AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.301

Är M5 02-03 ett "vettigt" köp?

Sida 2 av 2
Ch
5
Chimera
M5-99 Med 03:ans motor
Min drar ca 1,3 i snitt. 0,9 på landsväg i 110 km/h

BMW är en bra bil.. Men inte alla..
fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
min drar 1.15 när frugan kör och 1.7 när jag kör blandad körning
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Båda era förbrukningar låter riktigt bra när man kör lugnt...
Börjar själv bli irriterande sugen på en M5 E39 men vågar inte ta steget ut.
Jag kommer 75% av tiden använda min E39 stillastående med motorn på tomgång i köerna på E20. Dock så kommer solen skina ner på bilen imellanåt när jag plågar den varv efter varv på ringen. Om jag vågar ta steget ut d.v.s =).

Programmer: Hur går det med köptankarna? Några genombrott? =)

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lite uppdatering...

Har sedan en tid spanat in en intressant M5:a Länk och tog kontakt med firman som säljer den. Det är en aukt MB-handlare. Sedan har det varit en del kommunikationsproblem med fax som inte kommit fram och e-mail som inte verkar läsas men idag så fick jag till slut faxat servicebok, utrustningslista, etc. När det gäller serviceboken så är det enda att kommentera att MB-verkstaden själv gjort den senaste servicen vilken var en Insp II. Egentligen var det dags för en oljeservice vilket gör att man själv kan göra en Insp II nästa gång så är i alla fall bilen inte för lite servad.

Bilen är en modellår 2003, tillverkad och uttagen 10/2002 och har rullat ca. 8000 mil. När det gäller utrustningen så är den lite snik ;)...M5 har ju mycket redan som standard så egentligen är det fel att kalla den snikutrustad men merparten av alla M5:or till salu har ju många kryss i sina utrustningslister. Denna vagn har bla:
*Svart skinn (praegeleder)
*Navi Prof (DVD)
*CD-växlare
*Klimakomfort vindruta
*PDC
*Inbyggd sladdlös telefon
*Hifi-högtalarsystem

Det som man kan sakna är bl a:
*Elglaslucka (använder jag sällan men hör på något sätt till...)
*Genomlastningssystem (alltid praktiskt att)
*TV-funktion (behövs ju ändå digitalmottagare och det går ju att eftermontera)
*Språkstyrning (har jag på 530'n men använder aldrig...)
*El-rollo + sido-rollo (bilen har tonade rutor bak så det behövs inte)
*DSP eller Individual Audio (gillar bra ljud men samtidigt så lyssnar jag till 98% bara på radioskval...)

Med andra ord ett litet dilemma här...en bil som ser otroligt fin ut och en färg (sterlinggrau) som jag gillar. Inte den vanligaste på M5...Samtidigt så är man ju lite av en utrustningsbög så risken är ju att man i efterhand går och retar sig på saker som saknas samt att man även funderar på att det kanske är andra som resonerar på samma sätt och att detta kan göra bilen svårsåld när den dagen kommer. Framförallt är det då avsaknaden av taklucka och budgetstereo som jag tänker på. Kan också se att avsaknaden av fällbart baksäte kommer att reta mig då och då när man står där med någor som inte får plats. Kommer ju att ha kvar 530'n men det är skönt att har lite mer lastmöjligheter även i en sedan.

Då kommnikationen med säljaren tagit sin tid så har det enligt honom dykt upp två andra intressenter på bilen så jag har bara tills i morgon på mig att ge besked. Om detta med fler intressenter stämmer vet jag inte men säljaren ger ett väldigt seriöst och korrekt intryck, dvs typiskt tyskt.

Till bilen följer 12 månaders Europagaranti, dvs MB's motsvarighet till EuroPlus och enligt säljaren så är det inga problem att gå bilen åtgärdad på en svensk BMW-verkstad enligt samma regelverk som EuroPlus.

Kommentarer och åsikter är mycket välkomna

___
//Ulf
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Verkar billig med dom milen.Jag tycker att färgen är viktig på en bil av den calibern inte så kul med en M5a så rullar det fem likadana i stan.Utrustningen var det väl inte mycket som saknades?Skulle vara glas lucka då det har jag på min och tycker det är kanon och ett krav på en BMW för mig.Hur blir det om den inte riktigt går som den ska typ defekt lmm och sådant?Är det något som kan fixas i sverige och dom betalar fakturan.

M5 Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Glöm det sista jag skrev.Läste ditt inlägg lite slarvigt:)

M5 Länk
Luckan, gardinerna (bakre el är ett krav så den får eftermonteras, man måste ju kunna säga adjö=) dubbla rutor är också trevligt men om man ska vara kvar i verkligheten duger denna Sterlinggrau perfekt, 03: a och ovanlig standardfärg är klara plus så jag skulle slå till, för det finns inga facelift estorilblåa med ljust silvergrått individualläder med alla tillval (utom dragkrok) + Individual svart Vogelaugenhornträ och ratten på rätt sida som är det jag drömmer om.

Ulf; Köp alltså=)!

Stephan
Ser riktigt prisvärd ut jämfört med svenska motsvarigheter. Alltid skönt med garanti också..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.