AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.366

Behöver tips inför köp av Z3 M

Sida 2 av 3
Den bilen vad jag på väg och köpa med. Satte mig på bussen till Malmö. Jag bor i Karlstad. Men en sådan missskött bil! Bakaxeln lät förjävligt (ursäkta ordet). Alla fäljar kantstötta. Fanns bara ett + = farthållare.

Köp den men max 100000 :-)

MVH

Henrik
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Anders Olsson: Som jag sa. Alltför många bilar som importerats till sverige har sålts som "till salu endast för export eller bilhandlare" i Tyskland. Jag sågar absolut inte alla importbilar, har ägt två st själv, men har även spekulerat på några som visat sig vara upp-piffade skräphögar.

Fördelen med importerna rä väl att de generellt är mer välutrustade. Men ursprungligen har bilen importerats i vinstsyfte av någon och de större vinsterna uppkommer ju i de fall man handlar med mätarskruvade bilar eller krockskadade bilar och kommer undan med det...

Med bättre i flera aspekter menar jag främst:
* Mera lättsåld
* Enklare att kontrollera bilens fulla historik
* Garantiåttaganden ( En bil som säljs på BMW i Tyskland med garanti gäller nödvändigtvis inte i sverige exempelvis)
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Den enda stora fördelen med en svensksåld bil är vid försäljnigen, men det var inte det frågeställningen handlade om.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
2Z3: Så du tycker inte det är lättare att kontrollera en svensksåld bils historik ? Om du INTE tycker det så ska du få motivera det väldigt väl ...
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Det var dessutom så att det var kraftiga vibrationer i den, samt att ratten satt på sné.
Visst är det lättare att kolla historiken på en bil som nysåld i sverige, men vissa importbilar har ju också varit här länge, och har sin längsta historik i Sverige. Däremot är jag skeptisk till att handla en begbil som har 7 år i tyskland och 2 månader här i SE.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
En M-bil
jag läser här ovan inlägget om att bakaxeln låter för djä! en M-bils syfte är väl bara att ta ut det värsta ur och dom som köpt en sådan bil ny har väl haft det i sikte, är det då inte stor risk att få en bil som är buskörd mer om man väljer en M hellre än ex.vis med annan motor? är det inte två olika köpkategorier och därmed annan körning som påverkar materian, ni som äger och hittat en M vet ju men kan man hitta en M idag som inte har farit illa? jag är nog för feg att ge mig på en sådan därför nöjer jag mig med den jag har men allt är intressant att läsa då det verkligen finns ett stort kunnande bland alla inlägg
mvh Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Highway Star!
Alla Z:or tillverkas i USA och är alltså importerade!
Skämt åsido: Sprid inte ut en massa skit rykten om privat importerade bilar i detta forumet!
Det är ju helt klart för de allra flesta att en importerad bil kan vara skit precis som en svensksåld kan vara det! Allt beror på vem som har ägt bilarna inte i vilket land dom är sålda!
Det finns många ex. som är importerade av BMW kunniga privatpersoner när dom var nästan nya!
Dra inte alla dom bilarna i skiten bara för att det finns ett antal skumma bilhandlare som importerar krockade bilar!

Min bil: Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
bildock: Jag tror du resonerar helt rätt. De som äger en M äger den sällan särskilt länge men passar säkerligen på att köra ur den ordentligt under den tiden de äger den. Uppenbarligen är inte heller M-modellerna de mest hållbara som BMW tillverkat av förklarliga skäl.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
anmith: Om du läser det jag skrivit så ser du ganska tydligt att jag inte dragit ner alla importbilar i skiten, jag har som jag sa ägt två st själv.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Alla kör inte skiten ur sina M-bilar! Jag tex gör det inte! Men jag har också haft min i 6 år.... Kan hålla med om teorin: " köpa, köra som fan, sälja"
Borde det betyda att jag ngn gång iframtiden om jag vill sälja bilen har lättare att göra detta, och få bra betalt. eftersom jag är blott andra ägaren på bilen och jag har haft den sen den var nästan ny?
Visa användare
886
bildock
Beppo
förståndigt av dig att vara rädd om en sådan pärla, att få tag på en beg. men nästan ny M-bil måste varit en prestation av dig, jag vet hur svårt jag hade och då fanns det betydligt större urval för mig, trevligt med entusiaster som är rädd om sina saker även om det finns resurser under huven, bevara en sådan bil så länge du kan sådana här bilar kanske tar slut fortare än vi anar, en Z3 -M är nog redan en klassiker
mvh Uffe/bildock
Wi
44
Wintis
M3-2016
Highway Star: Vad grundar du på att M-modellerna är mindre hållbara än andra BMW?

Jag har aldrig haft problem med mina och inte mina kompisars M-bilar i heller.
Sköts bilen rätt med service, låta motoroljan gå varm innan man gasar så är det inga problem mer än normala slitagedelar. Detta är mina erfarenheter av M3 E30, E36, E46, vet ej hur det är med M5:or.

Sen tror jag nog tyskarna är duktigare på att lämna in sina bilar på auktoriserade verkstäder.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Grundar det framförallt på alla problem med vanos samt vevlager, bakaxlar m.m folk har haft på M-modellerna.

M5 e39 verkar exempelvis kunna bli en betydligt dyrare bil än vad man tänkt sig från början ... Men visst, servar man sin bil och kör den med begrepp så håller den sig säkert länge utan problem.

e30 och tidiga e36 M-modeller har väl varit kända för att vara relativt hållbara ja ...
Highway star;

Angående m5 e39; "brukar" de strula så pass mkt som det sägs? Har hört en massa negativt om denna bil, men inte fått det riktigt bekräftat... Förstår att det (precis som med alla andra bilar) finns välskötta respektive sönderkörda ex - men i förhållande till andra m-bilar, är m5:an mer känslig? Har länge varit sugen på en m5 e39 men inte riktigt vågat pga. allt prat om vanosstrul etc... Var inne på BMW i dag (Hackefors) o. hörde mig för, enligt dem är problemen allt för överdrivna - visst, de jobbar på BMW, men ändå... Skulle vara intressant att höra lite åsikter på detta - och ja, jag ska kolla i m-forumet men jag tänkte passa på då det ändå nämdes...

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Nu börjar detta forum sprida ut sig...jag haft ett flertal olika "importbilar" bla M5 och 2 olika Z3 samtliga jag köpt måste jag påstå att de oftast har mer utrustning än motsvarande Svensk sålt bil. Jag upplever också att skicket är minst lika bra kanske bättre lite Tysk perfektionism. Sen tyvärr kommer tjafset med försäkringar Länsförsäkringar obligatoriskt kontroll + högre premie samt om du ska sälja bilen via handlare får mig se rött. Det finns naturligtvis undantag men ger man sig den få en kanon bil så är det inga problem en av dem har jag kvar och kommer ha det under lång tid...se länk. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3kent: Vad jag vet så är länsförsäkringar ett av de få bolag som INTE ger högre premie för en importbil. De jag känner till som ger den förmånen är Salusansvar samt länsförsäkringar. Obligatorisk kontroll på länsförsäkringar känner jag heller inte till. Tycker de har varit mycket bra att ha att gör med.
Angående försäkringsbolag.

Min bil Z3m -99

Länsförsäkringar ca 12000
Salusansvar ca 17000
BMW Orginal försäkringar (If) 10600

Skiljer väldigt på olika bilar. Länsförsäkringar är billigare på min andra bil än If.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Vet det skiljer på olika LF bolag i olika städer en Z3 som var klassiker försäkrad där trodde jag att jag lätt kunde flytta över till mitt LF bolag i Södermanland har förövrigt alla mina försäkringar där men tji...det är en importbil vilket med för endast trafikförsäkring innan besiktning från tjänsteman därefter okej med helförsäkring om han godkänner den, men klassikerförsäkringen omöjlig få med för mig. Lika premien skiljer från olika LF bolag om det är import eller icke. Ändå är LF billigaste bolaget för mig...så man sitter där med svansen ikläm...//Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Highway star?

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"
Visa användare
886
bildock
Hejsan
läste här inlägg om klasskerförsäkrin hos LF och nu tänkte jag att då kan jag få ännu lägre premie så jag ringde, men någon sådan försäkring existerade ej det som erbjöds var om bilen var äldre än 20 år annars vanlig helförsäkring, ( har ni så dyra försäkringar som priserna i ovanstående inlägg 10-17000? men då är det en M-bil) jag ger 3700 med sista påslaget hos IF, men då är det ju billigare med en klenare bil, det ska ju vara marginell skillnad att att äga ex.vis 1.9 istället för 2. 8 men stämmer det verkligen då med dessa siffror eller är det M-bilen som slår till i pris?
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.