AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
38.362

Upphunnen av Volvo S80 V8

Sida 2 av 8
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Anders-72: Du kan ju inte mena allvar? Jämföra s80 med 7-serien? Jämför du den med S-klasse också? och A8?
S80 ska jämföras med 5-serien,och jag tycker att det är dumt att jämföra volvo och bmw när det gäller kvalitet,bmw är BMW.Att jämföra nya s80 och en gammal bmw är också dumt.Skulle ta nya volvo när som helst, oavsätt om det är 150 eller 350 hk.Nytt är NYTT
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
-Sony- Vad är det du gillar? är det att något är nytt eller bilen som sådan?

Mvh Danne
En ny volvo i detta fal,om det var mellan en ny skoda felicia och bmw då skulle jag ta en gammal bmw.Gillar volvo har haft några st.och har beställt en v70n,plånboken som styr.Jag har två små barn,annars skulle jag hellre köra en bmw e60 än en v70n men,men som sagt.....
Conan999
Vad gäller kvalite så är den inte högre i BMW än i en Volvo, däremot är kvalitetskänslan större när man sitter o kör en BMW. Detta är två helt skilda saker. Hållbarhet(kaross, motor, lack etc), driftsäkerhet mm. är vad som räknas som kvalite på en bil. En BMW håller absolut inte bättre än vad än Volvo gör, så enkelt är det bara.

Vet inte om ni håller med men en bil med bra kvalite för mej är en bil som funkar bra och inte går sönder/krånglar för ofta.

Conan999
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Acous: Anders jämför storleksmässigt och inte något annat. I det fallet håller jag med honom, storleksmässigt bör den nog jämföras med 7-serien. Kvalitet och helhetsintryck låter jag vara osagt...

///BMW - Was sonst!
Conan999
Storleksmässigt så är S80:in några mm kortare och några mm smalare än 7 serien.

Conan999
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Storleksmässigt är en buss mycket större än en S80.

För det första är det lite knasigt att överhuvudtaget jämföra Volvo med BMW då de är i olika ligor, jämför hellre med t.ex Honda.

Om man nu ska jämföra S80 med nån BMW så är det 5-serien man ska jämföra med, de bilarna "är mest lika" eller "riktar sig åt närmast lika kundkrets".

Conan999
Acous: verkar som "någon" börjar gå igång lite väl mycket nu haha!? Ta det inte personligt

Conan999
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jämförelse E60 E65 och S80 då ska man absolut jämföra E60 och S80 när det gäller allt...
E60 är 10 mm kortare 14 mm smalare men har 50 mm längre axelavstånd och 40 vda liter mer bagage
E65 är minst 150 mm längre men upp till 300mm längre än S80 och alla biltester man läser jämför 5 serie och S80...

Bilarna blir större och jämför man en E32 med en e60 så ser man hur den forna 7 serien nästan ser lite taning ut.

Mpower
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag skulle lätt byta min E38 mot en ny S80, när som helst. Det är ju en tio år yngre bil och antagligen överväger de positiva skillnaderna kraftfullt de negativa.

Problemet är att de kostar lite pengar, och jag vill nog ha en cab härnäst... :)

Wilhelm Svenselius
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hehe.... småkul tråd detta.
Jag skulle dock aldrig byta mot en ny s80, det ger mig inte samma komfort prestanda eller gedigna kavlitetskänsla att äga en volvo över huvud taget.
För mig spelar det ingen roll om den är tillverkad i går, volvo känns ändå gammal och nedsutten oavsett modell och körglädjen är redan dödad på ritningsbordet.

Mvh
Skalman
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Conan999: Hehe :-), nä jag tar det inte personligt men jag förstår verkligen bara inte hur man kan jämföra med 7-serien (e65)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tack Johan, för att du läste vad jag skrev. Kanske E60 och S80 ligger lite närmare varandra än E39 och gamla S80 i storlek. Gamla E39:an borde nog i kombiutförande jämföras med V70 då de är två för vuxna 4-sitsiga bilar med likvärdiga innerutrymmen. möjligen lite försprång på bagageutrymmet för Volvo. E39 sedan har ingen jämlike i Volvofamiljen storleksmässigt anser jag. S60:n är mindre och S80:n är större. S80:n har ju Volvo marknadsfört mer som ett flaggskepp än som familjebil så jag tror inte att spekulanter på 5-serie och S80 är samma folk. S80 är nog mer för patriotiska företagare etc. som vill köpa svenskt. Jag jämför S80 storleksmässigt med 7-serien, S-klass, A8, men ingenting annat. Det måste skilja på en S-klass och S80 när man tittar på vilka pengar 1:a ägaren förlorar de första åren.

AE
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Oj vilken diskussion det blev, alltid känsligt att jämföra med andra märken!

Storlek: Det är absurt att jämföra S80 med 7-serie i fråga om storlek, när 5-serien ligger så nära till hands. Innermått är en sak, men vad gäller yttermått så är S80 4,80-4,85 meter lång har jag för mig, vilket är mer i klass med E39 än E38 - eller?

Kvalitet: Är verkligen Volvo och BMW lika här? Vill gärna se statistik innan jag tror på detta, då jag har hört att Volvo går sönder ganska mycket numera. Observera, "jag har hört", det är därför jag vill ha siffror innan jag tror på något.

Val: Skulle bara ta Volvon före en E38 om Volvon har V8 och E38 är riktigt gammal och sunkig!

/Leo
Conan999
Att ta upp Volvo i detta forum är känsliga saker vet ni väl.......! Tjusningen i det hela är väl att vi tycker olika om saker o ting.

Volvon är 486 cm lång och 7 serien är drygt 500 cm men ett tåg är väl längre än en 7 serie?

Conan999
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Conan : grejjen är att 5 serien är 1 cm ifrån S80 och mer jämförbar sen är 7 serien en Lyx bil vilket S80 inte riktigt är väll?

Mpower
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Som jag sa tidigare. Det är inte samma känsla att sätta sig i en S80.
Känslan man får i en 750:
* Man lägger märke till den totalt läderklädda inredningen
* Man "tjoffar" igen den rejält tunga dörren
* Man knycker till på nyckeln och V12an drar igång på ett sätt som bara V12an kan
* Man lägger i D och växlen går i på ett speciellt dovt och bastant, men mjukt sätt
* Man släpper bromsen och bilen "flyter" sakta och stabilt iväg
* Man rör på gasen och 12an skjutsar iväg de 2 stabila tonen utan ansträngning, och utan vrålande övervarvning.

ALLT det saknar S80!

---
Min bil: Länk
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
I och för sig är S80 inte en genomrutten bil. En del av det du beskriver med 750:n kan man nog få uppleva i en S80 V8, i alla fall Executive-versionen, med särskilt soft-läder och en hel del annat. Testade att bygga ihop en på hemsidan, fullsmetad så landade den på hela 700.000 kr, drygt. Fast nu var det ju upplevelse vi talade om. Jag tvivlar inte på att en 750 är bättre där, men nya S80 i sitt finaste utförande skall kanske inte underskattas ändå!

/Leo
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Johan_S: ...tycker du. Allt det där är subjektiva kriterier som uppfattas och värderas olika av olika personer.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.