AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.974

Gummihusets nonchalanta Kundtjänst

Sida 1 av 4
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
Hej!

Måste skriva av mig lite.

Köpte för ett tag sen 4st Ace Targa 18" + däck från gummihuset.
Får hem dom och monterar dom och allt är bra.
Märker sen att Bilen vibrerar i farter från 110km/h och uppåt.
Ringer Gummihuset och säger att det känns som om mitt högra bakdäck är dåligt balanserat eller att fälgen är skev.
Killen i supporten frågar om jag fick med svarta plastringar att montera i fälgarna, säger att jag inte fick det så då skickar han ut dom till mig.

Ska sen montera på plastringarna på bakdäcken vilket inte är helt lätt, blir väldigt svårt att få på däcket men efter ett tag går det iaf.

Jag och min flickvän kör sedan 3mil in till stan och allting känns bra osv, lämnar av henne vid hennes jobb så hon kan hämta sin Bmw.

Ser sen när vi kört iväg att hon blinkar med heljuset på mig hela tiden, stannar då och frågar vad det är.

Hon säger att det ser ut som om mitt vänstra bakdäck ska ramla av vilken sekund som helst, vi byter då bil och precis som hon säger så ser det ut som om det ska ramla.

Åker då och parkerar Min bil och ringer sen kundtjänsten på Gummihuset dagen efter och frågar vad jag ska göra nu?

Killen som jag pratar med då säger att det Absolut inte ska vara några plastringar i Ace Targa fälgar till E36.

Nehe varför sa den förra killen det då?
Svaret är att killen måste haft en dålig dag eller varit trött eller liknande.

Säger att jag kommer åka till Däckia här i Visby så får dom kolla på det samt att Gummihuset får stå för kostnaden.

Sagt och gjort så åker jag till Däckia och dom tar loss däcken och konstaterar att plastringarna var nästan helt sönder och bultarna var i princip så pass lösa att dom gick att montera av för hand.

Konstaterar även att om jag kört 1-2-3mil till så hade nog båda bakhjulen lossnat.

Ringer Gummihuset igen och berättar vad Däckia sagt och frågar om det är acceptabelt att någonting sånt ska hända?

Gummihuset säger att alla kan fela, det är den mänskliga faktorn.

Frågar då hur det kommer sig att när jag ringer tillbaka efter jag monterat plastringarna så är det första killen säger att det ska ABSOLUT inte vara plastringar på Ace Targa till E36.

Gummihuset väljer alltså att skylla på den mänskliga faktorn att alla kan göra fel när det kunde betytt att Jag och min tjej hade åkt av vägen i kanske 90km/h och inte bara dödat oss själv utan kanske någon annan.

Tycker det är helt oacceptabelt att instruera kunder fel som kan leda till Döden.

Ledsen att det blev mycket att läsa, var tvungen att skriva av mig lite.

Mvh
Niclas

Vantage
Du ansvara väl själv för att däcket sitter korrekt på din bil !!!
Du kan väl inte Beskylla Gummihuset för att ditt däck var på väg att lossna ???
Har Ace Targa fälgar på min E36 och jag är minst sagt rådlös hur Du kunde klämma fast distanser i centrumhålet ???
Däcket måste ha suttit snett redan innan du släppte ner det på marken igen !!!
Du ansvara själv för att däcken på din bil är rätt monterade samt har rätt dimension etc.
Om GH har levererat ex fälgar till en E39 istället för E36 fälgar så ansvarar du likväl för detta som kund !! ( DVS: att fälgarna är felaktiga och reklameras till GH ).
Samtidigt så har du världens bästa forum att tillgå här så funderingar kring framtida problem bör väl inte vara några problem !!
GH hänvisar till den mänskliga faktorn och det stämmer, vi människor är inte bättre än så.
Hur många däck distribuerar GH varje dag tror du ??
Shit happens som det heter ....

Niclas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Köpte fälgar från dom i våras(ej däck) och när ja fick hem paketet så låg de en lapp med som de stog vissa saker man skulle kolla.
Bla så skulle man montera fälgen utan däck för att kolla att den passa utan att ta i någonstans osv.
När ja ringde å beställde dom så fråga ja lite om ET på fälgen,dom sa att de inte skulle va några problem,men sa också att ja skulle prova innan ja smällde på allt å började åka,för de kan hända att de kan bli fel nånstans.

Så tycker inte riktigt du kan skylla på dom för de där...de är ju dig de ev händer nåt med,inte dom!

Jag är förövringt väldigt nöjda med Gummihuset...

Lycka till med fälgarna nu,och hoppas de blir bra.
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
Det är väll klart jag själv ansvarar för att däcket sitter klokt!

Säger dom åt mig att prova med plastringarna så gör jag väll det, eller hur?

Monterar däcket och allting sitter klokt, men PGA att plastringarna nöttes ut och gick sönder så släpptes det tryck som fanns förut och bultarna som jag dragit fast med moment satt helt plötsligt löst!

På vilket sätt har jag då inte tagit mitt ansvar att mina däck sitter där dom sitter ?

Hur ska du som vanlig konsument som litar på det dom säger kunna förutspå att plastringarna går sönder när du monterat allting klokt?

Säger dom att dom ska sitta där så litar jag väll på dom?

Precis som du säger så monterar du som säkert ex antal däck+fälg per dag, borde man då inte veta att det INTE ska vara plastringar på Ace Targa fälgar till E36?

Tänk efter lite..

Mvh
Niclas

Ursäktar inte Gummihuset men byter man hjul själv får man ta delansvar för de beslut som kan leda till Döden. Saker händer i livet, och nu vet du till nästa gång mer om hur det fungerar med plastadapters.
Jag lärde mig själv en del när jag monterade ett set 100+ utan sådana adapters.
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
niklasolsson:

Förstår inte hur du menar när du skriver delansvar?

Om någon levererar en tjänst till dig eller säljer någonting till dig som du inte är proffs eller speciellt kunnig på, då litar man på det dom säger och gör som dom säger, i alla fall till en viss nivå.

När jag har monterat mina däck och allting verkar bra, hur menar du då att jag ska ta delansvar för att plastringarna går sönder inne i däcket?

Att dom ber mig montera plastringarna för att vibrationerna i bilen ska försvinna ser inte jag som någonting konstigt, alltså borde jag inte bli misstänksam.

Att jag tar fullt ansvar för att inte skada mig under monteringen är en annan sak.

Mvh
Niclas

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det är just därför jag, efter noggrant priskollande, hittills alltid köpt mina däck hos min lokala däckhandlaren. Totalkostnaden har som mest hamnat på ett par hundringar över, men då har jag fått servicen och ansvaret för både produkt och montering.
Jag menar att vill man att en annan part skall ta ett helhetsansvar får man också lägga ut allt arbete på denna part.

Du hade säkert kunnat få ersättning om det hänt något, men jag tror också att om du låtit en däcksfirma utföra arbetet/felsökningen så hade du inte fått hjulen monterade med dessa plastadaptrar.
Jag förstår din upprördhet, men är det inte lite som att köpa en stol på IKEA, montera den själv hemma, sätta sig på den och falla med rumpan först ner i golvet? Man kan ju knappast skylla blåmärkena på IKEA, eller hur?

Om man ger sig på att montera någonting så är man själv ansvarig för att monteringen görs på ett korrekt sätt. Vet man inte riktigt vad man gör (vilket du själv indirekt säger) så bör man naturligtvis ta hjälp av någon som vet.

Återigen, jag förstår upprördheten, men jag håller inte med om att felet är Gummihusets.
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
niklas.olsson:

Det jag vill är att dom tar ansvar för felaktig information som dom lämnar ut.

Deras grej är att folk köper sina däck+fälgar billigt och monterar själva.

Även det räknas som ett helhetsansvar, du säljer någonting och står för supporten. När supporten sen felar och lämnar ut uppgifter som inte alls stämmer, vems ansvar anser du att det är då?

Om du köper en dator och supporten hjälper dig, och datorn går sönder tack vare att du gjorde som supporten sa, tror du inte att dom står för det då?

Om vi säger att man glömmer skruva fast bultarna eller liknande, då är det givetvis ditt eget fel.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det är väl klart att gummihuset har gjort fel när dom säger att det ska vara plastringar fast det inte ska vara det?

Jag tycker också att det är dåligt, säger en däck- och fälgfirma något om däck eller fälgar så är det väl klart att man litar på att det är så?

Men sen att det kan hända att man gör fel är väl inte så konstigt, men det är ju inte NiclasL som gjort fel här?

Hoppas du får en uppriktig ursäkt från deras sida.
Men alltså, ni måste skilja på ansvarsområdena här. Gummihuset ansvarar för VARAN, men inte för monteringen. Att någon lämnat fel information är givetvis både dåligt och farligt, men även där handlar det en annan ansvarsbit än den Niclas (och Evergreen) är ute efter - Gummihuset ansvarar för INFORMATIONEN, men inte för monteringen.

För monteringen ansvarar man själv eller den man anlitar att göra det. Är man tillräckligt kunnig för att utföra monteringen på ett korrekt sätt, har man också kunnandet att förkasta informationen om plastringarna.
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
Vad jag inte förstår är att alla hakar upp sig på monteringen?

Monteringen är inget fel på, som jag sagt tidigare.

Vem som helst kan montera av och på ett par däck.

Det jag gjorde var att skruva av däcken sätta dit plastringen och sen skruva dit bultarna för hand för att sen dra dom i en stjärna med muttermaskin och momentskaft.

Och efterdra bultarna gör man vanligtvis efter 5-10mil och jag hade hunnit köra 3mil.

Det är plastringen som har gått sönder pga den inte ska vara där.

Och när plastringen går sönder så släpper trycket som var där, och den kraften jag drog bultarna med försvinner vilket slutar i att bultarna släpper och däcken ramlar av.

Alltså har det inget med någon felmontering att göra, utan instruktioner från GM att det SKA sitta plastringar där.

Vilket det uppenbarligen inte skulle.

Mvh
Niclas
tornet
Detta är helt klart inte ett fel som beror på NiclasL och hans sätt att montera hjulen. Om en fackhandlare talar om för kunden hur denna skall gå tillväga är det så som kunden skall göra, därför att skulle det sedan visa sig att fel på den inköpta produkten uppstått och detta beroende på att kunden handskats fel och i motsats till vad fackhandlaren instruerat är det INTE ett garantifall utan handhavande fel.

I detta fall har NiclasL gjort precis så som fackhandlaren instruerat och det kunde slutat riktigt illa.

Gummihuset borde nog hälla ett par koppar kaffe i sin kundtjänstsupport så de vaknar till och kan förmedla rätt instruktioner och produktinformation om något!?

Vantage: vad svamlar du om?! Du kan inte ha läst inlägget från NiclasL korrekt, i annat fall får du nog ta och läsa på lite... Du kanske kan programmera och köra en robot, men inte sätta ihop den - och kan du det så kanske du nån gång får fel information av tillverkaren och sedan monterar efter den - är det DITT fel då?

NiclasL: Stå på dig, detta är inte ditt fel.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Herregud, ni som tycker Niclas är ansvarig här, hur menar ni egentligen att han skulle ha gjort:

1. Han köper däcken och monterar.
2. De beter sig inte som de ska och han vet inte varför.
3. När man inte vet så frågar man om råd (förhoppningsvis från ett proffs)
4. Han frågar ett proffs och får svar på sin fråga samt en del med instruktionen att montera den.
5. Problemet blir ännu värre.

Det hade varit en sak om Niclas på eget bevåg hade monterat dessa ringar, men nu gjorde han precis vad man ska göra när man är osäker: kontaktade de som levererat däcken och följde deras intruktioner.
32
13
325i92
325i -92
Niclas är självklart inte den som gjort fel, fattar inte heller hur de som anser det tänker..

Gummihuset säger att det ska vara plastringar på och de skickar dessutom hem sådana till Niclas. De borde be om ursäkt och kompensera för Niclas eventuella utlägg.
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
Har i alla fall talat med GM nu och det dom vill stå för är kostnaden hos Däckia på 250kr.

Dom anser att det handlar om felmontering och såklart även fel instruktioner, men inget som dom kan stå för.

Har även förklarat för dom att det handlar inte om en felmontering utan att jag fått fel instruktioner från deras kundtjänst/support.

Dom säger även att man borde märkt att det INTE ska sitta plastringar där.

Då svarar jag att det kanske man märker om man monterar 20-30 hjul per dag, men om man inte gör det och dessutom har fått instruktioner att göra det från dom man köpte fälgarna+däcken ifrån så finns det ingen anledning till att vara misstänksam mot att dom inte ska sitta där.

Dom kommer även med motfrågor som: Har du aldrig gjort fel någongång?

Svarade då att givetvis har jag gjort fel som alla andra, men inte ett fel som kan har riskerat någons liv.

Och har jag gjort det så har jag stått för det och inte försökt prata bort sig om att felet ligger på den jag gav instruktionerna till.

Väntar tills efter kl 13.00 då Vd/Chefen på GM skulle komma.

Tråkigt att en utav dom större däckfirmorna i Sverige inte kan stå för felen dom gör utan att försöka skylla på andra faktorer.

Mvh
Niclas
Vantage
Centrumhålet som centrerar dina fälgar är VÄL avstämd med det motsvarande hålet i fälgen.
När inte så är fallet så stäms detta av med plast-ringar ( centrerings ringar ).
Dessa har till uppgift att styra fälgen rätt när bultarna/muttrarna skall dras åt.
Om dessa skall spricka el deformeras så kräv det att....
*Muttrarna/Bultarna släpper.
*Plastringarna har deformerats vid monteringen.
*Dåligt rengjorda anliggningsytor.
*Defekta Muttrar/Bultar.
Om distansringar/Centreringsringar skall användas till de fälgar du monterar så märker du detta när fälgen glappar avsevärt i centrumhålet vid monteringen.
Dessutom så kan dina fälgar ha olika diametrar på centrumhålet.
Ett större längst in och ett mindre längst ut.
Detta innebär att distansringarna/centreringsringarna skall ha RÄTT TJOCKLEK/BREDD oxå.
Annars pressas ringarna vid åtdragning så sprickor och moment påverkas.
GH ( Gummi Huset ) anvarar för leverans av dina fälgar helt klart.
Du ansvara själv för att de däck du monterar på din bil passar och sitter utan risk för dej eller andra.
Vad jag skriver är att du själv måste kontrollera sakerna du monterar SJÄLV på din bil.
Du hänvisade till en Dator....
Om du köper en helt NY dator så stämmer ditt resonemang.
Du har INTE beställt en NY bil här utan delar till din bil.
Om du beställer Nytt grafikkort/minne etc till din dator så vill jag se den säljare som byter in det nya grafikkortet du statiskt skjutit i höjden vid monteringen !!!!
Samma jämnförelse både Bil & Dator eller hur ???
Fel utskick av grejor är inget nytt i Sverige.
Men felet är solklart ditt när du monterar felaktiga grejor på din bil.
Du skrev "citat"...Vad jag inte förstår är att alla hakar upp sig på monteringen?
Monteringen är inget fel på, som jag sagt tidigare.
Vem som helst kan montera av och på ett par däck.
Slut "Citat"....
Vad handlar detta om ???
Monteringen eller nå´t annat som du inte behandlat ??

Niclas
Ni
27
NiclasL
328i -95
325IXk -89
Vantage:

Som du säger så måste jag själv kontrollera att allting sitter klokt.

Vad är det jag har gjort för fel anser du när:

1. Monterat av däcken
2. Satt dit plastringen
3. Satt på däcket
4. Satt i bultarna för hand
5. Dragit fast bultarna i en stjärna med mutterknackare och momentskaft.
6. Kollat "bakom" fälgen för att se så allting ligger lika emot och inte är något glapp.

Sen att jag inte är proffessionell däckmontör och inte har röntgensyn och kan se att plastringarna håller på att gå sönder när jag köra mina 3mil kan jag stå för.

Men som sagt tidigare, dom ber mig montera plastringarna och jag gör som dom säger och det blir fel.

Plastringarna ska inte vara där från början och det kan jag omöjligt veta som inte håller på med det.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag anser att det helt och hållet är säljarens ansvar att leverera rätt produkt. Och att det är köparens ansvar att kontrollera att produkten överensstämmer vid leverans.
Själv så har jag inte haft något problem då min säljare alltid noggrant kontrollerat ex däck och fälgar att
dessa passar på bilen.

//Stefan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Man ger sig inte på att montera ihop saker man inte har koll på när det handlar om så pass viktiga saker som vi pratar om här. Det är MIN åsikt.

Självklart olyckligt och tråkigt att Gummihuset angav fel instruktioner, detta bör dom få höra och skärpa till sig på helt klart.

Men..
Tänk dig att du står och mekar med bromsarna nästa gång och har frågor om monteringen. Om killen på andra sidan tråden blandar ihop något och du sedan monterar grejerna fel. Är han då ansvarig för att du råkar ut för en olycka pga detta?
Jag anser inte det. Om det däremot hade stått fel in monteringsanvisningen kan man börja prata om ansvar.

Min kärra:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.