AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.302

Är M5 02-03 ett "vettigt" köp?

Sida 1 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Svaret är förmodligen "Nej" men vad jag är ute efter är åsikter om ett sådant köp jämfört med eventuella alternativ.

Har lite funderingar på att sälja 320'n och låta frun överta 530'n och sedan själv införskaffa något nytt. Då 530'n kommer att uppfylla de praktiska behoven i familjen så spelar lastutrymme och liknande inte så stor roll på den nya bilen. Kraven är 4 dörrar och hyffsat baksäte.

Har länge varit sugen på en M5 E39 och nu när även de senare årsmodellerna börjar kommer ner i pris så känns det som ett lockande alternativ. Har kollat en del på nätet och för 240-260' så verkar man kunna hitta fina 02-03 med 7-10.000 mil på mätaren.

När det gäller kostnader så får man ju räkna med en del extra för bensin men då jag bara kör kanske 1200 mil per år så blir det inte många tusenlappar mer per år jämfört med eventuella alternativ. Försäkringskostnaden har jag kollat och den ligger på 7-8000kr/år vilket inte är mycket att klaga på. Servicekostnaderna och eventuella reperationer är väl det som kan springa iväg jämfört med en mer standardbetonad bil men där hoppas man ju att en sen M5 ska klara sig lite bättre och en del av problemområdena verkar ju vara lösta.

Min summering ger att man för hyffsade pengar kan få väldigt mycket bil för pengarna och de löpande kostnaderna trots allt är hyffsade men att risken finns för eventuella rejält dyra reperationer.

Vad är då alternativen? Jag har länge bevakat E61 priserna med tanke på att byta 530 mot en motsvarande E61. Men ska detta vara intressant så ska det vara en med M-sportpaket och väldigt mycket utrustning och dom ligger fortfarande på 400' och uppåt.

Tittat lite på 545 sedan men för över 300' så får du en 04:a och vill du ha en med M-sportpaket så får man titta på nyare och rejält dyrare. Driftskostnaderna blir lägre än för M5:an men frågan är hur det blir med värdeminskningen?

330 både som E46 eller E90 kunde vara alternativ. En 03-04 E46 med M-sportpaket ligger fortfarande hyffsat högt i pris, dvs en M5:a känns som betydligt mer bil för pengarna. En 330 E90 kostar fortfarande för mycket om man inte väljer en snikutrustad.

Har även tittat lite på manuella 540 E39 med M-sportpaket och dom är inte helt vanliga och de av senare årsmodeller kostar även de ganska mycket. ÄVen detta ett alternativ som är lindrigare mot plånboken men skillnaden är inte så pass stor mot M5 så att detta skulle vara ett självklart val men skulle man hitta rätt bil till rätt pris så kanske...

Även Alpina B10 har länge varit en bil som tilltalat mig men begränsat utbud av intressanta objekt gör det svårt. Dyrare i försäkring än M5 men något billigare i övrigt. I inköp ligger dom på ungefär samma nivå som M5 och här gäller väl samma som för 540'n att om rätt bil dyker upp så kan det vara intressant. Dock så verkar denna modell vara oerhört svårsåld både i DE och SE.

Vad kan man förvänta sig när det prisutvecklingen för en M5 02-03 som idag ligger på ca. 250'? Prisskillnaden upp mot M5 E60 fortfarande enorm och det lär väl ändå ta ett tag innan dessa börjar komma ner t ex under 400'. Givetvis så ökar ju utbudet av M5 E39 när en del av dess ägare byter upp sig till den nya modellen. Prisfallet på en 530/545 E60/E61 för 400' måste ju även detta ligga på nästan samma nivå på t ex 2 års sikt om man räknar i kronor.

Det blev ett långt inlägg men om någon orkat läsa det så är jag tacksam för kommentarer och åsikter.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ingen som har någon kommentar? Blev kanske lite för mycket filosoferande...;)

Så här kommer en sammanfattning...
För- och nackdelar med att köpa en M5 02-03 i prisklassen 240-260' jämfört med att köpa en nyare E60/E61 fast med mindre motor typ 530 eller 545 i prisklassen 300-350'?

___
//Ulf
Buspelle
Otroligt mycket roligare med en M5a och ekonomiskt inga dramatiska skillnader. Köp en M5a. En helt underbar bil.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tycker också du ska satsa på M5:an.
De borde stagnerat lite nu samt att de sista årsmodellerna med facelift bör vara ganska så eftertraktade.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Du får ju mer för Pengarna i allt om du köper dig en M5 ,prestanda ,utr, omkostnader känslan med 4 pipor på uppfarten :-)
Även nästa ägare efter dig kommer förmodlingen vilja ha en av senare modell särskillt om några år när priset sjunkit lite till och fler har möjlighet att handla en M5 E39.
Hade ett spontan race med en svart sådan när jag hade min 328 och känslan att jag stog stilla var påträngande.....en 330 lär kännas likadant även 540.

Mpower
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag tycker du ska satsa på en M5:a, en otroligt rolig bil att köra!
Och kraften i bilen är helt otrolig :)
Visst service kostar, själv ska jag göra en insp 2 service i september!
Och när man köper en sådan bil ska man inte tänka så mkt på bensinförbrukningen för bilen dricker bensin men det måste man vara medveten om när man ska köpa en sådan underbar bil!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Man lever bara en gång, har du möjlighet att köpa/äga M5 så gör det tycker jag! Ångrar du dig är det "bara" att sälja den!

M3 E30Länk
kilroy
Har du råd med en M5...köp en! Du får mycket bil för pengarna. Tyvärr får du nog räkna med lite värdetapp, jag tror inte värdeminskningskarusellen kommer att avta än på ett tag.

Som vanligt gäller...full dokumentationskoll! Det finns skruvade 02´också.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Visserligen ett tag sedan nu men när 540:in köptes in stod det mellan E61 525 utan utrustning -04 eller E39 540 -02 med nästan allt i utrustningsväg. Nu efter 2 år känns det fortfarande helt rätt med den äldre modellen. Tycker helt klart du ska titta på en M5:a. Visst kostar den mer i underhåll men mer bil för pengarna går inte att få.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Jag har precis köp min M5:a å är sketnöjd. Har aldrig kört nån roligare bil för de pengarna. Helt underbar på småvägar och otoligt skön om man vill glida motorväg...... Räkna med 2 rundor bakdäck per säsong bara :-)

Har precis släng på nya runt om å de kostar en slant, men kul e de´:-)

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Kan bara hålla med!
Beträffande värdetapp så har ju bilen redan tappat nästan 500.000 beroende på utrustningsgrad.
Det dyra är bränsle, försäkring, delar service etc - men Du lever bara nu.
Köp en så ny som möjligt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Köp denna: Länk =)

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gaspedalen : ) Den var grym !! vill ha.

///MVH Hasso
Länk
Vilken bil!!!

Fyndköp om man bara hade råd!
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Vad härligt, här fick man faktiskt intrycket att du funderat en hel del själv innan du skickade vidare bollen. Har skummat igenom ditt inlägg två gånger nu & vad jag kan komma fram till så tycker jag du har svarat på din egen fråga.

En m5 eller en b10 om man väger in allting, tror du riskerar en betydligt mindre värdeminskning på dessa bilar i förhållande till nyare modeller så som tex nämnda530 & 545. Personligen skulle jag aldrig välja en 330 E46 framför en M5 E39 & mellan M5 & Alpinan låter jag det vara osagt, båda är ljuvliga bilar.

Jag hade slagit till på en Alpina om jag hade hittat en. Det tog faktiskt emot en smula men det är en ovanligare bil & det är en riktigt vacker sådan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den är inte så dum...

Hur är det med M5, är det standard med skinn på dörrhandtag, armstöd och mittkonsolens sidor? Vet att detta är tillval på 530/540 men många M5:or verkar ha det. Har inte sett någon som inte har det men på många bilder är det svårt att avgöra om det är plast eller skinn.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

nojas: mitt svar till inlägget innan ditt blev hängande så det kanske såg lite konstigt ut...

Visst har man funderat en hel del och B10-spåret har jag varit inne på flera gånger tidigare. Det som talar mot B10 är det begränsade utbudet av intressanta bilar. Antingen har dom rullat kring 20' mil eller så är det underliga utrustningskombinationer eller färgval på inredning, etc. Har tidigare nästan enbart tittat på touringbilar men tittar nu även på sedaner. Verkar vara otroligt sega att sälja, både i Tyskland och Sverige då bilarna ligger kvar väldigt länge. Visst några är för optimistiskt prissatta men även de som verkar ligga hyffsat till i pris finns länge.

___
//Ulf
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Du har nog en poäng där faktiskt, jag tycker det är väldigt konstigt dock om man hittar en bil med rätt mil & utrustning. Men som du säger så finns det många bevis på det. Det är dock inget nedköp vilket håll man än beslutar sig för gå.

Lycka till & vi håller tummarna på att det blir en modell med en bokstav före siffrorna.
lob
Får man haka på lite. Köpte nyligen en 330 -03 men den känns lite trång efter att jag haft 5-serie tidigare. Funderar på en M5 istället. Vad tar era M5:or i bensinförbrukning. Den jag funderar över är V8:an p¨å 400 hk

Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Lob: Det beror helt och hållet på hur du kör.
Nu ligger min och drar ca 15,2 L/100km
Men är du tung i högerfoten så går det upp i förbrukningen.

Min Bil: Länk
Jag sålde min M5 -00 i somras. Den låg i snitt på ca 1,5 liter milen blandad körning utan extremt tung högerfot. M5:an bör provas först så det är den typ av bil man vill ha. Det är en bekväm, tyst autobahn-raket i första hand och är inte så sportig. Men andra tycker säkert annorlunda :-) Tycker min 120d M-sport har ett mycket sportigare chassi och styrning. Synd man inte har V8:an i den bara. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.