AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.759

Försäkring M3 E46

Sida 1 av 3
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
525iA Touring M-sport -05
Hej!

När jag nu ska försäkra min nyinköpta M3:a så står det klart att bolagen tar betydligt mer i premie än vad jag läste mig till här på Forumet ifjol.

Någon som har någon bra kontakt eller tips på vart man ska vända sig för att få ett så bra pris som möjligt?

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Ring vesta där har jag min försäkrad, jag tror du inte blir besviken ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att hämta priser här på forumet är det ingen större ide att göra eftersom vi alla har olika förutsättningar. Det enda som gäller är att själv kolla med alla bolag. Har du en svensksåld bil så kan du börja med att besöka respektive bolags hemsida och knappa in din uppgifter. Har du en importerad så leta reda på regnr för en svensksåld av samma årsmodell. Många av bolagen säger sig ha samma premier för import och sv-såld. När du har fått premier på nätet så kan ringa bolagen och ibland kan man få ännu bättre pris om man ringer. Ibland är det tvärtom.

När jag kollade på premier för M3 så var If billigast av de jag kontrollerade men bolagen är lite olika inriktning och vissa satsar på yngre förare medan andra ratar dom genom att ge oskäliga premieförslag. Det samma gäller för olika bilmodeller.

___
//Ulf
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
rol>> jag bor i sthlm, är 34 år, 16 skadefria år, kan varmt rekommendera vesta, betalar c:a 10 430 helår för helförsäkring ink hyrbil, körsträcka 1000 mil, bor i villa med garage

BMW M3, 2003, Sv Såld

trafik 0kr
stöld 1500
räddning 1500kr
glas, 1500 vid byte
vid rep, 200 kr
brand 1500 kr
maskin, mindre än 8000 mil, 1500kr
mer än 8000 mil, 3000kr
rättsskydd, 20% av kostnaden lägst, 1500 kr

vagnskada, 2000 kr (skador på eget fordon vid trafikolycka, annan yttre olyckshändelse och skadegörelse)

Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
Det här forumet är verkligen kanon!
Jag tackar för väldigt bra svar och hoppas imorron komma till avslut i denna fråga...
...ser ut som helgen är räddad!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
kan oxå rekommendera Vesta!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Samma här, rekomenderar Vesta det varmaste. Fick en grymt billigt premie och låga självrisker. 330Ci -03, 27år, Helsingborg, 1000mil/år = 6200kr/år.

Fick precis hela frontpartiet blässtrat vid ett vägarbete (oskyltat) och Vesta har varit mer än hjälpsamma. Fick klartecken idag att det skulle fixa allt och att det bara va att lämna in bilen på verkstaden, som jag själv fick välja!!!

Lycka till / Jimmy

Länk
Har alla 3 bilarna och villan försäkrade hos Vesta. Priset på samtliga 4 försäkringar var långt under övriga bolags offerter, mellan 25-50% till näst billigaste.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Går det att får prisofferter via nätet för Vesta eller måste man ringa?

___
//Ulf
Gick inte förrut iaf, och verkar inte som om det går nu heller. Tror att det fortfarande är telefon som gäller.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
rol>> Återkom gärna med vad det blev för bolag o premie! :-) Lycka till!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går att maila Vesta så slipper man ringa. Det tar ett par dagar att få svar dock.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
Jag är i kontakt med några olika bolag, bl a Vesta. Räknar med ett avslut idag. If erbjöd helförsäkring helår för drygt 15, en summa som kunde minskas till 12 om villa- och hemförsäkring flyttades över. Jag kommer att delge vad det till slut blev...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
ringde runt till de flesta f-bolag idag och kom fram till att vesta var billigast av alla f-bolag som jag ringde runt till.

De flesta ville ha mellan 15 000 - 22 000 på en 320 från 2001 (Riktiga banditer dessa f-bolag) medans Vesta begärde 8500:-

Det tycker jag e riktigt rimligt pris ( Betalar idag 15 500:- / år till kära Folksam) men de blir slut på det snart....

Det roliga är att köpte bilen år 2002, bilen blir bara äldre o äldre medans försäkringen blir dyrare o dyrare ????

Vart finns logiken???

BMW M-POWER
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Äldre bilar är relativt osäkrare vilket innebär högre kostnader för skador och invaliditet. Då dessa skador kostar miljoner så överstiger denna ökning de minskade kostnaderna för vagnskada med råge. Därför blir inte gamla bilar billigare automatiskt. Dock så blir vissa det vilket komplicerar det hela en smula.

//Lövet

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Enda fördelen bli äldre är premierna, kollade med IF, 5750:- Helår M3 E46 -02. Men max självrisk...

M3/// Mullret
Visa användare
41
RoL
M3 Cupé SMG -05
Bilen ännu ej försäkrad. Det kommer INTE att bli Vesta av en något överraskande anledning...

...jag har haft B-körkort sedan 1976, men blev av med det i 2 mån år 2005 efter att polismyndigheten var ute å fiskade på Norrtäljevägen när jag hade brådis med smågrabbarna till hockeymatch. Detta gör att premien bli 27' istf 11'...

...kanske skriva över bilen på tanten?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
rol>> ehhhh det var det dummaste jag hört...premien styrs väl endast av om man vållat en olycka och inget annat...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ring Vesta och skäll lite. Det ska vara när du tog körkortet som gäller, inte utfärdandedatum.

//Lövet

Mo
30
Molle740
Utan just nu
Farsan har samma bekymmer vart av med lappen för 2 årsedan och får oxå skithög premie tackvare det.
Detta trots att han haft kort i över 35år och detta är enda gången han varit av med det.
Jag har själv Salus ansvar på min M3:a hade först den i Dina försäkringar fick ge 9900:- helår men bytte till Salus då dom täcker även vid bankörnig,inte för att jag planerat bankörning nu men man vet aldrig:)
Sen täcker dom även maskin skada 8år eller 10" mil vilket inget av bolagen jag kollade med gjorde på importbilar.
Premien vart lite högre knappt 14000 per år men skulle nått hända med maskinen så är det billigt med lite självrisk.
Ställer ändå av den under vintern så då är det bara garageförsäkring så på hela taget blir det inte så dyrt.
Lycka till med letandet!
Tyvärr så börjar man om på nytt när man har varit av med Körkortet!
Därför ÄR det värt att fightas för kortet när polismyndingheten vill ta det.
Skriv Aldrig på! Din premie höjs eftesom du i princip har tagit nytt körkort eller fått tillbaka det. Surt men så är det jag vet!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.