AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.275

"Ditt lyxåk kör miljön i botten!"

Sida 4 av 4
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
I söndags morse var det dags att för andra gången, att upptäcka att någon har varit framme och tömt ur luften.

Jag ser att bilen står "konstigt" och konstaterar att vänster bakdäck är luftat.

Har precis haft bilen på service (i fredags) och de kollade lufttrycket - så jag tyckte det var riktigt märkligt.

På framrutan sitter en lapp.

Den är från tidningsutdelaren i mitt kvarter - och han har sett två män kl 0600 som har försökt att lufta däcken ur min bil - troligen har de sett tidningskillen och därför ej hunnit med mer än ett däck..

Tycker att diskussionen kring detta är aningen skruvad - oavsett ens åsikter så har man ingen rätt att förstöra för andra. Folk får jättegärna förespråka miljötänk osv i ord och genom upplysande skriftligt material..

Det är ju knappast så att jag luftar cyklar, river sönder SL kort - bara för att jag har en negativ uppfattning om dessa.

Jag har ju dessutom en "miljöbil".. ;-)

Lexus RX400h

Vantage
Jävla sopp-huvuden..
Våre rimligare om dom släppte ur luften på alla Etanol-kärror istället...
Skämt åsido, helt fel sätt att uppnå ett mål på.
Om jag väljer att åka en typ av fordon så bestraffas jag/vi på gängse skatte-tekniska detaljer redan idag, så effekten blir ett straff så att säga iaf.
Att dessa asfalts-indianer tolkar lagen på eget sätt är sjukt.
Ska bidra med att förstöra Tellus snart då jag håller på att köpa en BMW 850 med 12 miljödödande cylindrar :-)))
Blir straffad på alla sätt för detta antar jag, men hoppas slippa tomma däck !!

Niclas
Vantage
Ska bidra med att förstöra Tellus snart då jag håller på att köpa en BMW 850 med 12 miljödödande cylindrar :-)))
Blir straffad på alla sätt för detta antar jag, men hoppas slippa tomma däck !!
"

Ja det inser nog till och med miljöfolket att det är skam nog att åka en sådan ful bil att dom låter dig skämmas när du rullar genom stan med luft i däcken ;-)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Förstår verkligen inte hur denna typ av människor resonerar. Tror de att när man kommer ut och hittar sin bil luftad så tänker man plötsligt "Fasen, jag är ju en miljöbov! Jag måste genast åka till handlaren och köpa en annan bil! Att jag inte tänkte på det innan".

En grej på samma tema, fast aningen värre, hände min kompis för ca 5 år sedan när han hade haft sin plitter nya 330 i ca två veckor. Den stod parkerad vid Venterminalen i Landskrona över helgen och när han kom tillbaka var bilen totaldemolerad: Alla rutor sönderslagna, alla plåtar repade och/eller bucklade, inredningen förstörd etc. Vandalen hade dessutom tagit sig tid att rista in "Moderatsvin" i lacken i motorhuven. Tror de att han plötsligt skulle ändra sin eventuella politiska uppfattning för att någon sabbar det han har jobbat jäkligt hårt för att få råd med?
I senaste numret (nr 41) av tidningen NY TEKNIK (www.nyteknik.se) finns en artikel som är något för "asfaltdjungelns idioter" att bita i.

Företaget CNW Marketing Research har tagit fram en beräkningsmodell för att få fram den totala energikostnaden "från vaggan till graven" för 300 olika bilmodeller. De har tagit hänsyn till mer än 3000 olika faktorer från konceptidé och utveckling till produktion, användning, service, reparationer och skrotning och sen beräknat vad det blir per körsträcka. Ur-SUV:en Jeep Wrangler hamnar mycket lågt med 25kr/mil. Arnold-SUV:en Hummer hamnar lite högre med 80kr/mil. MEN, här kommer det intressanta, de s.k. miljöbilarna kom långt efter. Bästa hybridbil, Honda Insight, hamnade på 120kr/mil och vanligaste hybriden Toyota Prius låg på 135kr/.

Så om de vill visa att de verkligen bryr sig om miljön och inte bara är ett pack avundsjuka kommunisthuliganer, ja då är det ju inte SUV:arna utan hybridbilarna som de borde släppa ut luften ur däcken på...

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Förvånar inte alls med tanke på den teknik som krävs vid tillverkningen av hybridbilarna jämfört med enkelheten hos en Wrangler exempelvis.

Dessa indianer är inget annat än förvuxna små barn som tröttnat på att sno äpplen ur grannens träd. Att de rider på eko-modeflugan gör bara att de får mera publicitet. Alla minns vi ju att det var ganska tråkigt att sno äpplen om inte grannen kom ut och skrek/jagade. Samma sak egentligen, utan publicitet skulle indianerna varit utdöda för länge sen.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag köper hellre en begagnad lyxbil för den är helt enkelt billigare som en komplettering av den 316g som står i Garaget.
Sedan byter man katalysator&lambdasond på lyxbilen, gör en fullservice inklusive alla vätskor samt gör ett Engine Flush då blir utsläppen som när bilen var ny. Kattar&lambdasonders livlängder är faktiskt begränsade även om inte många känenr till det. Fråga personalen på bilprovningen nästa gång bilen besiktigas. Jag har talat med dom flera gånger under åren. Alltså uppgraderas 12 års nedslitande utsläpp till en så gott det går utifrån bilens grundkonstruktion farbar bil. Vidare om man är som jag, överväger man montering av dubbla katalysatorer på samma 850. Vips vad får man då tro?:)
En unik BMW 850 kanhända. Krutis fick ny katalysator och lambdasond för flera år sedan. Likaså har många andra redan gjort det på sina äldre bilar. Det är en mijöförbättrande åtgärd som jag ser det. Firma Kleeman i Danmark har redan 4 katalysatorer på en av sina modeller sedan något år.
Ytterligare en rolig ide att i Tyskland kan man eftermontera LPG-fordonsgasanläggningar på befintliga bilar. En offert är lämpligt ordnat. Däremot finsn ännu så länge bara 10st LPG-fordonsgasstationer i landet. Sedan så är man i och för sig inte laglydig men det får väl utredas av befintliga myndigheter för utlåtande om lämpligheten.
Det hela handlar inte om kronor och ören, det handlar om känsla:)
Mvh
Asken
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Här är en direktlänk Länk

Nu ska vi se hur de nattliga aktiviteterna ändrar inriktning...

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror det är fel att betrakta energiförbrukning i sig som problemet. Den här planet har ENORMT mycket mer energi än vad vi människor kan förbruka. Det handlar snarare om att vissa former av energiförbrukning är förenade med olika typer av problem och att välja de former som som är minst (eller helt) oskadliga. Just av det skälet ser jag en undersökning av det slag som Ny teknik redovisar som ganska begränsad i sitt värde.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det där går helt i linje med det jag uppmuntrar. Helhetscykeltänkande vid val av vad man köper. Det som är bidragande när man väljer en produkt är ju kvaliten, hur länge produkten håller samt även transportvägen från fabriken til konsument. Där är Munchen eller USA ju närmare än Pruisfabriken antar jag.
Mvh
Asken
FredricF
Nockenwelle: Om man läser undersökningen och speciellt vad dom säger om Toyota Prius så är det inte energiförbrukningen som sådan som är problemet utan nedsmutsningen. Batteritillverkning och med detta följande gruvdrift med mera är helt enkelt väldigt smutsigt och, för all del, energikrävande.

Jag tycker underökningar som dessa har ett mycket högt värde om dom får folk att börja tänka lite och kanske själva ta reda på fakta (i den mån det är möjligt) och ta själv skaffa sig en åsikt. Åsikter av det slaget brukar vara betydligt mer underbyggda och avservärt mindre dogmatiska än de som fås färdigtuggade från media och politiker.

/Fredric
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
FredricF, jag har bara läst artikeln i Ny teknik, inte själva rapporten. Givetvis måste man sse till den samlade problematiken och i Prius fall finns naturligtvis batterierna med som en av svårigheterna. Vet du hur man i undersöknignen vägt in sådana saker som återvinningsbarhet?
FredricF
Nockenwelle: Jag vet inte exakt hur dom vägt in återvinningsbarhet men tror att dom nämnde att där var en Hummer var överlägsen en Prius så det finns med i kalkylen. Ett annat problem för Priusen var, enligt CNW, var att dess teknologi inte skulle leva så länge för om några få år skulle det finnas hybridbilar med bättre egenskaper som gjorde Priusen omodern.
Ytterligare ett "problem" var att Priusen körs mindre och den enhet dom valt att presentera, pris per sträcka, premierar bilar som rullar långt. Man kan fundera över om den valda enhten är vettig.

/Fredric
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Det lustiga är att människor förfasar sig över hur mycket koldioxid en SUV släpper ut, samtidigt som de tycker det är fruktansvärt hur mycket koldioxid Kina släpper ut jämfört med oss superduktiga svenskar. Men sedan går de glada i hågen och köper tonvis med kinatillverkat "skräp" på IKEA, eller Biltema, eller Rusta, eller på alla andra större företag. Och det verkar inte som att någon ser kopplingen mellan vår konsumtion och andra länders utsläpp? Jag menar, det är ju skitlätt att släppa ut 0 gram koldioxid om man köper in alla koldioxidkrävande produkter och tjänster....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.