AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.746

Jag vill slå hål på en myt... M3 e46 vs. S60 T5 -05.

Sida 6 av 9
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Cado. Tackar ;) Hoppas att jag inte missat alltför mycket på jobbet ha ha.

Hmm trodde att dom ska gå bättre när man tänker hur visa skryter om den.Då kan man tänka sig hur S60 R går ha ha.

Cao
Monster Femman, ibland kan det vara kul att sänka sig till den nivån du är på, men bara om den man tjafsar med kan komma med något kreativt. I det här fallet får det vara, det är meningslöst att försöka duellera med en obeväpnad.
Det var ett tag sen jag besökte detta forum, kör ju Volvo T5 nuförtiden :)

Bryr mig inte vilken bil som är snabbast etc. dock är jag förvånad över den låga nivå det är på flertalet inlägg i denna tråd. Det är som att man hamnat på TPC-forumet och inte på AutoPowers dito, och det mitt herrskap är ingen komplimang.

Diskutera gärna men acceptera att alla kanske inte tycker som du.

Hoppas innerligt att denna tråd inte är signifikativ för hela forumet..

Mvh Malte
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
att det alltid måste komma någon smart person och ska tycka att det är så barnsligt här och där med vissa inlägg.

dali
du har sagt ditt, tack.

B.T
så sa de på BMW Sverige, och jag börjar faktiskt tro på det också. kolla bara på flåklypas, han krossar allt i sin väg :))
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Du har inte missat mycket kan jag säga, och sen att vissa skryter kan vi ju ta med nypa salt men i verkligheten vet vi hur det är, ska försöka fixa ett rejs med en hotad s60 t5 så får vi se hur vassa dem är,

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
softman, sorry blandade ihop S40 och S60. Jag har aldrig nämn Ringen.
Skulle jag köpa en bil enbart för bankörning skulle jag inte välja BMW M3 heller.

Och visst kan det vara säkert och ekonomiskt att välja Volvon. BMW lyckas tydligen iget vidare i krocktesterna nuförtiden.

Men varför jag skulle betala lite extra för en BMW M3 jämfört med en Volvo förstår du kanske då du sätter dig bakom ratten i M3:an. Det stavas körglädje och för mig mäts det inte genom rödljusrace eller vartider.

En körglad bil (enligt mig) ska ligga bra på vägen, låta gott, ge feed-back till föraren, helst vara bakhjulsdriven sen får den gärna vara vacker att titta på invändigt och på utsidan.

Då faller Volvo snabbt bort för min del...

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
BrörnB
hahaha kunde inte sagt det bättre.
Hej.
Jag påstår inte att min S60 skulle gå bättre än en t5 -05 för det har jag ingen aning om. Jag kan däremot tänka mig att dom skulle gå likvärdigt. Det jag däremot är helt säker på är att min inte skulle förlora med flera billängder som hände i trådskaparens duell (vilken jag f.ö tror på) men vad det beror på vet jag inte.
Jag gissar att min S60 skulle gå väldigt jämnt emot en M3 e46 mellan 100-200km/h men i slutänden är jag också säker på att M3an drar längsta strået....kanske får den övertaget runt 220-230km/h?
Det är dock små små skillnader mellan bilarna om jag kikar på de tider som jag mätt upp.

I vilket fall har båda bilarna bra och dåliga egenskaper precis som alla andra bilar.

Flåklypa
Japp, i runda slängar så Flåklypa... :)

/J
Detta är en rätt rolig diskussion faktiskt. Jag kan nog tänka mig att en vråltrimmad S60 kan hålla jämna steg med en M3 E46. MEN om vi ska hårddra det.

1. S60 är och förblir en gubbabil utan dess like. 2,5T kommer för alltid associeras till resande säljare i 45-års åldern som fått 300K i tjänstebilsbudget av företaget.

2. En vråltrimmad S60 som ska hålla jämnt skägg med M3:an någon annanstans än på raksträckorna kommer i slutändan kosta precis lika mycket som en M3:a.

3. Status status status. BMW luktar gott, vänder på fler huvuden och är allmänt smaskigare i vilka sammanhang man än talar. "Kör du Volvo? Ja då kan du ställa dig i den andra kön, den bakom korvkiosken kanske?"

Så i slutändan BMW är inte världens bästa bilar men dom är fan långt före i de flesta sammanhangen.

"2. En vråltrimmad S60 som ska hålla jämnt skägg med M3:an någon annanstans än på raksträckorna kommer i slutändan kosta precis lika mycket som en M3:a."

Vad grundar du detta på?

Flåklypa
Läste fel....glöm förra posten.

Flåklypa
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Klart att en trimmad bil kan slå en orginal bil. kör ett så kallat "steg 3 kit" på en M3:a och se hur de går.

Varför jämför alla sina trimmade bilar mot en M3???

Om man börjar svänga med en S60 Vs M3, hur går de då???

Daniel

Länk
Detta var en rolig diskussion.. SOM vanligt så ska BMW:n vara orginal och jämnföras mot Volvo till trakotorer som vart förbi trimverkstan ???

Ja BMW Är Dyrare per hästkraft ? Den driver på rätt ände av bilen i alla fall?

Ja Volvo Går bra med lite chip och Avgas ? Design Made by vinkelhake ? A la insperation av volvo duett eller 142, När de utvecklade nya v70n och s60 ?
Körglädje fanns nog inte med i utveckligen ?

Sen Kan man väl trimma BMW:n till en bra mkt högre peng men då står man där med sin Volvo och måste bygga om hela bilen för att hänga med tex en kompressor mattad M3a A la 500 Hk ? Har jag fel ? rätta mig i så fall..

Sen köper man inte en BMW För att den ska vara snabbast finns bra många snabbare bilmärken..

underhållande... är ordet för denna tråd :)

Ja kommer om med en micra :)

BMW FOR LIFE
My bad..., det var inte min mening att komma hit och bråka.
Nivån klev tyvärr ner på en beklagansvärt låg nivå redan efter par poster...

Mina inlägg har inte på något sätt varit kritiskt vinklade mot M3:an av det skälet att jag faktiskt tycker att det är en riktigt grym maskin.

Dock kan jag erkänna att jag "triggas" lite av vissa M3 ägares övertro på sin bil..., "gud på hjul"..., typ... :/

Jag menar..., så snabb är den INTE...!

Jag är aktiv på ett flertal märkesbundna forum runt om i världen har sällan mött på forum diciplin på denna låga nivå...

Jag har inte heller påstått att jag faktiskt är snabbare än en M3:a sett till totalprestandan utan snarare att jag kan ge den en match i vissa 100+ intervall med hjälp av enbart ett chip.

Bilar som jag vid flertalet tillfällen har kört ifrån vid mer eller mindre ordnade förhållanden och varierande intervall (tex. rödljus, motorväg, 0-250) är:

BMW 330i
BMW 530
BMW 540
M3 286hk o 321hk
Volvo S60R :)
SAAB 95 Aero
Porsche Boxer S
Audi S3 (har dock inte kört emot årets modell)
Audi S4
Audi TT 3,2
Audi A o S8 (inte årets motor eller 6-l utan den gamla förstås...)
Nissan 350Z
Honda Type-R
Honda S2000
Mazda RX-8
Golf R32

Jag tappar som regel någon billängd i starterna men denna plockar jag ganska lätt igen, särskillt när vridmomentsbegränsningen försvinner på 3:ans växel och uppåt...

Som sagt inga M3 E46 men jag tycker ändå att prestandan i min gubbbil står sig ganska bra mot en blandad skara Svensson "räsers"

Slutligen får jag väl bikta mig och säga att jag faktiskt är riktigt sugen på att köpa en BMW..., EN MED TURBO förstås, det bästa av två världar. ;)

Coupé 335:an med M-Sport paket hade suttit som en smäck, sedan chippar man den och låter alla M3 E46 käka damm ;) ... (om det nu är tillåtet?)

/J

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Hehe...

mvh Conan
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Hahahaha.Helt otrolig tråd.

Mvh
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Den bästa tråden på länge, skillnaden mellan tex mig, monster femma och er (volvo freks) är att vi skämtar och skriver för att det är skoj å retas med turbofolk medans ni är på blodig allvar, slappna av lite både ni och vi vet att det är en traktor ni kör so whats the problem, jag menar ni ser inte mig jämföra en f430 mot en m6a helt andra ligor de spelar i likaså för volvo och bmw, HELT ANDRA LIGOR bmw är allsvenska och volvo är divison5.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
cado

jag säger bara hahahaha exakt.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Hade det varit runt ett fika bord på jobbet som det diskuterats så hade det inte varit sandlåde nivå, grejjen är ju att Bla Cado skojjar friskt med ett :-) framför datorn kan tänkas...

M_G huvudet på spiken förutom säljare så passade volvobeskrivningen in på svärfar klockrent!

SoftMan :Du radar upp en gedigen samling bilar som du kört ifrån i MER eller MINDRE ordnade förhållande,utan ordnade förhållande när båda är PÅ tex strippen eller privata race med mät utr osv så vet man inte riktigt ifall den andra pillade med cd spelaren eller mob kanske käkade glass vem vet...

Men efter att sett filmer på flåklypas volvo S60 T så tvekar inte många på att du gör det framförallt från 100 km/h och uppåt just S60 har dem flesta koll på som läser/skriver i VS trådar på autopower redan avhandlat förra året!

Medans du förmodlingen blir avhängd/(eller kör jämt) av dem flesta upp till 100 km/h utav bilarna i din lista =rentav dålig prestanda till 100 km/h. Medans ulv i fårakläder över 100 km/h...Just ordet PRESTANDA är gansa brett.
Men har du en liten trevlig diff eller R-däck så gäller ju andra tider även till 100...

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.