AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
38.361

Upphunnen av Volvo S80 V8

Sida 3 av 8
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad många som hänger upp sig på totallängden. Inte för att jag gillar den framtunga konstruktionen med tvärställd motor och framhjulsdrift, men att jämföra kupémåtten på en sådan med en bakhjulsdriven bil med längsmonterad motor och bakhjulsdrift går inte. Titta på bredden istället. Gamla S80 var byggd för tre vuxna i baksätet om så önskades. Det var inte E39:an, Merca W124:an eller Audi A6. Och lyxbil eller ej så var det nog Volvos sätt att försöka ta sig in på lyxbilsarenan strax innan SUV-trenden slog ut i full blom.

AE
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
känns om vi tänker på olika modeller här :-) vissa vill jämföra nya mot gamla andra äldre modell mot äldre modell jag nya modellen mot nya modeller...

Mpower
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker nog man bör jämföra samtida modeller. Jag jämförde nu gamla, men jämngamla bilar. Nya Volvo V70 och nya Volvo S80 är identiska framtill viktet borde innebära samma bredd. Om det är S80:n som blivit smalare eller om V70:n blivit bredare har jag ingen aning om, men på gamlingarna skiljde det en hel del.

AE
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Anders-72, varför menar du att de nämnda tyska bilarna bara var byggda för två men S80 för tre? E39 har jag inte åkt i, men gamla S80, nya S80 och nya A6 tycker jag alla tre är lika usla i baksätet när man åker tre vuxna. Rimligen borde E38 vara lite bättre, men jag misstänker att den är ganska obekväm för tre?

Nya V70 är för övrigt bredare än gamla, så nu har S80 och V70 samma bredd.

/Leo
Anders-72,

S80 V8 har 4wd om jag minns rätt, ej fwd.

Visa användare
3
baabwaf
750 iAL 1999
Den här tråden låter ungefär som när två efterblivna bonddrängar som aldrig sett traktorerna mer än i en broschyr och diskuterar vilken traktor som är bäst, Massey Fegusson eller John Dyr ... Med harven upplyft.

Att jämföra prestanda i bilar som skiljer sig så många år i årsmodell, blir som att välja mellan morsan eller dottern när man är ute och raggar ... Kanske har någon tur och får tag på en morsa som är snabbare och "bättre" just den körningen, medan dottern känns lite fräschare och dessutom kanske blir bättre på sikt?

Som vanligt beror mycket på vem som kör. Det går att med en gammal SAAB 900 rasta en BMW 750 på en krokig och grov grusväg utan större problem, medan SAABen inte har en chans ute på en asfalterad raksträcka.

De gånger man är lite på G och vill gasa kommer utan större tvivel ge en S80 V8 problem att följa med om de inte är lika bra på G just i ögonblicket.
je
112
jesplind
740 iA -99
wow! Volvo med V8, men ingen talar om motorvolymen på dom.
3 liter eller nåt.
Vad är det mot en V8 på närmare 5 liter...
hehe, vilken diskussion :)

Dock var det väl fel av båda lägren. En Volvo S80 kan man knappt jämföra med någon BMW. S80 är Volvos flaggskepp och kan därmed inte jämföras med BMW premiumbilar. Men målgruppen för Volvo skiljer sig åt rejält jämfört med BMW's flaggskepp, så där kan man inte heller jämföra.

Alla är olika här i livet, därav olika målgrupper.
S80 V8 har en 4,5 liters V8.

Länk
En 60 graders V8 utvecklad av Yamaha.

mvh/ Anders
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Volvon är faktiskt ett riktigt flaggskepp, för motorn är en Yamaha
båtmotor.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det har varit på tal tidigare.
Yamaha, dom gör väl tvärflöjtar oxå?! ;)
Anders: Och Bmw gör cyklar, var vill du komma? :)

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Haha, ingenstans egentligen! Väljer nog en Yamaha MC före en BMW dito faktiskt. :)
Och jag väljer även en Yamahamotor i Volvo före en Volvo-V8 om det funnits.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Anders-72
Volvo V8 har "funnits" åtminstone när jag jobbade på Volvo :) på 70 talet.
B36. jag skiftade vattenpump till motorn , vilket betydde att man fick riva av hela sprutaggregatet som hängde fram.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, jag trodde jag visste det mesta om Volvo i grovt, men detta var nytt!
Volvo har ju länge varit radmotorn trogen i tunga diesel-fordon, medan Scania har kört med V8 dieslar.
Undrar varför man valde bensinmotorer till brandbilarna? Turbon hade väl gjort intåg bland dieslarna, men kanske de var för trötta ändå?

(Och sedan är ju en diesel mindre eldfängd på en brandplats ;))
Vill du slippa jordbruksmaskiner från Hisingen i backspegeln? Enkelt, tryck ned högerdojan så långt det går, och håll kvar den där tills bara naturbilder återstår i speglarna! / Gasglad.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag har en E60 525 med komfort blabla bla samt tillgång till päronens S80 2,5T-08a .
S80N har verkligen gjort ett lyft i både design, och komfort.
taskigt är att jag känner att min e60 är väldigt sidvindskänslig medans S80in ligger på som ett strykjärn även i 190blås.
S80N ÄR större än E60. både bagage och invändigt.

Det som joblock säger stämmer kanske ev. Den första S80in hade vi dessförinnan. 2009 så var den bilen SLUT trots 17K mil på mätarn och splitterny automatlåda vid 10kmil.
däremot var det rejäl kvalité på inredning. men elektronik och motoriken kan man nog fanimej klaga på. vi får se hur den nya S80N håller. återkommer med rapport om ytterligare 8år. :)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
BTW: kända fall där yamahamotorn rasar finns i USA. tidsfråga när problemet gör intåg i sverige.
jag däremot skulle inte satsa på Volvos V8.

1) jag är för snål
2) för samma pengar så får du en bättre beggad E65a med V8!
3) fullmatad E65 är att föredra framför en fullmatad S80N.

Yamahamotorn är en i grunden obalanserad konfiguration (60 grader V) vilket kräver balansaxel (tar energi).
En 90 graders V8 är utbalanserad utan balansaxlar på bekostad av en lite bredare motor (men lägre).
Volvo hade helt enkelt inget alternativ när en V8 skulle ner på tvären i ett befintligt motorrum designat för raka motorer.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.