AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.749

Jag vill slå hål på en myt... M3 e46 vs. S60 T5 -05.

Sida 3 av 9
"Nu väntar vi bara på att någon ska spräcka "myten" att en E36 M3 3.2 med chip kör jämt med en E46 M3:a genom att testa en M5 E34 mot en M635 CSI. Borde bli spännande, hur många meter uppskattade kassörskan på ICA att det var på slutet? ;) "

Ha ha!! :-)

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Klart underhållande tråd :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ska man skratta eller gråta?
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Gråta ;)

har aldrig sagt att en cab inte får stryk av en s60 t5 STEG 5 det som vi vet är att steg 3 t5a åker jämnt med cabben, och det vi också vet är att Fredriks m3a coupe i det här fallet KROSSADE en s60 t5 steg 3 05 (dvs s60 t5 steg 5 04) är det tydligt DALI.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
angående m3 e36 chip vs orginal m3e46 stämmer att de åker jämnt

dvs. dont mess whit m3s oavsett model!!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag har redan hämtat popcorn. Det här är ju roligare än bio =)
cado, mina förklaringar är väl upp i STEG 19 nu, ett sista försök:

1. FrederickG:s test är inte verifierat på något sätt. Flåklypa har, på ett finkänsligt sätt, antytt att siffrorna ser något friserade ut. Mer trovärdig dokumentation har efterlysts, men ingen har sagt att en coupe förlorar mot en trimmad T5, tvärtom så har flera - inklusive jag - påpekat att det är fullt normalt. Ni slår alltså in (väldigt) öppna dörrar.

2. Flåklypas film - vilket jag antar är den vi diskuterat hela tiden - är uppenbarligen inte en myt. Filmen visar en E46 CAB som blir ifrånåkt av en S60 T5 med likvärdig prestanda som den i FrederickG:s test. Du medger till och med att resultatet är trovärdigt, även om det satt långt inne.

Alltså: den s k "myten" är ingen myt, och testet som skulle "krossa myten" har väldigt lite med "myten" att göra.

Nothing to see here, move along ...
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
vad jag läst mig till så går väl m3 cab ca 2 sek sämre från 0-200 km/h än vad m3 coupe gör.

men eftersom ni inte tror på avstånd m m. så får väl min jobbarkompis som kör volvon och är volvokåt som fan, logga in här och skriva med egna ord.

känns det bättre då?
Tja, om du vill fortsätta slå in öppna dörrar så visst, go ahead.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he....Roligt att en felhjulsdriven Volvo ändå kan vara så med ;)

Mvh Janne.
Jag tror definitivt på Fredricks race.
Det är bara så att jag VET att den S60 jag hade gick bättre än så. Om det sedan beror på exemplaren, förarna eller något annat vet jag inte. Jag körde även emot en god väns M3 e46-02 med SMG och där var det 100% jämnt med undantag för att när vi körde från 100km/h, då tog jag 1 billängd direkt.
Körde även på tid emot en M3 e46 -01 manuell och den var snabbare än Volvon men inte mycket. 1 sekund mellan 100-200 km/h skiljde det (12.5 mot 13.5) så den hade jag fått stryk av i ett race men inte med samma marginal som Fredrick fick i sitt race.
Har även kört och filmat emot trimmade Audi RS4or (450hk) som bevisligen går som as. Jag tycker inte att S60in tappar mer än de filmer jag sett då M3or kört emot dessa bilar.

Som sagt, jag försöker att dokumentera så gott det går men det innebär inte att jag misstror andras historier (ex Fredricks) men ofta finns det faktorer som glöms bort och som kan skapa skillnader fast man testar samma typer av bilar. Det är ju trots allt så att det finns folk där ute som verkligen tror att en vanlig Steg 3 bil (ej s60) hänger av M3/M5....dom kanske gjort det också. Då finns det i regel en anledning till att det är så som dom inte känner till eller ens reflekterat över att den finns.

Jag mötte upp två PM-racing trimmade RS4or förra året och förutom en del filmer så skrev dom så här om prestandan i Volvon. De flesta kanske vet hur en trimmad RS4 står sig emot M3 e46?

Förare 1: "Jag kan bara säga att jag imponerad av Volvon, den sköt på underbart, säger att i hastigheter runt 110km/h till 210km/h så är det inte mycket som skiljer, men det skiljer lite lite lite, helt otroligt hur fint den går...

(lite kan tolkas hur Ni vill)

Säger så här att följande orginal bilar får svårt från 100km/h till 220-240km/h:
BMW M3
BMW M5
Audi RS4
Audi RS6

Jag är helt övertygad att dom får stryk eller går jämnt med nämnda Volvo, hade inte min bil vart trimad så hade jag åkt på rejält med stor stryk, så får tacka PM för bra jobb! ;)"

Förare 2: "Jag kan backa upp den volvon, den går som ett skott! Jag vågar nog påstå att den piskar en orginal RS6 i fart.. Eftersom inte någon RS6:a vågade köra mot den så får vi aldrig veta med hur mycket? En orginal RS4 åker också på däng !"

Flåklypa
Det man skall komma ihåg var att den M3 jag körde på tid emot växlade till trean innan 100 km/h pga grepproblem (kallt och fuktigt ute samt dåliga däck) medan jag växlade efter 100km/h. Således tappar jag tiden för två växlingar i intervallet medan M3an bara tappar en så skillnaden i praktiken kanske är 0.5 sekunder....en differens som mer eller mindre ligger i felmarginalen för utrustningen och spakandet.

Flåklypa
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Jag har inte nämnt att det är myt att flåklypas volvo slog en m3 cab, det är fakta och inget annat, det som däremot ÄR myt är att alla (volvo kretsar) verkar tro efter den filmen att en sån volvo gör mos av ALLA m3or oavsett cab eller coupe!
Hänger du med vad jag vill ha sagt?
FredrickG orkar du inte köra igen och filma så ska jag se till och hitta en s60 t5 05 med steg 3 filma och lägga upp filmen här och då kan vi verkligen äta popcorn och titta på film.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja cado, det måste vara en myt att alla i volvokretsar tror att en sån volvo gör mos av alla M3or.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!

Hur orkar ni???

Mvh

Jonas
Bra cado, jag ser gärna film. Kom bara ihåg att ingen här har påstått att T5:an kommer att vinna. Kör ni från stillastående lär det bli väldigt jobbigt för Volvon.

Det är FrederickG som pratat om myter på film (se trådrubriken och första inlägget). Hela upplägget för tråden var att Cab-filmerna var "myter", vilket de uppenbarligen inte är.

Varifrån du har fått uppfattningen att "alla" Volvoentusiaster tror att en T5 med ny mjukvara spöar allt vet jag inte, jag kan bara säga att det inte stämmer. Det är rätt mycket fäktande med väderkvarnar i den här tråden.
Lite OT men här är en liten film på min S60 T5 2005 med MTE ST-1 dvs. chip o inget annat...

0-200km/h:
Länk

100-200km/h:
Länk

/J
B.
41
B.T
BMW 325 (ALPINA B6 3.5 clone)
BMW ALPINA B10 Bi-Turbo
BMW 525 M-sport 04
BMW 740iLa -99
BMW 530 -89
BMW M635-86
Rolig diskussion ni har här, jag förstår inte vad det är ni jämför…
Man kan ju inte jämföra en standard bil mot en ”trimmad”.

Och det är ju inte bara axet som är viktigt eller?????

Det är ju helheten som räknas eller?
Man kan ju inte jämför en Volvo s60 mot en M3 E46. det är ju som dag och natt!
Som jag sa tidigare, DET ÄR HELHETEN som räknas en BMW M3 slår en S60 med hästlängder när det gäller körglädje och kvalité mm.

Och glöm inte gubbar att M3an är en sugmotor… överladda den så ska ni se på annat.

S60 gubbar med sina chipade steg 1.2.3.4.5…… är välkomna att ställa upp mot en Turbo laddad BMW 325a ;-)
Visst är M3:an en sugis...MEN den har en burk extra o iom detta några dl. mera motorvolym...
Med en likvärdiga turbos i T5:an vs 325:an så har du nog inga större skillnader... ;)

M3:an är enligt mig en riktig körmaskin, ett nöjesfält på hjul men poängen här är att man med mycket begränsade medel kan få den hälften så dyra T5:an att köra jämt eller till och med om den tyska "ubermaskinen"...

S60:in står enligt mig för andra värden såsom säkerhet, komfort, ekonomi och även en viss del bus om man så vill.

/J
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kul tråd.

"M3:an är enligt mig en riktig körmaskin, ett nöjesfält på hjul men poängen här är att man med mycket begränsade medel kan få den hälften så dyra T5:an att köra jämt eller till och med om den tyska "ubermaskinen"..."

Och för en fjärdedel av pengen kan man köra ifån dem allihopa med en vedbo-trimmad Ascona B. Måste vara en sån man ska satsa på???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.