|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
betan hade vi varit på vid ett fika bord på jobbet hade det varit ännu värre, tro mig haha softman vad är gjort på din bil? chip och avgas bara lr? |
|
|
Cado Det vart lite fel där.Bmw är Bundesliga medan Volvo Allsvenska ;) Mvh |
|
| Hahahaha ja det var en bättre jämförelse, har du fixat racelogic vill järna testa nu igen ;) | |
|
Nix har inte fixat än men det kommer inom kort.Jobbar du imorgon ? Mvh |
|
|
" Detta är en rätt rolig diskussion faktiskt. Jag kan nog tänka mig att en vråltrimmad S60 kan hålla jämna steg med en M3 E46. MEN om vi ska hårddra det. 1. S60 är och förblir en gubbabil utan dess like. 2,5T kommer för alltid associeras till resande säljare i 45-års åldern som fått 300K i tjänstebilsbudget av företaget. 2. En vråltrimmad S60 som ska hålla jämnt skägg med M3:an någon annanstans än på raksträckorna kommer i slutändan kosta precis lika mycket som en M3:a. 3. Status status status. BMW luktar gott, vänder på fler huvuden och är allmänt smaskigare i vilka sammanhang man än talar. "Kör du Volvo? Ja då kan du ställa dig i den andra kön, den bakom korvkiosken kanske?" Så i slutändan BMW är inte världens bästa bilar men dom är fan långt före i de flesta sammanhangen. " Överlägset bästa inlägget i tråden hittills, inget kunde vara mer rätt! (Tycker jag personligen, vilket dels grundar sig på att jag tycker mer om BMW än Volvo, dels att inlägget ovan nog till allra största delen beskriver en sanning.) /Leo |
|
|
Softman, Det är märkligt att just volvoägare alltid ska rejsa så fort ni ser en BMW. Har aldrig blivit frånkörd av en Volvo tidigare, undrar just när den dagen kommer. Själv kan jag varmt rekommendera 335an om du ska byta till en BMW. Såg dina videoklipp dessutom, -vad har du för tider 100-200. //Stefan |
|
|
Det är praxis för Volvoförare, i alla fall unga. Som igår, när en Golf GTI körde i vansinnesfart på Övre Husargatan i Göteborg, så följdes den tätt av en S60 med svarta rutor och vinge... sanslöst löjligt. Jag ska säga vad jag tycker är "häftigt", nämligen den stillastående (parkerade) Aston Martin DB9 jag såg häromdagen. Det är också "häftigt" med ovanliga BMW-modeller (t.ex. M3 eller någon Alpina, eller varför inte Stefans AC Schnizter) som saaaaakta glider fram, som inte prompt måste visa hur trimmade de är genom att köra fort inne i stan. /Leo |
|
|
Hade den aktuella T5an även bytt spridare eller var det bara programvara och avgas? Bilen i bifogad länk verkar t ex inte ha bytt till R-spridarna medan såväl BSR:s som Autotechs steg3 även innefattar byte av spridare. Länk vilket resulterar i en effekt om ca 350 hk. Jag kan dock bekräfta att även om T5an har en fantastiskt fin motor så är en original T5 -05 är långt långt ifrån en M3a prestandamässigt och den känns inte ens nämnvärt snabbare än 330 e46... Ett chip och avgasbyte måste verkligen vara rena rama dunderkuren om nu T5an ska hamna på M3-nivå i rakt-fram-köra.. T5 -05 / T4 -99 |
|
| oke låter bra det, ja jag arbetar imorgon kväll ;) du också förmodar jag vi ses, åter till topic LeoniAquila du är en klok man! | |
|
Hehe..., så allvarlig är jag inte... :) Det enda som är gjort med min bil är ST-1 programvara ifrån MTE, inget annat. I och med att jag inte har bromsat just min bil så kan jag inte säkert säga hur många hk/nm jag har, dock tror jag det är det specat till 325hk/440nm. Ett byte till R:ens spridare samt ett fullflödessystem ger ungefär 350hk/490nm. Jag har inga tider på bilen som är mätta med Racelogic eller liknande, det bästa jag kan erbjuda är följande: GPS:en (Mio710c) visar 99km/h när nålen står på 100 och 196 när nålen står på 200. Så mäter man med moraklockan på filmen och stoppar först när nålen når typ 204km/h är det bästa jag kan åstakomma just nu. Tiderna ser ungefär såhär efter några mätningar: 0-100 = 6,3s 100-150 = 4,8s (4,3s som bäst i 100-200 klippet) 100-200 = 13,5s (13,1s som bäst i 100-200 klippet) 0-200 = 19,8s GPS:ad topphastighet är hittills 262km/h Sedan vad det gäller StefanL:s påstående: "Det är märkligt att just volvoägare alltid ska rejsa så fort ni ser en BMW" Så kan jag bara säga att BMW ägare i största allmänhet är nog dom som det är lättast att provocera fram ett race hos, dom verkar ha ett oerhört behov att bevisa att dom är snabbare än en sunkig S60. När förlusten sedan är ett faktum, ofta efter flera försök då BMW ägaren vägrar att acceptera att han faktiskt blir ifrånkörd gång på gång så glider han oftast bara surt iväg utan att samspråka efteråt eller ge en "tummen upp" som många andra bruka göra... Jag säger inte att det alltid är så men i övervägade del av de fall jag talar om. Varför är det så? Jag vet att jag blir ifrånkörd av M3 E46 vid ett rödljusrace men jag backar inte för det..., nästa gång kanske jag möter en M3 SMG cab och då är det definitivt jämnare. Sedan vad det gäller betans påstående: "Du radar upp en gedigen samling bilar som du kört ifrån i MER eller MINDRE ordnade förhållande,utan ordnade förhållande när båda är PÅ tex strippen eller privata race med mät utr osv så vet man inte riktigt ifall den andra pillade med cd spelaren eller mob kanske käkade glass vem vet..." Visst kan det vara så i sällsynta fall.... men ärligt talat, det är nog inte så många som följer med upp i farter som är väl förbi 200km/h med bara nästan fullgas för att i slutändan bli ifrånkörda bara för skojs skull... :) Och slutligen cado: "Den bästa tråden på länge, skillnaden mellan tex mig, monster femma och er (volvo freks) är att vi skämtar och skriver för att det är skoj å retas med turbofolk medans ni är på blodig allvar, slappna av lite både ni och vi vet att det är en traktor ni kör so whats the problem" Jag tycker hela forumets förenade krafter gör allt för att krossa/tillintetgöra mina argument..., skämten du talar om är på sin höjd enbart plumpa... Och om det nu faktiskt är som du säger cado så förstår jag alla sura miner på alla de BMW förare som faktiskt inser att deras bil faktiskt är långsammare än en traktor... :) /J |
|
|
Javisst ja..., här är filmerna jag mätte på... 0-200 Länk 100-200 Länk /J |
|
|
dina 19.8 s 0-200 med moralklocka = 22s riktiga. dina 13.5 s 100-200 med moralklocka = 15s riktiga. och ska du rejsa med cado lr ska du odla potatis fortfarande? har ni kommit överrens? jag kommer vara där för att filma iaf :) |
|
|
Softman Såg filmen på din bil ,den går riktigt fint,jämn kraft hela vägen. Får 100-150 4.2 sec 100-180 8.4 sec 100-200 12.2 sec. Min 9-5 Aero diffar 2 km/h vid 100 4-5 vid 200.Skillnaden mellan Racelogic samt G tech Pro rr vs mätarenen på min bil är ca 1 sec på 100-200 km/h.Ca 0.4 sec på 100-150 tiden så jag tycker att din bil borde klara med racelogic eller g tech 100-150 på 4.6 sec,100-180 på 9.1 sec och 100-200 på 13-13.2 sec.Skulle det stämma så går den riktigt bra för att vara 325 hkr. Mvh |
|
|
Monster Femma Jaha..., kanske är det så... Jag får väl låna på mig en Racelogic utrustning ge mig ut o testa. Vad det gäller mitt o cado:s race så får jag nog tyvärr avböja..., 103mil tur o retur för ett race..., nja... Med tanke på hur kass o långsam bil jag har så är jag nog dessutom inte framme förrens nästa istid. :) Kanske kan jag ragga tag i en M3:a här i Halmstad..., det borde gå då det är ganska tätt med dom här... /J |
|
|
Gti-manen Mmmm, det skulle vara riktigt roligt att testa med en riktig mätutrustning någon gång för att få lite "äkta tider". Jag är otroligt nöjd med bilen som helhet och även det faktum att jag bara har betalt under 50kr/extra hk när jag chippade den. Det kanske till och med finns någon här som är ifrån Halmstad som har antingen en Racelogic utrustning eller alternativt en M3 E46? /J |
|
|
softman Jag brukar åka till Gislaved ibland,vi kanske kan träffas där nere och köra en race när jag är där nere?Jag kör en 9-5 Aero sedan med 300 hkr 460 nm.Det hade varit interesant att köra en repa,jag vet att jag inte har så mycket att hämta där men alltid roligt att se skillnad mellan 2 bilar . Mvh |
|
|
softman, Ja, det kan nog vara så att många BMW-ägare försöker rejsa. Det vill jag inte förneka. Men faktum kvarstår, att har man en M3:a eller liknande så är det många som försöker utmana. Själv har jag inget emot det och jag gör ofta tummen upp med glada leenden som bevis att man får ha lite kul emellanåt. LeoniAquila, håller med dig helt och hållet. //Stefan |
|
|
Se där Gti-manen..., själv är jag född o uppvuxen i Värnamo men bor nu i Halmstad sedan 15 år tillbaka. Jag kan PM:a dig när jag åker det hållet så får vi se om det passar... /J |
|
|
softman Ja bor i Hallstahammar men mina svärföräldrar bor i Gislaved så när jag är där så kan jag Pm dig så träffas vi på E20 så kan vi ta en repa där ;) Mvh |
|
|
Ska allt detta tugg på ett BMW-forum sluta med att en Saab och en Volvo gör upp på motorvägen. :-D Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.