AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.754

Jag vill slå hål på en myt... M3 e46 vs. S60 T5 -05.

Sida 1 av 9
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
Eftersom det florerar flertalet filmer på nätet där en steg 3 s60 t5 kör ifrån en M3:a i rullande farter och att det varit uppe diskutioner om detta på flertalet forum i lång tid, så bestämde jag och min jobbarkompis oss för att testa. Vi körde mer än 10 repor i olika farter. (alla avstånd är uppskattade av mig och "vittnen/kompisar" som var med och stod och kolla på).

Han kör en S60 T5 -05 steg 3 (original har den 265hk/400nm, trimmad har den 330-350 hk och 500nm)

Jag kör en helt std m3 e46.

0-200 km/h. Jag kom först med ca 80m försprång.

20-200 km/h. Jag kom först med ca 60m försprång.

40-200 km/h. Jag kom först med ca 8-10 billängder.

50-200 km/h. Jag kom först med ca 6-8 billängder.

70-200 km/h. Jag kom först med ca 5 billängder.

Tänkte bara dela med mig av detta.

Skall bli kul och höra vad ni säger om detta. (iofs är detta ett bmwforum haha)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
det vore kanon om du hade film på det eller om ni kunde göra det med en film så har vi det svart på vit ;)
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Det är tydligen stor skillnad på M3 Coupe och M3 Cabriolet.

-- fjalar
Det är jätteskillnad mellan coupén och caben i prestanda.

Flåklypa
Ser ut som om försprånget krymper ju högre starthastighet. Testade ni 100-200? 150-250?
PS Jo, jag förstår att det är kortare total sträcka vid kortare intervall, undrar mest om skillnaden är större eller mindre ju högre farten blir. DS
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Om det är en 05ans s60 t5 är det den som har samma turbosarna som en s60r jag tror flåklypa har koll på det så vad säger du?
Samma turbo och grenrör, lite mindre slagvolym än R:en och mindre spridare än R:en men dom borde han ha bytt vid Steg 3. Tror även att ICn är sämre på nya T5an, R:en har dubbla IC. Min gamla T5 hade det inte.

Flåklypa
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Aha ok tack för svaret magnus, så med andra ord är den mist sagt lika stark som din var förut, måste säga att lite imponerad är jag av m3a om det stämmer att volvo har hammnat så pass mycket bak.
Den borde vara likvärdig med min gamla i effekt men jag vet hur min stod sig emot andra bilar, bl.a RS4, M3 e46 och RS6. Det är inte dom här skillnaderna.

Flåklypa
Lider Volvo av liknande "spoolup-problem" som Saab?

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
Bruno. Nej, inte alls. Visst kan de vara sega på riktigt låga varv men 100 - 230 km/h var mitt favoritintervall. Bra klipp i starten, växling och sedan hela fyran ut. :-)

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
FredrickG:

Det du kallar för "myt" i din topic är enligt min mening en seriöst utformad duell mellan en vässad S60 T5 och en M3 cab. Det man kan se på filmerna är ren och skär fakta. Så vad är egentligen "myten" enligt din mening?

Som tagits upp tidigare kan man inte jämföra M3 cabben med coupen. Därmed bevisar ditt test enbart det alla redan vet... En standard M3 slår en "chippad" S60 T5.

;)
Det vore onekligen lite mer trovärdigt med videodokumentation. Att slå hål på en "myt" som är seriöst dokumenterad genom att skriva ner några overifierbara tider är ett riktigt självmål.

Men det kanske kommer trovärdigare dokumentation? Färdigheten hos förarna är omöjlig att bedöma utan video, helst inifrån båda bilarna.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Med myten kanske han menade att efter filmerna mellan s60 steg 5(som går förövrigt som en s60 05a med steg 3) och caben m3a tror varje volvo fantast i sverige att en s60 minnsamm med chip och lite avgas förnedrar en m3a på motorvägen.
Den enda myten hittills är väl att "tror varje volvo fantast i sverige att en s60 minnsamm med chip och lite avgas förnedrar en m3a på motorvägen"?
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
ja vi vet hur mycket den myten är värd nu ;p
jimmy/bmw
haha satt just och fundera på hur en st 3 s60 t5 05- gick =) fick ju snabbt svar här att den inte motsvara vad man tänkte
OK, vi provar igen, med förtydliganden.

Den enda myten hittills är väl UTTALANDET "varje volvofantast i sverige [tror] att en s60 ... osv". Det om något är en myt. Det finns ganska många volvofantaster i Sverige och det är försvinnande få som ens bryr som om en S60 åker ifrån en M3 eller inte.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
men du är tydligen inte en av dem, tack å adjö
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Jag vet att jag inte blir speciellt upprörd om en Volvo S60 kör ifrån en m3.
Min m3 går iallafall tillräckligt bra för mina behov, sen finns det ALLTID nån bil, trimmad eller inte som är snabbare.

mvh Conan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.