|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har med spänning och intresse hittat och läst på Autopower och forumet. Har till 99,99% bestämt mig för att byta glidaren (de fem senaste åren en Wild Star 160cc) till en Z3 som ju är en enormt tilltalande bil (kan man bli kär i en bil så har jag blivit det i denna modell). Eftersom mc:n skall gå som dellikvid så har jag efter mycket sökande hittat en Z3 1,9i och den finns på annonsen nedan: Länk Är det ett bra köp? Vad skall jag tänka på? I annonsen har man också satt fel då de tär en automatera som jag var och provkörde igår (torsdag och strålande väder) och allt både kändes, hördes och upplevdes som rätt. Tacksam för Era synpunkter då jag upplever detta Forum som mycke seriöst och kunnigt. Ha det gott från en nyförälskad (bilen alltså) "gubbe" i Åhus | |
|
Provkör gärna en med 6cyl motor, 2,8 eller 3,0. det är en viss skillnad................ MK |
|
|
Håller med MK, efter jag köpte min 2,8 för 4 år sedan har jag inte känt någon längtan att byta till något annat. Tidigare kom suget att byta bil ca var tredje år men nu kan man titta på andra bilar utan att det dyker upp. Så sikta på en 2,8 eller 3,0 jag tror inte du kommer att ångra dig. Lycka till med letandet Per |
|
|
Jag har också tänkt så en hel del men så här initialt så vill jag ta det i två omgångar, dels för att se om CAB och Z3 ger samma känsla som jag haft för mc och dels för att ta en så stor kostnad direkt utan att vara riktigt säker då. Har sedan en Saab 95 2,3T som det är ganska bra tryck i och jag är egentligen bara ute efter "glidandet". Tycker Ni annars att bilen på länken verkar ok? Något konstigt med automatlåda? Några andra kända "konstigheter" med den fyrcylindriga Z3:an som jag skall tänka på eller känna till? Ha det gott! |
|
|
Håller med föregående...testa 2,8 el 3,0 med sexan och du är fast. Skönt ljud och bra klös. Och den är milslängder skönare känsla i Z3 2,8 el 3,0 jämfört med Saaben. Kanske svårt att jämföra bilarna... Jag var först ute efter en Z:a med mindre motor men efter att ha testat 2,8 så gick det bara inte att köpa en med mindre motor =). Tror inte 2,8 är sååå mycket dyrare än 1,9 i drift. Mvh K Bilen =) Länk |
|
|
Kan bara hålla med föregående, jag ville ha en Z3 att "cruisa" i, men efter att ha kört den den sex-cylindriga fanns det inget alternativ. Satsa på den större motorn, och det är ingen störra skillnad att vare sig äga eller köra kostnadsmässigt! /Janne Min Z3. Länk |
|
|
Snygg bil Janne, rent av super snygg :) Ser att Du har cabskydd på den vid flera av bilderna, behöver man ha detta när man kör (ser mycket snyggare ut men behövs det också av säkerhetsskäl?) |
|
|
Nej, man behöhver absolut inte använda cab-skyddet, bara stökigt att sätta dit och ta loss. Men visst den blir lite snyggare med det, för det mesta finns det inte där. Skall man riktigt "finåka" så går det ju att sätta dit det. Du kan köra fullgas utan cabskydd (utan att det händer något med cabben), mer än estetisk sak... /Janne Min Z3. Länk |
|
| Jag var o prova en 1,9 cabbe innan jag köpte min. men efter jag provkört en 2,8:a så var det inget snack om saken. Vridmomentet, motorljudet från en rak 6:a är helt oemotståndligt.. Det gick inte att motivera ett köp av en 1.9 sen. | |
|
100080. Jag kan iofs tycka att en 1.9:a är helt ok, även om känslan i 2.8:an är mäktigare med bättre klös och ett skönare motorljud. Men bilen du länkar till skulle jag personligen aldrig köpa för det priset, framförallt om du funderar på att bara ha den ett kort tag. Den dag du säljer kommer automatlådan och de där fälgarna att dra ner priset ordentligt. Sett ur ett ekonomiskt perspektiv skulle jag tro att det är en bättre affär för dig att leta efter en fin 2.8 och sedan pruta hårt. Det här är ju bästa tiden på året att köpa och det finns mycket att välja på. Om du sedan (mot förmodan) upptäcker att Z3 inte är din grej så kan du sälja den i vår och sannolikt få tillbaka dina pengar och kanske lite till. Z3:an Länk |
|
|
Inget fel på 1,9 om det är 140hk varianten! Räcker mer än väl till den lilla bilen! Bytte själv från HD till Z3 och ångrar mig inte. Jag håller mig till USA tillverkat! PS den röda färgen är den enda rätta på en liten sportbil! Om jag var dig så skulle jag leta efter en lågmilare som aldrig är vinterkörd! Min bil: Länk |
|
|
Tror heller inte det är något fel på 1,9. Men om man har möjlighet att välja mellan 1,9 och 2,8, så är det tveklöst så att 2,8 går och låter mycket bättre. Prisskillnaden vid köp är marginell. Vid mitt köp var färg och utrustning viktigt. Silver med svart klädsel (klockrent), rundslagningsbågar, vindskydd (måste), sportstolar, och så fick jag lite lullull på köpet. Vilket jag uppskattade först efter köpet, b.la vita blinkers runt om osv. /Janne Min Z3. Länk |
|
|
100080: hoppas att du provar en rak sexa 2.8 eller 3.0 innan du bestämmer dig för vilken Z3 du ska ha. Jag har en automat och tycker att den kräver en sexa för att komma till sin rätt. Ok att 1.9 kan "kännas" rätt när man "torr" kör (hemma i vardagsrummet med alla siffror) men i verkligheten....... klarblå himmel......bra ljud, kraft, känsla.....jag ångrar inte en sekund att jag valde 2.8 iaf Lycka till!!!!!!!!! /Pane |
|
|
Jag instämmer med alla andra testa en modell med 6a som du själv ser på responsen här på forumet så blir det nog betydligt lättare att sälja när den dagen kommer. Kan tänka mig att en 1.9 a med automat inte direkt står högst på z3 spekulanternas önskelistor. Jag skulle kika på Fredriks 2.8 om jag var du. Lycka till!! |
|
|
Tack för alla Era svar och nu snurrar det ju runt i huvudet :) Tittar man runt på bl a Blocket så finns det ju också en hel del 2,8 bilar och prisskillnaden är ju inte heller så där jättestor (högre försäkring o drar mer bensin men det är ju överkomligt). Dock måste jag göra mig av med mc:n innan eller samtidigt för att få loss pengarna på den. Ingen här som är sugen på att göra en affär på andra hållet, dvs gå från Z3 till mc :) Tack för alla Era positiva svar / 100080 (Per) Länk |
|
|
Jag provkörde har provkört en Z3MR, Z3C2,8, en 1,9 och en 1,8. Z3MRen var lite overkill. Så mycket hästar behöver man inte i en cab då en cab i mina ögon inte är en sportbil. Den vikten med dem hästarna och en självsäker snubbe utan antispinn = R.I.P. Vill inte höra av någon här att dem kan köra sin Z3MR till max, då borde du köra istället för The Stig i Top Gear. Men den är fortfarande roligast av dessa :)! Självklart! 1,8 är tråkig och slö och duger inte för cruzing ens. 1,9an är en stor skillnad, den känns snabb och låter mycket bättre men fortfarande så saknar jag den raka 6an. Ibland behöver man en daglig dos av pådrag och den dosen går att få i 1,9an men det är ett gränsfall. Därför blir 2,8an den mest lagom av dem alla. Bara en BMWmotor med vanos är en riktig BMW och så kommer det alltid att vara. Ja, jag har en 1,9. För mig kostade 2,8an nästan dubbelt och det vill jag inte betala, inte med min inkomst som student iaf. Jag får nöja mig med att slippa cykla till skolan iaf :) Länk |
|
|
Hehe... ja att det är bättre än att cykla kan vi nog enas om ;) Z3:an Länk |
|
|
Visst är det prisskillnad på 1,9 & 2,8 både i inköp och ägande! Låt bilens skick avgöra ditt köp! Häng inte upp dig på motorn, hittar du en riktigt fin 1,9 lågmilare så är det ett bättre köp en en nerkörd 2,8 för samma pris! Precis som gunsnroses säger så skulle jag nog undvika 1,8 motorn! Det lär också finnas en 1,9-8 ventilare som har svagare motor blanda inte ihop den med 16-ventilaren! Lite fakta från 1997: 1,8 115hk, Toppfart 194km/h, 0-100 10,5sek, Soppatörst 0,78 1,9 140hk, Toppfart 205km/h, 0-100 9,5sek, Soppatörst 0,80 2,8 191hk, Toppfart 218km/h, 0-100 7,1sek, Soppatörst 0,97 3,2 321hk, Toppfart 250km/h, 0-100 5,4sek, Soppatörst 1,11 Min bil: Länk |
|
|
Jagkan inte annat än att hålla med Anmith:s inlägg till 110%, det är så kloka ord såsom jag själv resonerade innan köp tänkte själv på 1,9:an för det måste kosta mer med den större motorn, kollade också försäkring innan köp och där var det också skillnad, i mitt eget köp så blev det den minsta 6:an på 150 hkr. 1,9 är på 140 hkr. så det skiljer inte så mycket, men varför köpte jag då 6:an, ja inte var det för motorn utan bilen i sig med färg, och inredning, lågmil, hardtop, svensksåld som avgjorde och då fick jag "ta" 6:an och bilen var inte buskörd, tänk igenom Anmith:s inlägg flera gånger innan köp och hur du vill använda bilen 1,9:an räcker nog mer än väl mvh Uffe/bildock |
|
|
Kloka ord från både anmith och bildock. Jag tror man blir nöjd Z3-ägare oavsett vilken motor man väljer! Det är en underbar bil, köpte min i maj i år, och trodde aldrig jag skulle bli så glad/lycklig för en bil ;-). Kan bara beskrivas med ett ord, KÖRGLÄDJE! Och jag tror att den är lite större i en 2,8 ;-) (körglädjen alltså). Rättar dig lite anmith: 2,8 193hk, Toppfart 225km/h, 0-100 7,1sek, Soppatörst ? Upplever att min går på 0,9 även om jag trycker till på gasen då och då. Och även mindre om jag vill köra snålt. Samtliga motoralternativ hittar ni på länken nedan, med all data. Länk /Janne Min Z3. Länk |
|
|
Tack för den länken Janne G den är super! (Jag fick mina uppgifter från originalbroschyren från 97)! Är det ingen som kan byta till en bättre rubrik på denna tråden? Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.