|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! jag är extremt sugen på ett installera en kompressor i min 328. Visst är dom dyra men vill man ha något så får man spara :) Tänkte höra lite om ni har några erfarenheter eller om ni känner någon som har kompressor i sin BMW. Det är ju alublock i M52, är det lurigt att fresta motorn med 100 extra hp? hur mycket skada gör det på min bil att lasta på den extra kraften? Ge mig alla tips ni har :) tack! | |
| Som sagt, vad jag har hört så eftersom det är alu-block så kanske man inte ska fresta motorn som du själv säger. Sök lite på det för jag hittade lite fakta om det. | |
| Tips: Köp en M3 ;) | |
|
GRUV DÅ KANSKE DU KAN SÄGA VAR MAN KAN HITTA EN M3 TOURING |
|
|
Man köper en M3 och en E36 touring och sen börjar man flytta delar.. Att köpa en M3 är nog det bästa/enklaste/billigaste råd du kan få... Mvh Johan |
|
|
det känns dyrt o köpa 2 bilar o kan bli svårt o bli av med en m3 som är 318 utrustad. sen gäller ju inte försäkringen ¨på touringen med m3 motor antar jag. så det va ett dumt förslag trimma billigare i längden |
|
|
Och köpa kompressor är billigt? Gäller försäkring på en kompressormatad bil? Kan den besiktigas? Men du vill ha förslag på var man hittar en M3 Touring och det fick du. Kommer du på nåt bättre berätta gärna. Mvh Johan |
|
| Intressant att höra hur ditt projekt går Sjoling. Själv tänkte jag kanske försöka stoppa i en turbo. | |
pg_ice |
Grelle: det är så jäkla olagligt det bara går. det samma för turbo. själv ska jag dit med lustgas men det är en annan femma ;) |
| Köp en m50 motor och turbo konvertera! kan du få upp till 450hk för en väldig billig peng | |
|
det roliga ligger inte i att köpa en m3, utan att trimma en 328 så man kör ifrån m3:or... åh vad det gäller turbo 325, nja billigt visst men saknad av vrid åh ladd vid låga varv? japp... |
|
| Eller denna Länk som är laglig,ovanlig,diskret,SNABB:-) | |
|
Pg_ice, det visste jag redan. Men vill man ha en M3 E36 Touring så kan man göra så. Mvh Johan |
|
| Vilka bra förslag alla kommer med... | |
|
jag har en 328ci me kompressor, och vad det gäller att lasta på 100hk utöver orginal så kan jag säga att det funkar fint... 312hk var det lovat med orginal komp, sen vart det mer... det enda jag verkligen var tvungen att uppgradera var kopplingen, resten höll för 312hk... när sen du har allt hemma åh inte har tummen mitt i handen så tar det ej mer än en helg för att montera ett kompressor kitt åh byta koppling... |
|
|
det jag menade är att många bara skriver "köp en M3a" när någon frågar om trim. personen skulle nog inte fråga om trim om han ville ha en m3a. en m3a kostar väll 120.000 kr +++ plus fösäkring som säkert kostar 30.000kr+ om året om man är ung o bor i sthlm. (köpte min 328 96a touring för 25.000kr. halv försäkring 11.000kr bor i sthlm och är ÖVER 25 8 skadefria år) skulle aldrig köpa en m3a för dom pengarna inte värt för det lilla extra. lägger jag 100 000 kr på min motor, så bilarna är i samma prisklass så kommer jag åka från en m3a 1000 gånger om. men åker då en touring med billigare försäkring. kan hända att inte fösäkringen kanska inte gäller om vissa saker skulle hända, men det är en annan 5a. |
|
|
Många tror ju att det är bra mycket billigare att trimma än vad det egentligen är. De tror att man för en ganska nätt summa, säg 10kkr kan få ut en hel del effekt. Men så är ju ofta inte fallet, iaf inte om man ska hålla sig ifrån turbo eller kompressor. Dessutom är ju tid pengar också.. Tiden man lägger ner på att sätta in en kompressor och ta ur den en gång per år för besiktning kan man ju arbeta istället och tjäna lite pengar. Därför kan det ofta vara mer ekonomiskt försvarbart att direkt köpa en M3 istället för att trimma en svagare bil. Trim som man köper till en bil höjer i mångas ögon inte andrahandsvärdet och det gör att man lättare ekonomiskt kan motivera att köpa en M3a. Sen så har jag svårt att se att en 328 för ca 25kkr och en M3a för 120kkr uppfyller samma kriterier på generellt skick. Nöjer man sig med skicket på en 328 för 25kkr så man kan nog hitta M3or som också ligger bättre till i pris än 120kkr, så skillnaden blir inte så stor. Sen att utgå från att en 328 har lägre försäkring när den inte ens gäller, känns ju inte särskilt smart. Sen att en 328 trimmad för 100kkr (med lite krav på hållbarhet och körbarhet) ska åka från en m3a tusen gånger om... Det kan ju den som sa det få tro... Mvh Johan |
|
|
tid är pengar men för många som skruvar med sina bilar är det en också en hobby. då spelar tiden ingen roll. det e roligt o se hur bilen förändrar sitt utseende och prestanda. man kan ju alltid återställa bilen om man skulle sälja den. o sälja diverse "trim" på sidan av så får man ett bättre andrahandsvärde på bilen pluss en del av investerade pengar tillbaka. o angående försäkringen så är det inte vid alla tillfällen som dom tittar på motorn. tex stöld, brand, olycka av mindre slag. det är nog större risk att inte få pengar utav försäkringbolagen av andra orsaker T.ex försäkring skriven på morsan, bilen får ej brukas av person under 25år, misstängt försäkringsbedrägeri Alt bedrägeri, rattfylla mm mm. Men det är klart att risken finns. men smaken är som baken o tur d annars skulle alla köra M3 åter till ämnet: tror inte det skulle va några problem pga alu block, då motorn är dimesionerad för mer hk än vad den ger orginal. varför skulle annars en 328 ha 3dl större volym än 325 när det bara skiljer 1 hk. |
|
| ja det är inga problem med alublocket så länge man laddar "lagom" jag har ett sånt kitt med 300hk och det funkar superbra även kopplingen har hängt med bra hittills | |
| Daniel F det var en riktig kanonBmw. En sådan skullle jag definitivt inte ha något emot att skaffa. Har en go bmw 325 från 1992. | |
|
Esstuning.com är de som löser din önskan med bäst funktionalitet. Däremot inte sagt att de är billiga men jag kan garantera som gammal ESS-kund att du får minst problem(läs mest antal körda problemfria mil under 4 år) jmf med andra leverantörer på marknaden. Lycka till! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.