AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.751

Jag vill slå hål på en myt... M3 e46 vs. S60 T5 -05.

Sida 4 av 9
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Nä men en mindre trimmad 944 turbo är vad man skall satsa på som jag skrev innan. 1/3 av priset och dubbel körglädje jämfört med M3:an. Att den dessutom är snabbare är ju bara bonus =)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
A Lind

och fulare bil får man leta efter :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
På vilket sätt tycker du Porsche 944 är körgladare än m3e46 SMG?

B.
41
B.T
BMW 325 (ALPINA B6 3.5 clone)
BMW ALPINA B10 Bi-Turbo
BMW 525 M-sport 04
BMW 740iLa -99
BMW 530 -89
BMW M635-86
A Lind

Jag har både kört mycket M3 e46 och har haft och trimmat 944 turbo på 412 hp, körde i från polarens m3 46 som ingenting! MEN jag kan inte säga att det är mer körglädje jämfört med M3:an. Jag Skulle påstå tvärtom....

Man måste ju vara ärlig! M3an är nyare bil och teknik en mycket roligbil...

Ibland känns det som folk här bedömer bilarna utan att fått uppleva dessa själva eller ägt en sådan.....
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag tyckte att så mkt här verkade hämtat ur luften så jag kunde lika gärna fortsätta. xD Har aldrig kört en e46 M3 (bara åkt) så jag vet inte hur de är att
köra.

Däremot anser jag mig ha kört tillräckligt många bilar för att bilda uppfattningen att vikt och storlek är två av de största körglädjedödarna. Och det har inte M3:an till sin fördel. Sen tycker jag helt allvarligt att äldre bilar ofta har betydligt bättre körglädje trots att det kanske är betydligt sämre bilar både tekniskt och på andra sätt.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
cado
man vet inte ens om man kan kalla det för porsche. det vart ju en enormt flopp när den kom ut. så det spelar ingen roll hur snabb den är.

A Lind
så sa en bonde till mig också här om dan på jobbet. exakt samma tanke har ni :))

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Monster Femma: Hehe, fan. Har inte identifierat mig så mkt med bönder innan men då får det väl vara så.

Det där med flopp stämmer visserligen inte ett dugg. Både 924, 944 och till viss del 968 sålde duktigt. Kanske inte till de normala 911-kunderna men till helt nya målgrupper. Det skulle iaf inte jag kalla en flopp. Och det där med att inte kalla för Porsche är nog den mest seglivade bilmyten av alla. 924 må ha en VW/Audimotor men 944:an är tveklöst en riktig Porsche med Porschemotor och allt. Med samma töntiga argument kan jag annars påstå att min 635:a egentligen är en VW då LMMen är samma som i 944:a som ju är en VW!
Monster Femma:

På vilket sätt menar du att Porsche 944 var en flopp? Den sålde iallafall väldigt bra...
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
det sålde värkligen inte bra. och med flopp menar jag både försäljning och designen.
Monster Femma:

Design är ju en smaksak, personligen tycker jag att 944 är en snygg bil. Men var har du fått ifrån att den inte sålde bra? Med "Porsche-mått" så har dom fyrcylindriga frontmotorbilarna stått för en väldigt stor del av försäljningen under sin levnadsperiod.
B.
41
B.T
BMW 325 (ALPINA B6 3.5 clone)
BMW ALPINA B10 Bi-Turbo
BMW 525 M-sport 04
BMW 740iLa -99
BMW 530 -89
BMW M635-86
Jag skulle kunna påstå att Porsche 944 Turbo/s2. Är en av de bästa och prisvärda bilarna som går att få tag på idag!

En bil med mkt hög kvalité… och välbyggd. En underskattad bil! Bör upplevas för att kunna förstå…
Intressant vändning av debatten. En del uttalanden verkar göras utan någon djupare kunskap men det är underhållande.

Monster Femma: Jag har ägt både en Porsche 944 turbo och en BMW M5 e39. Dessa bilar har båda sin charm. Porschen vinner utan tvekan på en racingbana men BMW:n vinner till vardags. Relativt likvärdig prestanda men Porschen upplev snabbare pga låg vikt, högre ljudnivå. Kvaliteten på Porsche imponerar stort då trots sin ålder utan tvekan tål 10-tals bankörningar per år.
"Och för en fjärdedel av pengen kan man köra ifån dem allihopa med en vedbo-trimmad Ascona B. Måste vara en sån man ska satsa på"

Mmm, moget inlägg...
Jag gav ju faktiskt M3:an lite beröm i mitt inlägg... ;)

Vi söker alla olika värden i våra bilar. Jag tex. vill ha en säker och komfortabel familjekärra för min lilla familj med en totalekonomi som passar min plånbok.
Att den sedan med hjälp av några futtiga kronor kan få "rakt fram prestanda" likt tex. en M3:a utan att farbror blå eller SBP gnäller är ju bara en bonus :)

/J

bara att gratulera och jag vill bara påpeka en grej nämligen att BMW är bäst
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
porschedriver
Relativt likvärdig prestanda

vilken porsche pratar du om? om jag har fattat rätt så pratar du om 944 turbo s som är 250 hk? relativt likvärdig prestanda?, mmm tjena.

och de3 är inte speciellt billiga heller.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
softman.

Det jag försökte säga är att din första jämförelse är rätt ointressant.

Man enkelt trimma en S40 att köra ifrån en M346 rakt fram och det kostar betydligt mindre. Visst, men ser man till helheten skiljer det rätt mycket mellan en M3e46 och en Volvo s40 och det är det man betalar för.
S40 kanske är en bra bruksbil men det är en helt annan typ av bil även om du chippat den.

Men prioriterar man bara acceleration kanske Volvon är ett smartare val rent ekonomiskt och ska man hård dra det menar jag att det är ändå smartare att trimma en äldre bil rejält.
Men den gamla Asconan kommer ju aldrig få den komforten, säkerheten, kvaliten som Volvo s40 har. Precis som S40 saknar rätt mycket av det M3:an har oavsett hur den accelererar.

Vilken bil som passar en bäst beror på vad man prioriterar och hur plånboken ser ut.

BjörnB
För det första så är det en S60 som jag jämför med inte den mindre enklare s40:in...

2005 S60:in jag kör är från fabrik utrustad med S60R:ens Four-C chassie, 315mm skivor, progressivt servo, fabrikssänkning, 18" hjul, R-ens 6-växlade låda så för att vara en FWD bil gör den absolut inte bort sig.

Bortsett ifrån att M3:an lätt vinner över ST-3 S60:in på ringen (ofta man är där o rejsar eller hur ;) ) vad är det då för värden där M3:an äger S60:in som du säger???

Vi har ju läst i pressen nyligen hur säker BMW är :/
Komforten..., tja..., den är ju sportig i alla fall... (S60 har vunnit flertalet internationella pris för sin komfort)
Men iofs. så gör M3:an 100-0..., 1m bättre än den nya S60:in, det är ju bra...
3 års ägande x 5 banåkartillfällen per år delat med ca 200.000 kr högre pris ger ca. 14.000kr per banåkartillfälle..., som hittat... :)

/J
99% av de rejs jag deltagit i har skett mellan två rödljus alternativ i intervallet 90-250, inte på ringen

/J
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle lätt försaka alla rödljusrejs för all framtid om jag kunde byta dem mot en resa till Nürburgring.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
softman
med ditt tidigare inlägg så innebär det att volvo är en traktor och ingen racingbil, (med all sin komfort och blablabla, vill jag köpa en komfortabel bil så köper jag en mersa och ingen volvo) vare sig rakt fram lr på på lite kurviga vägar och då menar jag inte på ringen.

hur fort kör du i en rondell? max 20km/h för då finns det risk att välta annars om du skulle köra fortare, medans jag kör 70km/h och gasar på. det är då det roliga börjar och inget rakt fram gasa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.