|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Instämmer med Leffo. Pinsamt! |
|
|
Man ska betänka att Volvo bygger bilar med mål att få bra resultat i dessa standardtester. Motsvarar verkligen dessa tester det som händer ute i trafiken? Det finns många sätt att krocka på... ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Självklart skall väl en BMW skydda de åkande lika bra som en Volvo eller MB.. Eller är BMW-människor inte lika "skyddsvärda"?? :(( Tycker det är kul att entusiaster "försvarar" sitt märke i vått som i torrt, när det gäller seriösa krocktester känns försvaret av dåliga resultat betydligt mindre kul, rent av korkat! |
|
|
Många märkliga argument här. J.Dredd, var kommer fått ditt påstående ifrån? Alla biltillverkare vill få bra resultat i tester, även om BMW har uppenbara problem att lyckas med det. Volvo bygger garanterat inte sina bilar bara för att klara syntetiska krocktester, exempelvis så har "gamla" V70 inte ens testats i EuroNCAP. Resultatet i verkliga krockar talar sitt tydliga språk: Volvo ligger i topp vad gäller säkerhet. Det är nog bara på Autopower som folk på allvar menar att krocksäkerhet är ointressant, att "aktiv säkerhet" skulle vara viktigare än passiv och att Volvo inte är så säkra egentligen. Snacka om strutsmentalitet ... hade BMW klarat testerna med flaggan i topp så hade tongångarna varit helt annorlunda. |
|
|
Ja,det är ju inte bra att bl.a. BMW E60 får så dåliga betyg,men en säker bil är det ju iaf :) Undrar vad som skulle hända om jag skulle frontsmälla rejält mot en ny V70 med min gamla 7:a? Nu tror jag att om jag haft airbag i min vagn(vilket fanns som tillbehör), så skulle jag iaf inte bli så skadad :) Storleken HAR betydelse ;) Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
Men nya V70 är å andra sidan inte en liten bil eller lättviktare heller för den delen. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"Det är nog bara på Autopower som folk på allvar menar att krocksäkerhet är ointressant, att "aktiv säkerhet" skulle vara viktigare än passiv och att Volvo inte är så säkra egentligen. Snacka om strutsmentalitet ... hade BMW klarat testerna med flaggan i topp så hade tongångarna varit helt annorlunda." Instämmer, "strutsmentalitet" är det rätta ordet som sagt. |
|
Jag gissar på att Robert Colin får fantastisk fina juklappar av Volvo varje jul. |
|
|
Otroligt dåligt av bmw som säger sig ligga före andra bilfabrikanter när det gäller teknik att inte ha bättre sidokrockskydd än så. Krockskydd ÄR viktigt, vem vill dö i en bilolycka p.g.a dåligt krockskydd? Inte jag i alla fall. |
|
|
Janne, skulle du "frontsmälla rejält" med tex. en ny V70 T6 så sitter du definitivt i fel bil om du kör din gamla E32 -88. Moderna bilar som satsat på krocksäkerhet har otroligt stabila karosser med element i extremt höghållfast stål. Dom är dessutom mjuka där det behövs för att fördela och leda krockkrafterna förbi passagerarutrymmen. En E32 skulle kollapsa rejält i en sådan krock förmodar jag, för att inte tala om inträngande delar i passagerarutrymmet. Det har hänt en del på området sedan 1983-85 när E32 låg på ritbordet. Det finns ett test som något engelskt motorprogram gjort för att belysa problemet med krock mellan nyare och äldre konstruktioner. Dom smällde en äldre Land Rover Discovery med en nyare Renault Espace. Och nej man ville inte sitta i den stora tunga Jeepen efter den smällen.... /L |
|
| Leffo, sedan behöver det ju inte vara så över hela spannet så att säga!! | |
|
Självklart finns det undantag. Men som regel är moderna konstruktioner att föredra ur säkerhetssynpunkt. /L |
|
|
Får önska dig lycka till att frontsmälla med en ny v70 med din gamla e32:a Janne !! Kollade på skojs skull upp tjänstevikten på ny v70 resp en 735iA-89 via vägverket: V70: 1830 kg, mod med knappt 200hk 735iA: 1800 kg. /Peder |
|
|
Peder: He.he...Ja,min tjänstevikt är på E32:an 1980kg(pga extra utrustningen som är)..men med airbag så kanske jag bara skulle bli rullstolsunden ;) Visst,jag vet inte alls vad som kommer att hända...Har aldrig sett någon krock V70 mot E32...Har du? Mvh Janne. |
|
|
Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att lista ut hur utgången av ett sådant krockscenario skulle se ut. Det trista är att sanorlikheten är ganska stor om man krockar i Sverige, att det är just en nyare V70 man kommer att smälla med. Inga blygsamma siffror på nybilförsäljningen på den direkt. Den nya modellen är dessutom byggd med mer höghållfast stål än gamla V70N och det gör ju extra ont. :( särskillt med den modellen jag kör...... Men nu ska vi inte ut och krocka grabbar eller hur? :) /L |
|
|
Leffo>>>Ta fram bevisen du så läser jag sedan ;) Mvh Janne. |
|
|
Apropå Volvo och krocksäkerhet: Länk Dagens krocktester har nog en del gott med sig. |
|
|
Det var inte meningen att länka in på det där viset. Och så var det heller ingen nyhet på forumet ser jag, så ovanstående inlägg får gärna plockas bort. Sorry. |
|
|
Man tar sig för huvudet när man läser Janne T:s inlägg: "Undrar vad som skulle hända om jag skulle frontsmälla rejält mot en ny V70 med min gamla 7:a? Nu tror jag att om jag haft airbag i min vagn(vilket fanns som tillbehör), så skulle jag iaf inte bli så skadad :)" Inte heller i senare inlägg verkar han förstå vad han har skrivit då han försvarar sig med följande: "Visst,jag vet inte alls vad som kommer att hända...Har aldrig sett någon krock V70 mot E32...Har du?" Visst, i ärlighetens namn har jag inte testat att slänga en groda mot en tegelvägg, så jag vet inte exakt vad som händer. Men, precis som Leffe är inne på, man behöver inte vara Sherlock Holmes för att lista ut vad som kommer att hända. Herregud Janne, det skiljer 19 år mellan din bil och en ny V70! Tekniken har gått framåt oerhört mycket på säkerhetsfronten. VAKNA! |
|
|
Mixtus>>>Vet du mer än jag vet? Jag undrar bara i min stillhet vad som kommer att hända i ett dylikt scenario. Vad är det som du vet då?>>>Fotanklarna av,vristerna av,knäna sönder,lårbenshalsarna avklippta,huvudet av,hjärnan utsmetad mot vindrutan BRA skriv ned detta omedelbart + medföljande fakta eller bildbevis så jag får se vad som händer...Herregud! Tycker du blåser upp någonting jag aldrig har sagt>>>Återigen>>VAD kommer att hända? Jag vill se bevis på vad som händer i ett sådant läge...Är det så svårt för dig att fatta det? Sedan så skriver jag TROR kommer att hända i mitt inlägg högre upp!...Jag VET inte,känner att jag blir ganska så förbannad på ditt sätt att förenkla saker jag skrivit "Mixtus". Blev du så "pissed off" av mitt snack med dig angående 1-serien mot 5-serien,att du måste avreagera dig så in i h-vete? "Groda mot en tegelvägg" osv ,fint och underbyggt med fakta och relevant i sammanhanget ser jag också..INTE. Du är tydligen tämligen införstådd i krocksäkerhet själv ser jag<<<Ironi. Länka hit en film eller mera frapperande rejäla fakta så synar jag detta...Jag lovar,då VET kanske både du och jag vad som kommer att hända i verkligheten och inte bara pga vad någon säger... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.