AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.279

"Ditt lyxåk kör miljön i botten!"

Sida 2 av 4
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
utsatt - men har ju självklart assistans hjälp. Hittade bilen med tömda däck, tog en kaffe och läste tidningen i morgon solen i väntan på bärgaren.. inget att vara arg över - dom är mest avundsjuka..

*håll till höger, eller gasa*
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du åker ju en "miljöbil"!? ;)

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
snälla, kan du inte maila aftonbladet och berätta att din miljövänliga hybridbil har blivit utsatt för "indianerna"? Det tar ju liksom bort all deras eventuella legitimitet....

Annars så är jag helt ställd över att människor kan vara så himla korkade. Det finns så mycket att störa upp sig på som är mycket värre än SUV:ar. Dessutom, som jag tidigare har sagt; med vilken rätt säger någon åt mig vilken bil som är onödig eller inte? Vad vet de om det? Och om de vet något, vad har de för rätt att pådyvla mig sina åsikter? Ska vi börja prata om onödiga bilar så är väl 99 % onödiga på ett eller annat sätt....

Mvh Johan
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
A.Lind: Jag förstår dig vad gäller 635a, eftersom jag har en själv ;-). Men det kan ju hända att SUVägare inte delar vårt kulturarvsintresse utan ser andra poänger. Smaken är ju ba... delad!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Yes absolut. Vill inte diktera vad folk skall få köra.

Fast det finns många typer av bilar som jag tycker det finns vettiga argument för att köra även om jag själv inte tilltalas av dem. Jag kan inte såhär på rak arm komma på något vettigt jag hört SUVar (iaf inte för stadskörning och med tanke på att de flesta är värdelösa i terräng så..) =). Måste vara någon undermedveten skogsmullelängtan dumma stabor har som får dem att göra så irrationella val ;)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bil som bil, det handlar ju bara om man är lite eller mycket miljöbov. De som har suv kanske har den för att de har stor familj eller behöver den i jobbet.

Kör man bil själv, oavsett om det är en Nissan Micra, så har man inte rätt att gnälla på andras större bilar. Tycker jag.
Sådana här idioter gör mig sugen på att starta en organisation kallad Växthuseffektens Vänner, där vi med miljövidriga bilar kan mötas, gärna stå på tomgång riktigt länge i ett natuskönt område eller liknande, enbart för att retas med dem.

Hoppas att de åker på ett rejält kok stryk när de släpper ut luften för fel kille...

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Kalle: Haha, hur blir jag medlem? ;)

Robert Lundberg: Har svårt att se vilka fördelar en SUV har i de lägen du beskriver jämfört med en stor kombi eller MPV (Ta det inte som gnäll på SUVägare utan som gnäll på SUVen som biltyp. Men jag skall sluta gnälla nu =).
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
A Lind, försök dra upp min 2,5 ton tunga båt med en MPV eller en stor kombi, så får du se vad man behöver en SUV med. Med min förra X5 3,0d drog jag upp den på tomgång, utan den måste jag koppla ihop två bilar som tokspinnande får slita upp båten. Säkert? Nej. Miljövänligt? Nej. Bra för bilar och/eller båtar? Nej. Likaså försökte jag dra 1 ton gräsmattejord med 525:an, men det gör jag aldrig om. Det funkade, men både väghållning och bromsar kändes klart osäkra.

Men, nu har jag löst problemet! Eftersom "alla" hatar SUV:ar (eller rättare sagt tror att de hatar dem pga att pressen har berättat att man ska hata dem samtidigt som "tänka själv" inte är något majoriteten av svenskarna ägnar sig åt utan blint tror på allt man hör/ser på TV, radio och i tidningar), så har jag köpt en 525-kombi och en monsterstor Dodge 1500 med Hemimotor! En alldeles lysande lösning, då jag helt enkelt måste ha en stor bil ibland både privat och i min verksamhet. Tydligen är en bränsleslukande pickis plus en normal bil mer ok än att ha två bilar i en, som jag hade med min supersnåla X5 3,0d. Så nu har jag en familjebil att köra folk i och en lastbil när jag behöver det! Vettigt? Nej. Roligt? Mycket....

Mvh Johan
En bekant i Tyskland övergick från någon MB-bamsegeländewagen till sagda Dodge (+ extrema fälgar) och är mycket nöjd. Alla är jättesnälla och flyttar sig när han kommer dånande på Autobahn, så han ser det som en mycket praktisk bil och saknar inte SUV:en.

Mvh
Mikael
jp
464
jpn
523im -99
ja vad ska man säga!? det verkar nästan som om allt är tillåtet i "miljöns" namn! suvar är mkt bra till vissa saker som johan sa och vissa behöver därför ha en sån. att det sen då har blivit populärt med sådana i stan är en annan sak men vill folk ha en sån även om dom bor mitt i stan så måste ju dom få ha det om dom vill utan att någon öht skall bry sig i det!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Med alla miljöaspekter så undrar jag vilka BMW modeller som kommer att slippa vandalisering av miljötalibaner i framtiden?

Om vi vänder på frågan och istället försöker gissa vad som triggar talibanerna till handling:
- SUV:ar
- Lyxbilar
- Prestandabilar
- Cabbar

Vilka BMW-modeller skulle man du undvika för att inte drabbas?
- 7-serien
- X-bilar
- M-bilar
- 6-serien

några fler?

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Johan: Jag hatade faktiskt SUVar innan det blev populärt ;).
Jag inser att det finns en del tillfällen då en SUV kan vara praktisk men ifrågasätter fortfarande om det inte finns andra typer som gör jobbet lika bra och inte bär på en massa dövikt iform av värdelösa sk terrängegenskaper. Även om det finns en hel del båtägare tror jag inte det stora flertalet SUVägare har en båt.

Om jag skall analysera mitt ogillande så tror jag egentligen det mest handlar om just terrängbiten (och till viss del det egoistiska säkerhetstänkadet). Jag gillar inte saker som utger sig för att vara något dem inte är. Land/Range Rover (glömmer vilken det är som är bra =) har jag inga problem med. Sålänge de inte enbart rör sig i någon stadskärna dvs.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag läste i Metro idag att Prius hade en energiförbrukning som var högre än BMW X5 och att bensinmotorn som sitter i inte alls var särskilt snål.

Något för Indianerna att ta fasta på kanske! =)
Citat : "Jag läste i Metro idag att Prius hade en energiförbrukning som var högre än BMW X5 och att bensinmotorn som sitter i inte alls var särskilt snål."

Läste också det. Har sett liknande undersökningar från annat håll.

Det ser dessutom lite märkligt ut när jag ligger i högerfil på motorvägen och ett flertal Priusar kommer omblåsandes i vänsterfilen. Men det kanske är så att en Prius drar mindre bensin i 120 km/h än 90 km/h? :-)
Bones:

När du väl har kommit upp i 120km/h vill du inte sakta ner och behöva acca igen för det tar tid.
Detta är klassiskt vänsteragerande. Baserat på avundsjuka mot de som har det bättre. Vänstern och dess anhängare kämpar mot rikedom istället för mot fattigdom. "Har inte Jag det så ska ingen annan heller ha det".
Spärra in dem, länge.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Continental: Jag ser inte att detta har med höger-vänsterskalan att göra. Detta är bara en vilseledd miljötomte som har för mkt fritid.
starre : "När du väl har kommit upp i 120km/h vill du inte sakta ner och behöva acca igen för det tar tid"

Varför behöva köra i 120 (på 90 väg då vilket jag menade i exemplet) överhuvudtaget om man nu investerat i en Prius? Tidsvinsten är ju nästan obefintlig. Har sett exempel på Prisuförare som kastar ut bilen i vänsterfil, plågar upp den i 120 för att sedan blinka in i höger och ta avfaten 2 km bort.

be
276
bewing77
330i Sedan -08
Lind, hur kommer det sig att du tycker det är onödigt att dra på "dödvikt" i en SUV, men åker en egentligen väldigt opraktisk (stor bil, litet utrymme för annat än förare och en passagerare etc) 635 själv? Jag har inget problem med det personligen, jag anser att alla ska köpa den bil de vill och har råd med. Men om man ska börja kritisera andra för deras peferens och hävda att vissa bilar är "onödiga" så kanske man ska fundera över sitt eget val först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.