierna under en period 06-07 för att skaffa sig ett namn och gott rykte i dessa kretsar.

Hoppas verkligen inte att de chockhöjer min och alla andras låga premier inför dem kommande säsongen. Har min bil avställd nu så jag vet väl inte det förrens till våren vid påställning när man ska ha den helförsäkrad igen. Har ju endast stöld och brand nu när den står avställd.

Mvh Jimmy

Länk
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Jag har en M3 03'a som jag försäkrar hos Vesta. Jag betalar 11 500 kr/år för helförsäkring inkl. viltextra, hyrbil etc. Jag är 29, bor i Malmö centrum, kör ca 1500 mil per år, står i flerbilsgarage och har 11 skadefria år. Jag har dock även sagt att jag lägger över hemförsäkringen hos dem när den löper ut. Jag har även pratat med TryggHansa, Länsförs., BMW Original och If, men Vestas är klart billigast. Blev själv förvånad hur bra pris jag fick.

Vestas: 11,5'
If: 14-15'
BMW Original: 18-19'
Länsförs: 22-23'
TryggHansa: ca 25'
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
oFFkeFF>> ja, det låter märkligt, bor du inne i stan lr?
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Solna håller jag hus i. Det skiljer dock några tusenlappar mellan lika olika postnummer här i stockholm har jag iofs fått reda på, men det var någon tusenlapp i skillnad på sin höjd.
Ska ringa Vesta igen och fråga med sambons personnummer, hon är kund hos nordea dessutom.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Jahapp, tjejen fick ännu dyrare hos vesta än jag själv, 26000:-..
Försäkringsbolag är rätt mystiska institutioner.
535d är billigare att försäkra för mig än min 530d från 00 hos orginalförsäkring.
Bmw x5 oavsett motor dyrare än vilken M-bil som helst på mig hos samma bolag.
Det lutar åt orginal iaf, billigast hittills på 18kkr för en 03 m3, 15kkr för en 02'a för att den fyllt 5 år.
Lagt en förfrågan hos insplanet som ska kolla lite fler bolag också.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Apropå VESTA, har du en äldre välskött/unik BMW (låga mil, svensksåld, mycket utrustning o.s.v.) se till att visa upp den för värdering innan något händer, min 525iXA -92 stals för snart ett år sedan, Vestas värdering 30'000:-bilhandlare/Handelskammarens värderingsman 40'000:-.
Tyvärr värderad av en Handelskammarens värderingsman ej bilhandlare innan, till 30'000:-.
Gissa vad Vesta går på för pengar!
Tingsrätten blir nästa steg.
Svårigheterna består i att Vesta inte har något att jämföra med, därför säkrast att visa upp bilen innan!
mvh/Gunnar

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Rolig fortsättning på min försäkringshistoria hos originalförsäkring då..
Fick en offert på 18000 om året helförsäkring, som jag tog. När jag hämtat bilen fick jag igår försäkringsbrevet 36000 helåret istället.
När jag ringer dem ser de visserligen min offert men undrar vad som är fel, så nu ska de se om offerten är fel, men det är väl iofs skitsamma, det är 18k som gäller.
Ser nu också att om man frågar om m3 2003 på deras hemsida att de höjt till 23000 om året, vilket är en rätt avsevärd höjning.
Väntar fortfarande på svar från dem dock.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Nu är det löst igen dock, 16k om året med bmwcs-rabatten inräknad också :)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Hej,
Jag kollar just nu försäkringar för en M3 och har fått:
IF 49.000
Saluansvar 60.000.....
Vesta 22.000 inkl. Hemma försäkring

Vilken skillnad.
Ska kolla också med andra.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
glöm ej de stora drakarna :folksam LF och trygghansa även atva och dinaförsäkrignar kan göra en 5 till 8k till kanske:-)

Mpower
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Vesta är oslagbart billigast har jag märkt sedan några år tillbaka. Jag kollade förra veckan pris på en M3 E46 och fick en årspremie på 12500kr (1000mil, 2000kr i självrisk + utökat skydd).
IF tex. skulle ha 36 000kr, märkligt!

29 år i Helsingborg med låst garage.

Dessutom har de SÄNKT min premien med 400kr på min nuvarande försäkringa jag har hos dem på min 330Ci ACS. Från 6200kr till 5800kr med villkor lika ovan!

Mvh Jimmy

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jimmyboy: vilken spec var det på M3an du kollade? 12995kr betalar jag med 1000mil, 4k självrisk och låst garage. Oxå hos vesta då. Konstigt att du kan få billigare med lägre självrisk. Ps. När ska du svara på mitt sms? ;)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jimmyboy: vilken spec var det på M3an du kollade? 12995kr betalar jag med 1000mil, 4k självrisk och låst garage. Oxå hos vesta då. Konstigt att du kan få billigare med lägre självrisk. Ps. När ska du svara på mitt sms? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.