|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har under sommaren haft min bil till salu och är ganska förvånad över det låga antalet intressenter som har hört av sig. Med tanke på att vi alla här är rörande överens om att e24 är en av BMW's mest lyckade modeller är utfallet av annonsen ännu mer överraskande. Har vi på AP, i vår egen lilla klubb för inbördes beundran, överskattat E24'ans popularitet eller är det nåt annat som spelar in? Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att behålla bilen, så det spelar egentligen ingen roll för mig, det skulle bara vara intressant att se hur ni ser på saken. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk | |
|
Det är en populär bil att se och åka och nästan alla gillar den men det betyder inte att alla vill äga en. För det första tror jag att det är en för stor och bränsletörstig bil för de flesta. För det andra tror jag folk överskattar ägandekostnaderna. För det tredje tror jag många inte ens tänker på att bilmodellen finns. (iaf inte vi yngre) Det är ju inte ofta man ser en på stan och jag hade själv väldigt dålig koll på att det fanns så snygga BMWs fram till ca ett år innan jag köpte min bil. Och hur kan man överväga att köpa en bil som man inte vet finns eller förutsätter är svindyr. Jag kan även se att det kanske är en begränsat skara människor som är helhjärtat intresserade av att ha en 635:a. Den största fördelen jag kan se att e24 har jämfört med andra bilar är dess annorlunda utseende. I de flesta andra områdena har den minst lika starka konkurrenter enligt mig. Hur många människor köper bilar enbart pga av utseende? Kan ju tillägga att det är tre personer som har gått fram till mig och frågat om bilen är till salu i sommar. Nu vet jag inte hur seriöst deras intresse var iofs men det verkar ju bra den dag man vill sälja. |
|
|
Har funderat lite på samma sak, har hört många som upplever E24orna som svårsålda trots att så många gillar dem. Kan ha lite med att göra att marknaden nog är relativt mättad för modellen, de som vill ha en E24 och hittat en i rätt skick behåller den. Hypen kring E24an har ju varit jättestor och folk har tagit ut löjligt höga priser för vissa ex. Jämför man prisbilden med tex E28ans så ligger e24ans ordenltigt mkt högre, trots att det i princip är samma bil. Men samtidigt tycker jag att det är lite konstigt att den inte är mer eftertraktad, för cirka 50 000 får man en snygg, komfortabel ödödlig klassiker som samtidigt har lite resurser under huven. Någon annan som kan ge någon förklaring? |
|
|
Precis, väldigt få som inte är lite insatta i bmw har ju aldrig hört talas om eller ens sett den. Bränsletörsten spelar ju självklart en roll, men jag tror även att faktumet att bilen räknas i mångas ögon som entusiastfordon och ingen vardagsbil. De flesta köper inte en 635a för att använda som bruksbil utan som entusiastfordon vilket visserligen kan vara bra, men bilarna blir ju pga detta väldigt dyra i jämförelse med mer bruksbetonad bilar som E28an. Kanske entusiast stämpeln och priset medverkar till att suget inte är så stort? |
|
|
Jo, instämmer där men det är väl också av praktiska skäl som man kanske inte kan ha en e24:a. T.ex. den svenska vintern som man ska skydda bilen mot (garage) sen den relativt höga försäkringen. Reservdelar bör väl ju finnas om man har en e28-baserad bil. Vill gärna ha en e24 själv, väldigt gärna men försäkringen är snordyr på mig, dessutom så måste man ha en vinterbil och ett garage för e24:an över vintern. Att den är bränsletörstig är väl inte hela världen? GooCart: Har sett din annons, den verkar vara riktigt fin, väldigt sugen på den men av praktiska skäl så är man ju tvungen att avstå tills vidare. Alternativet är att köpa en billigare e24 och köra som bruksbil året om, med risk för att den rostar sönder över vintern och dricker upp hela min inkomst.. |
|
|
Hade ett tag planer på att köpa en 635:a och köra året runt med(hör å häpna)...men det sk*t sig....Lite för dyra för mig, att dels inhandla och sedan sköta om denna som ett barn för att rosten inte ska "ta den"...Dyrt och tidskrävande med rost :( Jaja...kanske ändå blir en dylik när priserna för fina ex gått ner en smula..vilket nog kan dröja :) Mvh Janne. |
|
|
Jag tror att jag ska göra ett experiment och sänka priset i annonsen och se om det är det som fäller avgörandet. Personligen tror jag att om bilen hade stått i en centralort i södra Sverige så hade den varit såld vid det här laget. Alla som ser den häpnar över skicket, problemet är att det inte är någon som tar sig tid. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
| Kan ju mkt väl vara så. Jag hade inte åkt till umeå för att titta på en 635:a när det ändå finns en hel del andra ute. Men den jag köpte hade legat ut ett tag och säljaren sänkte priset. Var det som fällde avgörandet. Annars hade jag sparat tills nästa säsong. | |
|
Magnus>>>Ok,det är din vagn som jag kikat på i någon annons...faktiskt aldrig sett någon så fin ute på "bra länge" ..om ens någon gång.. Säkert värd priset...OM du nu har ork att vänta på "den rätta" köparen.. Mvh Janne. |
|
|
Som jag skrev inledningsvis så har jag börjat ompröva beslutet att sälja. Jag kollar på andra lösningar, förvaring och så. Blir den inte såld nu så behåller jag den, för ingen annan bil har varit så rolig att äga och köra som den här. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
|
Helt rätt... Mvh Janne. |
|
|
Har letat väldigt länge efter "den rätta" 635an, men ger inte upp, och du skulle nog ångra att du sålde bilen. Dessutom skulle det antagligen bli ganska svårt att hitta en som matchar skicket på din. Försäljning av en 635 beror på precis aom andra entusiastbilar på säsong, konjunktur med mera och de flesta ligger ute väldigt länge innan de blir sålda. Tror inte heller att det finns många som aktivt söker en E24 så det kan nog bero mkt på det. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
E24:an är en gammal bil!!!! Oavsett att den har vackra former och hur kul som helst att köra och åka i....så är den gammal! Har mycket svårt att tro att kategorin av intressanter för en E24 är mycket större än entusiaster. E24:an är dyr att äga,(under 25 eller icke entusiastförs), den är väldigt rostbenägen,det är en cupeé med begränsade utrymmen och priset för en så gammal bil har blivit för dyr för att ha som bruks! Därför tror jag många väljer nyare bilar! MVH Patrik "Snart gift!" |
|
Hur många M635 rullar det i Sverige Patrik ? |
|
|
Ang E24. Jag tror att personer är villiga att betala ett väldigt högt pris för en bil som faller dom i smaken. Alla har inte intresset eller kunskapen i att skruva, därför söker man ev. ett topp ex, den dag man skall ha en gammal bil som man fattat tycke för. Och då är man också beredd att betala för slippa besvären med att jaga delar, slipa,lacka,laga,putsa samt åtskilliga verkstadsbesök eller jaga personer som kan skruva. Vissa blir också lite nostalgiska på senare, då avgör nog kanske slumpen vilken bil du köper eller så kommer du ihåg någon bil du tyckte var snygg som ung. Så Goo Cart. Om din bil verkligen är i toppskick så tror jag säkert att du kan öka priset rejält på din bil och ev öka antalet spekulanter, prova andra anonnsplatser som vänder sig till övre medelåldern som ev har kapital. Hade själv en 996/ GT3 i sommar, tappade lusten på nyare bilar och ville ha något gammalt , så idag åkte jag tex BMW E3à -76 till jobbet. Snacka om variationer !! Hämtade hem Bonken från Car Clean idag, ser riktigt bra ut nu, men jag måste ta en omgång till på lädret, viss smuts satt som berg. Skall försöka leverera en bild nästa vecka på färdigt resultat. Mvh. Johan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Rullar och rullar! De som är kända än så länge hos mig och Göran B, är 59 st registrerade,varav 28 st är -85 ! Hur många av dom som är påställda och "rullar" är okänt för mig för tillfället! Skulle kunna ta reda på det inom en vecka,men har lite mycket att stå i just nu. MVH Patrik "Snart gift!" |
|
Vet inte om jag håller med om att den är dyr att äga? Drar iofs en del soppa, 1,2 i snitt för mig och det kan jag stå ut med. Sen är det ju reparationer där jag varit förskonad, ett verkstadsbesök (handbroms och avgasvärden) under de fem år jag haft bilen. Klossar och oljor har jag bytt själv. Så rep och service är inget stort konto. Värdeminskningen är obetydlig, även om den skulle vara värd noll kronor idag, har jag inte tappat mer än 10000 per år. Jag kör den dagligen på sommarhalvåret = njutning till vardags!! Ställer av till hösten och ställer på E34an (som också varit mkt snäll mot plånboken). __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Om vi jämför 635 med ex 911 från samma år så vinner ju e24 ekonomiracet med flera mil. Kör man e24 slipper man dessutom dras med alla stämplar man får per automatik om man kör Porsche. ;) Ok, Porsche-jämförelsen haltar lite grann då den är en "sportbil" och e24 är en "?" men ni fattar ändå. Så länge man inte åker på att renovera så är det mycket körglädje för pengarna. Med det sagt så vill jag direkt avråda den presumtiva e24köparen från att köpa för billigt. Köp nyckelfärdigt eller var beredd på att öppna lädret på vid gavel. mvh Magnus Melkersson Sextrettifemman: Länk |
|
| Nä jag håller nog med dig VillaRosa. Har inte ägt min tillräckligt länge för att uttala mig kanske men uppfattningen jag har fått är att den är betydligt billigare än man skulle kunna tro. Klart att en Golf kanske är billigare men det säger ju sig självt. Kör ungefär på 1,3 i snitt. Har kanske aningen tung högerfot som tillsammans med sportlådan är en dålig kombination, men jämför man med Scorpion jag hade tidigare är den ju snål =). | |
|
GooCart: Jag tycker man får en del andra stämplar istället =). Köper man en bil som sticker ut blir man nog stämplad på det ena eller andra sättet oavsett vilken bil det är. Porsche 928 måste väl vara den bil som e24 är tänkt att konkurrera med om någon Porsche? Har sett en del tester mellan 928 och M635 iaf. Då är e24 betydligt billigare, både nu som då. |
|
|
Sålde min E24: Länk i våras (maj). Den andre som kom och kollade, tog den med sig efter en timmes provkörning / ålning under o över. Den 1:e spekulanten ville egentligen ha en M3:a, så där står sig ju en E24 sig slätt... Det var väl ett 10-tal som visade intresse för vagnen... Fick precis det jag begärde (60 papp) och allt som allt tog det väl ett par veckor, har jag för mig. Våren är alltid rätt tid att sälja en bil som t.ex. E24... /Magnus Orsaken till mitt nick:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.