|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| tjena går det bra med 10W-40 halvsyntet till min 525 - 92a | |
| japp bara den klarar klassningen din bil ska ha, står i boken | |
| Mobil Super M SAE 10W-40 borde väll göra de? mobil brukar juh iaf inte som biltema. | |
| der funkar utmärkt,bara du håller till klassningen som baader säger... | |
|
Mobil Super M är en mineralolja med ganska bra klassning, bättre än den som krävs av bilen. Biltemas helsyntetiska olja har samma klassning som Mobil Super M, men är ett bättre val eftersom den är helsyntetisk. Tyvärr finns det många skrönor om oljor, något som gör att folk gärna betalar överpriser för mineralolja från kända tillverkare... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Okej, men då kan jag altså köra på denna utan problem då? | |
| Hur ofta brukar ni serva er BMW då? | |
|
Det finns en serviceindikator på instrumentpanelen som talar om när det är dags. Vilket det är när en gul och en röd lyser, bara en röd betyder att det är för sent. 1500 mil och en gång om året kan vara ett riktvärde. Sen finns servicepunterna för de olika servicarna här Länk Efter service han du nolla indikatorn Länk så håller den reda på när det är dags för nästa. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| okej, jag har servat min 2 ggr om året så länge jag haft den, det är väll inget dåligt med att serva oftare förutom pengarna? | |
|
ErikW. varför tror du biltemas helsyntet är bättre än mobils super M? att mineralolja skulle bara vara skit är skit snack, visst den koksar lite (marginellt) mer. men skillnad på vidhäftningsförmåga och mera stabil är som natt och dag. varför tror du många som trimmar framför allt turbo kör på tex kendall mineralolja? |
|
| ju oftare dessto bättre... | |
| inte ota mineraloljan är dyrare än helsyntet. | |
| Jag kör min e 34 på biltemas 5w 40 eller 5w 50. Har fungerat utmärkt i 5000 mil. Byte var 1000:e mil. | |
| Okej då, då är jag altså ganska snäll mot motorn som servar den så ofta! | |
| bättre att serva ofta med biltemas olja än att köra med castrol och aldrig byta | |
| jo men bättre att serva ofta med fin olja! | |
Johannes Rydberg |
fattar inte varför vissa volvoraggare som kör trimmade turbo volvo faktiskt envisar med att köra på mineral. jag fråga en gång med tanke på koksningn i turbon och temperatur egenskaperna för hel sytetens fördel. men har sa : jag vill inte han nån plast i min motor ???????????????????? jag tappa hakan. han sa att helsytet är ju syntetisk olja och är inte äkta typ= har plast i sej. därför valde han mineral av god kvalite´´ jag orka inte ens försöka att prata med han , utan jag släppte det med en gång. men helsytet är bättre i alla hänseden. mvh Johannes (320-325 gamla namnet) |
|
själv så servar jag var 800:e mil och kör med castrol olja. :) Finns förklaringar till varför jag gör det men behöver inte gå in på det. Jag tycker man ska serva bilen ofta och ta hand om dom rejält väl servad bil håller längst. Brukar ni skriva upp på ett papper när ni servar bilen eller skiter ni i det totalt? // mvh Stefan |
|
| Finns olja som är billigare än Biltema tex OKs BMW godkända Formula Exel ca 550 kr på macken för 4 liter, går att köpa hos återförsäljare till åkerier för 37 kr liter +moms vilket visar vilket påslag det är | |
|
påslag finns överallt man skulle bli galen om man höll på att kolla överallt man kan slita i timmar för att hitta rätt olja man kan ha oturen att få en dålig olja eller bra olja fast det är samma märke. Man har sin egna lilla favorit kostar det så kostar det brukar jag tänka dels för att det som förloras någonstans får man tebax på något annat. // mvh Stefan |
|
| Jag gör Valvoline Synpower 5-40 byter var 1500:e mil aldrig några problem, har dock ej haft problem med billigare oljor i andra bilmärken heller, dock så har det ej varigt några motorer med hydraliska ventillyftare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.