AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.088

BMW usel i nytt krocktest

Sida 3 av 3
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack för ditt inlägg Janne.
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Man ser på filmen Nicklas länkar till att utvecklingen verkligen har gått framåt! Volvo 945 var på sin tid en av dom mest krocksäkra bilarna! Nu blir den mosad av en mindre Renault.....

Mvh
si
64
simca
3,0SA -76
Livrem och hängslen....

1977 var nog en e12a inte lika säker som en 240 heller, men vem vill köra 240?
Skulle vara en Grand Lux då :-)

204 el 218?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mixtus>>>Tack för vad?

Nu är det ju så här i världen att som man blir bemött bemöts man av andra.

Jag tycker ditt inlägg var obetänkt,rena faktafel osv och ett "påhopp i största allmänhet" att jag blev förbannad och skrev som jag skrev.

Ingenting konstigt med det..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,lite fel ändå>>>Som man bemöter andra blir man bemött själv ska det stå.

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag vet vad som händer när en 7 serie träffar front mot front med en SAAB 9000 utan airbag.

Min svärmor bröt handlederna som passagerare i SAABen, svärfar bröt ett revben och blev blåslagen.

Dom 2 i BMWn åkte upp till Sankte Per.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Janne: Jag tror att Volvo V70 är en mycket krocksäkrare bil än din E32:a. Jag tror att krocksäkerheten har gått framåt oerhört mycket på 19 år. Jag tror sannolikheten att överleva är mycket större i en V70 än en E32:a om dessa båda bilar frontalkrockar.

Varför inte surfa in på Folksams hemsida så kan du läsa lite om hur krocksäkerheten har utvecklats över tiden? Där framgår t.ex. att risken att få en dödande skada har i de modernaste bilarna minskat med 90% jämfört med bilar från tidigt 80-tal. Risken att bli invalidiserad har på samma sätt minskat med 25%.

Du talar om ”bevis”, ”bilder” och ”frapperande rejäla fakta” (vad det nu är). Skillnaden mellan dig och mig är att jag drar slutsatser utifrån forskning och de testresultat som finns tillgängliga. För mig är det glasklart att Volvon är så oerhört mycket bättre sett ur ett krocksäkerhetsperspektiv. Det kallas för logisk slutledningsförmåga.

Till sist: Det var du som blev arg, inte jag. Mitt inlägg innehöll inga faktafel och jag använde inga svordomar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mixtus:
Ok,fel av mig ,det var inga faktafel i ditt inlägg,men du läste inläggen som F-n läser Bibeln.

Jag har fortfarande inte sett någonting här som liknar någon form av bevis(filmer,testresultat från något seriöst test osv)...Ingenting från dig som liknar bevis heller..

Sedan så är det ju naturligtvis så att krocksäkerheten gått oerhört mycket framåt sedan åttiotalet,det tror jag alla i Sverige i skolålder o uppåt vet..så det behöver du inte skriva ned någon mera gång heller..

Men fortfarande så ser jag inga fakta angående en krock mellan V70 och en 735:a E32 någonstans...

Vad händer då exakt?

"Isåkare" hade ju en liten historia angående en krock...Men hur fort gick det,hade E32:an airbag?...Dog dem i 7:an direkt,var den helt krossad BMW'n osv osv...kan ju vara intressant att höra något mera om krocken...om du vet dvs.

Men så länge ingen VET hur det kommer att gå i en krock mellan en ny V70 och en 735 E32 med airbag ,så tycker jag du "Mixtus" kan skrapa ned grodan från väggen och skölja av så länge..

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men bara för att man inte VET EXAKT är inte alla bedömningar likvärdiga, eller hur?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nockenwelle>>>Det enda jag vill veta är ju hur det KAN tänkas gå i en krock med en airbagförsedd gammal E32:a och en ny V70 med bevis då också...men det finns många olika sätt att bedöma ett krockscenario ifrån...naturligtvis har hastigheten t.ex en STOR del i utgången..osv.

Finns ju naturligtvis ett oändligt antal krockscenarier mellan dessa bilar ,hastigheten,hur smällen "träffar" osv osv...Jag irriterade mig bara på hur Mixtus tar för givet hur det kommer att gå i en smäll...Ok,varken han eller jag har specificerat exakt vilket krockscenario det gäller...40-50-70-90?km/h och om det är en offset eller "head on" smäll osv...

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Vi vet ju att V70 är en mycket modernare konstruktion och att kunskaperna om krocksäkerhet ökat rejält de senaste 20 åren. Det talar starkt för att Volvon är säkrare. Vad talar för E32?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ingenting talar väl direkt för en E32 annat än storleken i kupén som ändå är "bättre" än om jag haft en Corolla + att jag nog troligen inte skulle få hjärnan utsmetad iaf mht airbagen ..sedan också bl.a. vad som händer med rattstången i övrigt(men airbagen räddar nog mycket)+deformationen av ben o fotutrymmet vad övriga skador skulle tänkas bli....Rullstolsbunden skulle jag nog bli,men det är det ingen som vet heller...vad jag kan utläsa hitintills iaf..

Vi kan väl säga ett exempel på hastighet kring 50km/h ca i smällen...ju högre hastighet desto sämre skulle jag antagligen må för att till slut knacka på dörren till Sankte Per ;)

Detta kan vi ju diskutera i all oändlighet säkert...men jag skulle verkligen vilja ha någon form av "bevis" i film eller annat som då skulle undanröja mycket av denna diskussion..

Det jag vill veta är vad som kommer att hända...Jag vet inte,du vet inte?,Mixtus vet inte..Vet någon?

Mvh Janne.

No
5.161
Nockenwelle
Eftersom en krock kan gå till p ett närmast oändligt antal olika sätt kan man naturligtvis inte "veta" hur det blir i en specifik situation. Men man kan göra mer eller mindre rimliga bedömningar av vilka alternativ som är lämpligast.
No
5.161
Nockenwelle
Som redan framkommit i tråden är V70 en stor och tung bil. Tjänstevikten ligger på 1673-1815 beroende på motoralternativ (möjligen är Flexifuelvarianten lättare, men knappast att den väger 0,1 kg som jag fick upp på Volvos hemsida, något tekniskt fel uppenbarligen). Vikten går säkert att skrämma upp ytterligare med tillval i extrautrustningslistan.
Det lilla övertag i storlek som E32 har väger lätt mot den rejäla ökning av skickligheten att konstruera säkra bilar som ägt rum sedan E32 låg på ritbordet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo..

Men intressant hur en smäll skulle kunna bli vore ju "bra"...får kanske bli ett uppdrag för "Top Gear" att undersöka med deras test...Då skulle vi ju "veta" iaf hur det skulle "te sig" vid deras "offset" smäll...

Men dem testade iofs också i en högre hastighet än 50km/h i deras test med Volvon mot Renaulten..

Sedan kan jag passa på att förtydliga mitt agerande på förra sidan>>>Grundgrejen till mitt sätt att reagera var att "Mixtus" "läste fel" när han inte kunde skilja "tror mot vet" i mitt inlägg på förra sidan...och anklagade mig för att inte förstå vad jag skrivit..det retade upp mig rejält...Jaja.

Mvh Janne.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ingen fara Janne. Det står dig givetvis fritt att tro vad du vill. Förresten, du klurar inte på att uppgradera till en E38? Mycket bra priser just nu ...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mixtus:
Nej,ingen uppgradering i sikte än..

Men onekligen så är det lockande priser på e38 generellt sett..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.