AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.539

Vilken olja ska jag välja till min M3 -94?

Sida 2 av 2
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Flykåpa, rätta mig gärna om jag har fel, men i mina ögon faller argumentet att en 10w60 olja skulle vara alldeles för tjock att köra på när du i nästa mening säger dig använda en 10w50 olja. är det inte så att en olja med hög kallviskositet är tjockflytande i kallt tillstånd och att en olja med högt varmviskositetsvärde håller sig tjockare vid varm temperatur? Är man rädd för effektförlust vid körning innan motorn och oljan är genomvarm bör man inte då köra med så lågt kallviskositetsvärde som möjligt? Dvs förlorar du inte precis lika mycket effekt med en 10w50 olja som med en 10w60 olja innan arbetstemperatur nåtts och är det inte önskvärt att oljan håller sig så tjock som möjligt för bästa smörjeffekt då motorn är varm?

Ifall jag personligen valt olja efter kallegenskaperna samt ev effektförlust och ökad bränsleförbrukning pga oljerelaterad inre friktion hade jag nog kört en 0w30 olja året om.
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Har själv alltid kört med Castrols 10W-60, men bytte nyligen
till edge...motorn blev mycket tystare faktiskt!
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Twalle: Hej! Skulle villja veta exakta betäckningen på Edge oljan. Och vad du kör med för viskositet? Vore väldigt tacksam för svar! Mvh!
Alpina.
Jag skrev fel, det är 5W-50 jag använder sommartid och 0W-40 när det är lite kallare ute. Det enda jag säger är att 10W-60 är en av marknadens mest trögflytande oljor i alla temperaturer (om inte den mest trögflytande) och det snor effekt. Kan vara nog så viktigt för vissa. :-)
Därmed inte sagt att den inte har andra fördelar.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.