|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Generatorn funkar inte och bilelektrikern säger att det verkar vara regulatorn (paketet med diod, kol mm) som är kass. En ny sådan kostar runt 700:- till min generator. Då ska den förhoppningsvis funka igen. Dock så är det så att det är en Valeo-generator och jag läste nåt inlägg här att de är inget att ha. Länk Så jag funderar på om det är smartare att köpa en beg Bosch-generator för 1000:- på skroten i stället? Om jag nu kan hitta nån som passar. Bilen är en 520 touring -99, första datum i Trafik 1999-07-12. Har inte tillgång till tillverkningsmånad för tillfället. Om jag köper en beg Bosch, måste det vara en som suttit på en 520 -99? Eller kan andra modeller/år passa lika bra/bättre? Helst skulle man ju vilja sätta dit en nyare förstås. Tacksam för råd. | |
| köp nya kol och löd i enkelt kostar 40kr ungefär valeo generator hadde jag i min 325tds efter 35000 mil bytte jag kolen vad jag vet så går bilen än | |
| jag skulle renovera den istället,är mitt tips... | |
|
Eller så skaffar du en utbytesgenerator, kostar lite mer, men är som ny Har en sån på en av mina (Valeo) Efter 16 000 mil är det inga problem |
|
| Tack för alla svar! Jag kollade på bildelsbasen efter en begagnad generator, men det var en djungel. En massa olika varianter. Så jag byter regulatorn, så får vi se om det räcker. Enligt farbrorn på motor & bilelektro i Kävlinge gick det inte att byta enbart kolen, utan man byter hela regulatorpaketet med kol och allt. Sen blir den förhoppningsvis som ny. Jag återkommer med rapport. | |
| farbrorn på motor & bilelektro i Kävlinge vill nog tjäna pengar | |
| Nja, han kollade på generatorn utan att ta betalt. Plockade isär och testade i testbänken. Och priset för regulatorpaketet är priset från Valeoargenturen. Så det är nog snarare så att det är Valeo som tjänar pengar på dyra reservdelar. Men det är ju möjligt att nån annan skulle kunna reparera den för en billig peng. Frågan är vem? | |
| gick det inte att byta enbart kolen, utan man byter hela regulatorpaketet med kol "det är bullshit har bytt själv bara kolen"!om man vet hur man använder en löd kolv? | |
| Ok, löda kan jag. Skulle kunna prova det. Var köper man kol? | |
| löd ur dom gammla och åk till mekonomen dom har lösa kol du behöver ej exakt mått du kan enkelt fila till kolen så dom passar,enklast är att prova med generatorn lös så att kolen når fram ordentligt till kol- banan.obs när du löder fast tråden i bakkant på kolen tänk på att löda med spelrumm för kabeln på kolen så att den kan fjädra fritt löder du den för spännt kommer inte kolen kunna fjädra ut ordentligt. | |
| Ok, perfekt. Det finns Mekonomen här i Lund så nu behöver jag bara leta upp lödkolven! Tack för tipsen! Helt klart värt ett försök. Skulle dessutom ta många dagar att få hem regulatorpaketet eftersom de inte hade det på lager (i Stockholm). | |
| jag använde kol från en truck ps- säg inte de till någon de e ju en bmw | |
|
Hej! Dom gamla kolen sitter pressade fast, det är som ett rör där kolens tråd sticks in i och sedan kontaktpressas ihop. Klipp av denna del och lirka upp hålet. Kol finns i olika storlekar, tag gärna med kolen eller måttet med dig så får du exakta kol. Om du har spår i släpringarna så fila gärna kolen på sidorna, typ en mm så dom glider ner i spåren. Fråga min inte varför men det fungerar, för iböand kan klolen ätas upp på nolltid om man inte svarvar släpringarna. Kan vara för att kolen inte kommer ner i sitt spår och helt enkelt slits av om dom fastnar i spårets kanter. Mvh Jonas |
|
| Nu har jag varit både på Mekonomen, BMW och Autoexperten men inga av dem säljer lösa kol, bara hela regulatorpaket. Autoexperten hänvisade till Motor & bilelektro i Kävllnge! Så jag får väl slå dem en signal i morgon, eller försöka hitta nån som säljer kol på Internet. Det här var krångligare än jag hade hoppats på. | |
|
Vet att OK/Q8 sålde lösa kol en gång i tiden. kanske värt ett försök. Mackan |
|
|
Hej! Vänd dig till en bilelktrisk firma. Mvh Jonas |
|
| Går det att pyssla ihop egna kol på både Bosch och Valeo generatorn? (Att det går på Valeo framgår ovan.) Jag vet ännu inte vilken generator jag har, men jag tänkte gå igenom den i vår vid drygt 21.000 mil. | |
|
Har du bara rätt dimensioner på dem så är det väl bara att sätta dit. Jag gjorde det förr på gamla Bosch Volvogeneratorer men det var ju ett tag sedan. Men tekniken är ju samma idag som då; kolen ska släpa mot släpringarna för att alstra energi. Se bara till att de inte är för långa för de knäcks relativt enkelt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En Valeo 90 amp till en 520-99-16000 mil renoverades igår , regulator kostade 500+moms, men kollektorerna är ju så dåliga på nyare generatorer, de är bara hälften så stora som motsvarnade 70 -80-tals Bosch vilket räckte att byta kol 2ggr på innan det var dags att svarva dom. Totalt kostade helrenovering (ej diodbyte då de var hela) regulator, lagerbyte + kollektor + arbete 1900 spänn. Valoegeneratorera är griniga att få isär, de är svetsade som måste slipas bort mm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, priserna du nämner är acceptabla. Jag kollade efter regulator på Autexperten och Meca och fann att den kostade 2.800 kr! Däremot fattade jag inte om den var till Bosch eller Valeo. På realoem.com anges att en regulator kostar 1000 kr ($150). Jag kommer inte att köpa en regulator för 2.800 kr, no way. Då ställler jag mig hellre vid fräsen och bygger om någon annan generator, så att den passar i BMW:n. Jag drar mig till minnes att jag någonstans på nätet sett en artikel där någon BMW entusiast går igenom en generator. Precis som du skrev Hasso, var släpringarna av väldigt liten diameter, med överhäng (samt kanske termoplast i konstruktionen. Kanske inte alls går att svarva.) Men jag undrar om kanske artikeln innehöll något om att byta ringarna?? Finns det någon som kan dra sig till minnes var denna artikel finns? |
|
|
Det var jag som startade tråden. Jag bytte regulatorn på min. Regulatorn kostade ca 700:- på Autoexperten i Kävlinge, som verkar vara samma firma som Bilelektra, de finns i alla fall i samma byggnad. Sen funkade generatorn. Några 2800:- kostade den i alla fall inte. Men det är ju 2,5 år sedan, och jag har förmodligen en annan modell på generatorn (520i -99). Deras hemsidor Länk Länk Du kan ju höra med dem vad de tar för en regulator till din. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.