AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.845

Grus fastnar innanför bromssköldarna, vad kan jag göra åt det?

Sida 1 av 2
Hej, så var det snart vinter igen, och tid för min fina BMW 525 touring -02 och låta som en sämre sorts "trabant" el. dylikt
Ingenjörerna nere i Munchen vet visst inte vad Sverige sandar våra vägar med !
Stor-Grus, (det är väl lobbat fram av Bilrutetillverkarna, som gnuggar händerna)
de har satt bromsskölden för tajt intill bromsskivan och där i lägger sig sten och gnisslar attans högt (skämmigt) tills den slipar ner sig och trillar dän, pust...
ÄR det nån därute som har nått tips på om det går enkelt att åtgärda ?

Mvh
Eddie

Har ingen lösning på problemet men du är inte ensam med problemet iaf, har hänt mig ett par gånger att nån sten fastnat där och då låter det inte som en tysk premiumbil iaf. Första gången jag hörde det kunde jag nästan tro att hela fälgen hoppat av och jag körde på bromsskivan som de lät...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag tror att det hänt 5 gånger för mig. Varje gång har jag stannat snabbt och backat 2 meter. Då har stenen ramlat ur.

Det ska finnas ett stenskydd (en plåtbit) att köpa, har sett att några har gjort det. Hör med din ÅF, kan inte kosta många spänn. Skriv sedan här vad det kostade!
tackar och bugar för tipset

Mvh
Eddie

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Nr 4 på bilden Länk

Freude am fahren
Vantage
Hade stora problem på min förra 525:a -98:a med detta h---vete.
I synnerhet om man körde på en nyasfalterad väg hua....
Trodde nissarna på BMW hade löst detta problem på nyare E39:or men icke...
I sommrast kom vi glidande in på en grussträck på ca 7km och det räckte...
Snacka om att bilen lät som alla världens lager skurit...
Provade allt då jag hade 60 mil kvar att köra och inte ville ha alla Coppsen hängande efter mej...
Till slut så tappade jag bessiningen och stannade vid en P-Plats och letade upp en grovre käpp vid dikes-kanten.
Ett par 3,5 slag på bromskölden gjorde verkan.
Tur att Fälgen är så pass öppen så man kom åt iaf.
Har klarat mej sedan dess så senare modeller verkar en aningen bättre än äldre E39:or iaf.

Niclas
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag köpte 2 plastkanter som BMW säljer, som monteras på bromsskölden, efter det har jag inte fått in nåt grus mellan skivan och skölden. Detta gäller e39:an

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Precis den som visas på länken tidigare. (Såg det efteråt)

BMW CS #5206
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och bara för att jag skrev så igår fastnade en sten i morse som vägrar ramla ut!!!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har råkat ut för detta ett antal ggr nu och det lustiga är att det alltid är vänster fram på min bil. En del gånger har stenen ramlat bort av sig själv men jag har fått montera lös hjulet minst 3 ggr. Senast så lät det fruktasnvärt illa och det var mkt pinsamt att åka genom stan med det ljudet kan jag säga. Folk vände sig om då jag åkte förbi då ljudet var riktigt hemskt och högt. När jag fick bort hjulet så var det en liten sten på knappt 1cm som satt kilad mellan skiva/sköld.
Har hänt mig 2 gånger på 3 månader och det har hänt på vänster fram både gångerna här med. Är det skadligt för delarna på något sätt?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
De enda delarna som påverkas är ju skivan samt plåtbiten till sköld. Risken kan ju vara att man repar skivan beroende på hur hård stenen är.
Hej, alla schyssta BMW-fans, tack för tipset.
men man blir ju lite mörkrädd när de Aukt. BMW handlarna (men svinbra på att ta betalt) inget vet, men att NI killar gör det !!!
Och VÄLDIGT illa När en sk. Premium-bil låter som den har skurit när man far igenom stan (Skämmigt som f--n, när alla vänder sig om och skadeler),
Värst var nog den ignorans som jag möttes av hos BMW-handlaren, men nu är det kanske historia, (haft även andra fenomen, med problem där verkstadschefen bara stått och tittat på en som om det inte vore dags för en annan att undersökas...!!!)
För nu har jag beställt 34101165225, & ......226 (grusskydd) a` 175:- spänn
End of this Story.
Eddie
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Händer nog på de flesta bmws, har även haft de på mina och familjens gamla, men förstår inte hur ni får det så ofta. Har kört grusväg ut ur byn den mesta delen av mitt liv. Och kanske fått en sten bakom skölden 2ggr :)
Vantage
Beamer....
Det stämmer !!!
Vänster-fram är det på min kärra med !!??

Niclas
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Lite lustigt att många verkar ha problemet på vänster fram :) Nu en fråga ang det extra skyddet som finns att beställa: Måste man demontera bromsskivan?
su
174
super-dan
116i - 06
Haha,
Jag får i snitt en "fastnad" sten i veckan under vinterhalvåret. Det känns helt hopplöst mellan varven... Man undviker ju avsiktligt att köra där det är för mycket grus.. Och nu har hösten kommit - snart är vi där igen... Och jag har redan extra skydden monterade. Jag brukar försöka stanna så fort jag känner igen stenkrossljudet och backa ca 10 meter, köra framåt, lyssna, backa igen om det behövs, osv. Jag har nämligen märkt att ju fortare man blir av med stenen, desto mindre är risken att den kilar fast sig ordentligt.

Ibland känns det som att det skulle vara bättre att köra utan bromssköldar... Puuh!
hej, super-dan
jaha,,, det var ju synd at du inte hann svara innan jag inköpte dessa "sk" grus-skydd !!!
jag tycker det är "skit" att inte BMW bryr sig ett enda dugg !!!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Under min "ägartid" har "peppar peppar" detta ej inträffat ännu(köpte den i slutet av Juli i år ;)),men det lär ju komma när man minst av allt vill ha detta..

Men jag vet ju att farsan som hade bilen först hade en del problem där,även efter det att han bytt bromssköldarna fram till "förbättrade" som det hette..

Men även bak har det inträffat att det kommit in sten/smågrus,och där är mig veterligt ingenting modifierat :(

Mvh Janne.
Det är värst när skivorna är nya

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Detta måste ju vara en klar konstruktionsmiss av BMW!? Man kanske inte testade E39 på grusunderlag innan den lanserades..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.