|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Hade en ny S80 V8 tryckande i baken förra veckan när jag låg och cruisade med 750-in på en 2-1 väg. Han ville nog visa att han också hade en prestigebil för när 1 fil blev 2 pinade han iväg. Funderade på att ta upp jakten men hade familjen med mig. Någon som testat denna bil om den kvalar in i prestigesegmentet? /Lasse | |
|
Japp, man får inte alls samma känsla. Är inte samma "tyngd" i grejerna. Känns som vilken modern standardbil som helst. En liknelse kan väl vara en fet lyxkryssare som bara glider fram oberörd av lite vågor jämfört med en vanlig familjebåt som må vara snabbare i vändningarna men inte lika sofistikerad :) En jäkla väghållning däremot - går bättre än ett strykjärn typ :) Men då blir den ju också studsigare... Nu menar jag inte att E38an är trög och bångstyrig.. Det är svårt att beskriva skillnaden i känslan man får! Jag tror förresten inte att den hänger med, kändes mest som att motorn vrålade utan att det hände så hemskt mkt.. men det är ju svårt att avgöra om man inte ställer dom omt varandra. V12an är ju oslagbart underbarast i karaktären även om S80 V8 hänger med hyfsat =) --- Min bil: Länk |
|
|
315hk mot 326hk, frågan är hur mycket det skiljer i vikt... |
|
320-325 |
fast 4cylindar till gör nog sitt i slut ändan trots möligt övervikt för bmw s del. |
|
Hur skulle fyra cylindrar kunna i sig påverka prestandan??!!! |
|
|
Länk Risken är att vi får se oss besegrade av volvos V8. Men det kändes då inte så. Sen kan det ju hända att 100-200 går snabbare med våra 12or. Men vem bryr sig förresten om 0.1 sek när en splitterny "värsting-volvo" till ett grundpris av 500.000:- känns så mycket epigare än våra 10 år gamla men ack så sofistikerade vagnar?? --- Min bil: Länk |
|
|
Mellan uppsala och gävle hann jag upp en s80 v8 som kört om mig och många andra som en vettvilling . Trafiksituationen var nu sådan att övrig trafik hann upp honom efter några km, jag la mig bakom och väntade på att han skulle köra om den bil som låg framför oss och blotta nästa dubbelfiliga raka.... men omkörningen kom aldrig, han tvekade när han såg en e38 i backspegeln!! :) I stället flagav jag honom ett "flytta på dig" blink med helljusen, trampade fullt spett i perfekt moment och med fullt vrid kastade jag mig om honom, han gjorde inte ett endaste försök att hänga med trotts sina tidigare vansinnes omkörningar. Kanske tur?...hehe, vad vet jag, s80 går bra har dock svårt att tro att mitt mycket välspinnade exemplar skulle bli 2:a...... men men man vet aldrig. Mvh Skalman |
|
Gemini__ |
Från Automobils test av Volvo S80 V8: 0-100 km/h - 7.1 0-160 km/h - 15.9 0-200 km/h - 26.2 |
|
S80 V8 är ett skämt Tyska Auto Motor und Sport testade den i samma nummer som BMW X3 3,0 Sd (286hk) trots att BMW: n är tyngre och har lägre effekt så är X3: an snabbare i alla farter dom körde i (upp till 180 km/h) jag körde en förra sommaren var INTE imponerad, en något bättre bil än BMW 540iA E34 och då är BMW: n en 15år äldre konstruktion, förardörrens elhiss stoppade på klämskyddet trots att inget var i vägen = vem hostar upp 500tkr+ för den?! Till S80 V8: as fördel är att den är den mest attraktiva Volvon just nu, även om det inte säger så mycket.. Stephan |
|
|
Är det egentligen Volvos V8? Den som kom för nåt år sedan i XC90 var ju från Yamaha. Är det någon som har koll på det? En japansk motor måste ju ändå vara ett lyft för vilken Volvo som helst. AE |
|
Gemini__ |
Stämmer bra det, är Yamaha som tagit fram denna motor. |
|
Angående Volvos motorer, inte för att jag är stormförtjust i dem, men inte kan man säga att dom har dåliga snurror. De gamla B18, B21 osv är ju i det närmaste outslitliga, och egentligen inte så törstiga med tanke på vad dom sitter i för bilar.. Sen den nya motorn (rak sexa, som senare blev 5or (tror iaf 5orna bygger på den 6an?) som kom med 960 ansågs väl enormt bra och välkonstruerad. --- Min bil: Länk |
|
| Det är Yamaha som har tagit fram motorn på uppdrag av Volvo, för att ge XC90 lite mer konkurrenskraft i USA. Smidigaste lösningen var att lägga ut den motorn på en underleverantör och få den måttanpassad för XC90, då ingen motor i Fords palett ansågs värd att satsa på. Volvos egna motorfabriker ligger enligt uppgift tämligen nära produktionstak. | |
Conan999 |
Nya S80 är grymt fin inuti och en riktigt läcker design oxå för den delen. Vore kul o testa den nån gång Conan999 |
|
Stephan: Nej för att något form av elfel förekommer ju ALDRIG på någon Bmw? Främst inte 7 serien då eller? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Själv har jag mycket ringa erfarenhet av E38, tyvärr, för det är en av de finaste bilar jag vet. Vad gäller S80 däremot: Min far har nya S80, modellen som nämns här, fast inte med V8 utan rak 3,2 liters sexa (238 hk). Visst är det ett bra försök, men bilen har inte helt bra känsla i detaljerna och drar skamligt mycket soppa för att vara ny. Kanske en och annan tjänstebilsförare i S80 tycker det är kul att hänga på / hänga av en E38. Själv tycker jag att det är patetiskt. Det är ju som att försöka springa ifrån en ytterst välskräddad äldre man i sina bästa år - man kanske lyckas men det är totalt meningslöst. Den äldre mannen har värdighet och klass som pojkspolingen blott kan drömma om. Lasse, hoppas att du är stolt över din 750, det skall du vara - och glöm Volvon! /Leo |
|
|
Vad rolig du är Wendtan:-)) Nästan så man kan tro att du äger en Volvo när du blir så ledsen... Mvh Danne |
|
|
Wendtan; Vad menar du? När jag kört nya bilar har endast tre bilar varit defekta, förutom S80 V8 handlade det om en Volvo XC90 2,5T där ratten INTE gick att låsa efter försökt ändra inställningen, en slump? Eller helt enkelt usel kvalitet hos Volvo? Den tredje bilen började också på VOL... Jag har kört en 730d E65-06 som var helt underbar så 7serien klarade körningen med glans, nästan skrämmande tyst, där har Volvo något att ta efter.. Stephan |
|
| jämför s80 med 5-serien, inte 7-serien | |
|
LeoniAquila: Jag tog inte det så hårt. Jag vet ju att en 750 E38 var en av sin tids bästa bilar och detta gäller nog även idag faktiskt. S80'in är nog inte mycket att ha när den är 10 år gammal och har ramlat sönder p.g.a. kvalitetsproblem. /Lasse |
|
|
Storleksmässigt bör nog S80:n jämföras med 7-serien. En 5-serie är mycket mindre invändigt. AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.