|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Kan vi inte elda på den här diskussionen lite mer? Det börjar ju bli kul nu :o) *kastar en paj* |
|
|
Något märkligt ressonemang av vantage och niklas.olsson, självklart ligger ansvaret hos GH för det uppkomna felet. Om man leverar en produkt och tillhandhåller support/kundtjänst bör man självklart ta ansvaret för såväl den leverade produkten OCH innhållet i supporten, d.v.s. konsekvenserna för rådgivningen till den leverade produkten. Att det sedan är en mänsklig försvarsmrekanism att ducka för ens egna fel är en annan femmna, men troligen svaret på GH:s agerande. Nä, det får nog bli någon annan än GH som levererar däck åt mig framöver. |
|
|
"Antagligen för att det är lika enkelt att montera ett däck på en bil utan plastringar som att montera ett däck med plastringar. Nu är jag visserligen inte helt pantad och kan montera ett däck på en bil." Okej. Jag håller helt enkelt inte med dig och jag kan nog inte på något annat sätt säga det. Du påstår att det är jättelätt att montera hjul men ändå monterade du hjulen helt åt skogen? Tack för mig i den här tråden. Min kärra: Länk |
|
|
jala: Om du läser mina inlägg igen ser du att jag inte fråntar GH ansvar för sina ord. Mina inlägg i början av tråden syftade på att en liten del av självkritik bör synas i samband med kritik av motparten. Den information man får över telefon är ofta fel. Vet man inte vad man gör bör man vara säker på att den information man sitter på är korrekt. Det gör man i min värld genom att söka information från flera källor. Får man då samma svar är man hyfsat säker, om än inte helt säker. |
|
Vantage |
Eftersom kritik riktats mot mej efter mina uttalanden så måste jag besvara en del.... Om man på ett sånt här forum anser sej kunna skriva och beskylla vem som helst för felaktigheter man själv varit med och skapat så tappar iaf jag förtroendet för detta forum. Vi har väl ett ansvar att forumet sköt snyggt eller hur ?? Att du NiclasL felaktigt monterat på fälgarna på din bil kan du knappast neka till då DU är den enda ( antar jag ) som skruvat på fälgarna eller hur ?? Som Anders S skrivit tidigare " har man inte kunskapen så ber man om hjälp ". Att din en fälg var skev kan jag förstå då din flickvän såg däcket vobbla när du körde iväg. Frågan är hur hålen för bultarna såg ut oxå !!!??? GH var otroligt shyssta att ersätta dej trots allt detta. Och visst, jag har otroligt med aktier i GH så det är därför jag skriver och debatterar som jag gör....självklart. Blå brandbilar hade jag i massor när jag var liten oxå;-)) Som vanligt när det brinner i knutarna så går debatten från saken till person angrepp, otroligt svagt av Er som sysslar med detta. Niclas |
|
NiclasL: Du har ju helt klart inte en aning om vad du gjort. Som jag ser det så satte du först dit plastringarna på navet. I fälgen kan de ju omöjligt ha passat efterssom de har rätt centrumhål. Plastringen var väl ca 5-8mm tjock(Rätta mig gärna) sen lyfte du på hjulet och drog muttrarna. Eftersom ringen INTE går in i fälgen så ligger den nu som en distans mellan navet och fälgens insida. Du drar muttrarna vilket gör att plastringen deformeras för att slutligen spricka. Att du ens kom in till stan är bra. Detta utan att fälgen hade något som helst stöd (bromsnavet) utan enbart en tunn plastring. När du inte ser detta så måste man ju säga att du INTE har tillräckligt kunnande att "bara montera på ett par däck" varav jag i framtiden råder dig att låta kunnig personal mot betalning utföra liknande tjänster. Om någon hade instruerat dig att "strunta i 3 av bultarna" hade du gjort så då utan att tänkt efter och kontrollerat vad som kan hända?? Nä, du - detta är helt och hållet ditt fel, Sorry to say //Marcus Livet börjar vid 9G... |
|
|
Låt mig påminna er som redan är kunniga nog att demontera en bil i molekyler om att man ska kunna montera rätt med rätt monteringsanvisningar från säljare/leverantör. Om det är en gör-det-själv-produkt/tjänst krävs inte att man har någon somhelst examen i mekanik. Detta gäller alla anvisningar från leverantör där inte ett visst mått av förkunskaper krävs. |
|
|
330-mike, Vem har sagt att montering av hjul är en gör-det-själv-uppgift? Jag vill påstå att jag aldrig skulle låta min flickvän montera vinterhjulen på hennes bil. Detta med varken mina eller någon annans instruktioner. Min kärra: Länk |
|
|
"Vem har sagt att montering av hjul är en gör-det-själv-uppgift?" Då skulle jag vilja säga att monteringsanvisningen bör tala om att det krävs förkunskaper. I annat fall förutsätts det väl att om man följer anvisningen så ska inget bli fel? Att du inte låter din flickvän montera hjul har väl inte så mycket med en leverantörs anvisningar att göra precis. Där handlar det ju om ett försäljningsansvar gentemot kund. |
|
|
Menar du att det INTE krävs förkunskaper för att montera hjulen? Måste man vara einstein för att förstå vad som kan hända om man inte har kunskaperna för att montera sina hjul rätt? I det här fallet fanns ingen monteringsanvisning mer än den missuppfattning som uppstod per telefon. Din sista mening förstod jag inte. Min kärra: Länk |
|
|
Vad jag menar är alltså att monteringsanvisningarna inte verkar ha varit tillräckligt tydliga eller felaktiga. Sista meningen avser det faktum att du har snarare ett moraliskt ansvar än ett juridiskt när det gäller att informera din flickvän om hur hon ska montera hjul, om det skulle bli aktuellt. En säljinstans har ett annat typ av ansvar gentemot kund, och en felaktig eller otillräcklig anvisning är alltså i juridisk favör för kund. |
|
LeifM |
För mig är detta fel helt och hållet GM.s enär det inte funkade från början. Sedan säger GM att det skall vara plastringar och skickar dessa. Klart att kunden litar på "proffsen" men hade det sett konstigt ut så hade i alla fall jag tagit mig en funderare och kollat med GM en gång till. Hoppas att de säger till på skarpen till den sk. supporten plus ersätter alla kostnader för kunden plus en stor ursäkt. I annat fall så skapar GM själva en riktigt badwill. Nästa BMW en diesel... |
|
Precis, monteringsanvisningen i form av en felaktig uppgift per telefon blev felaktig, det har vi konstaterat. Hur stort ansvar detta innebär är det vi är oense om. Vad vi diskuterar är alltså vad som krävs av den som monterar hjulen också. Jag anser, och tror på fullt att hjul till en bil ska monteras av en kunnig fackman eller erfaren gör-det-självare. Monterar man hjulen som i det är fallet så saknar man grundläggande kunskaper för att utföra monteringen. Någon klocka borde ringa när det ser ut som det gör. Något annat kan du inte övertyga mig om. Även om någon från firman i fråga säger att det bara behövs 1 bult till varje hjul så gör man inte det. Min kärra: Länk |
|
|
Så du Anders menar alltså att man inte ska ge sig på att försöka något man inte till 100% behärskar från början? Då innebär det att det aldrig får finnas någon första gång för någon (även om jag inte har en aning om ifall det var första gången i just detta fallet) Ska man alltså inte kunna utföra någon somhelst montering enbart mha en monteringsanvisning just pga att man inte i förväg redan kan det? Jag kritiserar inte ditt sätt att tänka, men jag är väldigt nyfiken på HUR du tänker i så fall : ) |
|
|
Vantage, du snackar om att bevara forumet, och att ta ansvar för att ha ett korekkt och välskött forum. Börja då med att sluta skriva slang, och sätta mängde av utropstecken och frågetecken, samt prickar efter varje sak du skriver. Stört omöjligt att få nån som helst rätsida när du skriver så slarvigt. gällande frågan ser jag inte problemen som ni som verkar vara anställda hos GM ser. ett företag säljer en tjänst, där det är uppenbart att tanken är "gör det själv", då måste väl varje person som jobbar med kundtjänst på detta företag ha i beaktning att personen som ringer in till dom och har problem/frågor om sina varor mycket troligt är helt okunnig gällande tekniska termer, självklarheter osv, gällande däcksmontering. därav ska beskrivningen ges av utbildad personal, som har tid och sinne för att serva personer och vara goda pedagogiker som kan ge korekkta beskrivningar som en lekman förstår. enkelt sätta att bena ner det är att fråga sig detta: Hade problemet överhuvudtaget funnits om inte nån på GMs kundtjänst gett direkt felaktiga och farliga instruktioner?. Nej det hade det inte, och därför är det deras fel, om dom skickat ut varor som skall vara monterade, och Niclas hade monterat dom fel på nåt vis, då är det självklart egenansvar, men när man gör som vad man iaf tror är utbildad personal säger, och sen ska man själv ta smällen då detta visat sig vara helt galet med motiveringen "det borde du ha förstått att han på firman som håller på med detta hela dagarna inte visste vad han pratade om!". hur vettigt känns det?.. och gällande datorn ni pratade om, så har precis det hänt mig som du skriver om, jag köpte datorgrejjer till min stationära dator, jag är HELT okunnig gällande datorer, och ringde därför och fick support när jag monterade i mina grejjer... fick fel instruktioner när det gällde ett minne, stoppade i detta fel och det gick sönder.. vad hände?.. jo jag fick såklart ett nytt minne samt även ett presentkort på 250:- på samma företag för tjaffset. SÅ sköter man om sina kunder, och SÅ tar man sitt ansvar. /mvh jocke |
|
|
Anders S menar nog att en säkerhetsdetalj som en bils hjul är minst sagt viktigt att få rätt både för egen del och andras! Sen kan man ju byta ex cigarettändaren eller handsfacket utan att det är fara o färde för andra och "prova sig fram" Menar man hoppar ju inte FÖRST för att prova om bungylinan ska hålla utan man tar ju en säck som har samma vikt och prövar med först! Mvh Danne |
|
|
ja, men hur mycket kan du prova om du snurrar hjulet, allt ser normalt ut och det inte tar i, sen kör du med bilen och känner inget dom första 5km. vad ska få dig att inse att nåt är galet då?. begriper inte hur man kan lägga ett problem som aldrig hade uppkommit om inte företaget gjort fel, på personen som monterade det efter dom anvisningarna... helt obegripligt. /mvh jocke |
|
|
Jokko: Det som får en att inse att något är galet OM MAN HAR KUNNANDET är sättet man just har monterat sitt hjul på! om man inte finner det galet ja du har man inte kunnandet kort o gott. Mvh Danne |
|
|
Jo det är ju just det....en monteringsanvisning är till för att beskriva exakt HUR man ska montera. Oavsett om du har kunnandet innan eller inte. Det står ju t.o.m. "Kan innehålla spår av nötter" på vissa jordnötspåsar, så inte fan räknar de med att man prompt kan räkna ut ens att det finns jordnötssubstans i en jordnötspåse : ) (det där dök upp helt oannonserat och inte i samband med att jag tänkte på nötter i den här diskussionen) |
|
|
Om det inte finns en EXAKT monteringssanvisning (eller om man har minsta misstanke om den kan vara fel) då äter man inte nötterna om man inte vill dö. Mvh Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.