AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.705

Trafikmagasinet turbo

Sida 1 av 2
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Nån fler än jag som såg TM i går och reagerade på deras jämförelse turbo = hårtork? "Turbon är som en fläkt som trycker tillbaks en del av avgaserna in i cylindern" eller nåt sånt...noll koll!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kan inte förvänta sig bättre av "töntmagasinet"
det är för hemmafruar därav liknelsen.:))eller har jag fel, kultprogramm javisst, gör en del nytta javisst .

MVH
Hasso
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Var det inte Porsche som började med turbo på personbilar? Även BMW hade väl turbo i början av 70-talet. Eller?

Håller med Er, det är ett riktigt fjantprogram, jämfört med motorjournalen.
//Marin
BMW kommer med bi-turbo till 3.0 liters motorn hösten 2003. Ca 380 HK... :-D
betriebsanleitung
Jag tror Chevrolet började med Corvair i början på 60 talet
SAAB var oxå med tidigt, 99 Turbo kom -78 om jag inte minns fel.

Fredrik M - Z3 2.8
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Men 2002 Turbo var väl endå den första "personbilen"?

Bilar är som whiskey, de blir bara bättre å bättre med åren
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Som betriebsanleitung säger var Chevrolet först. Sen kom BMW och Porsche, fast SAAB var först med "massapplicering". En BMW klarar ju sig som bekant bra utan...

LTK, kung i Alingsås
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och om man skall vara helt ärlig så klarade sig BMW mindre bra med turbo. Det var en del turbo- och motorras på den tiden. Men det klart motoroljorna var inte vad de är i dag...

Mvh
Johan B,

Du vet nog inte hur rätt Du har, våran 02 turbo har varit med i familjen sedan den var ny och den har väl inte varit helt problem fri =).....men rolig & köra =)

BMW 02 turbo var den första serie tillverkade person bilen med turbo i europa men som "betriebsanleitung" skrev så hade jänkarna det mycket tidigare.

Mvh
Manuel Holenstein - MH-GTR
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Ja håller med er om att TM=TöntMagasinet! eller "Volvo och barnstols magasinet"! det är det enda de pratar om! Jag reagerade också på det där att pressa tillbacka avgaserna! är därför Saab går som de gör!;) hihi!
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Chevrolet Corvair kom väl med turbo 1962, sen fanns det också nån Oldsmobile (Jetfire?) som kom samma år. 15 år före Saab, alltså.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trots alla problem med 02 turbo skulle jag vilja ha en sådan! Finns dock inte så många kvar :( Kultigare bil är svårt att finna! Lite avis Manuel. ;)

Mvh

Deliq
Lastbilsdieslar hade turbo redan på 50-talet (kanske ännu tidigare ? ). Det var nämligen från Scania som Saab hämtade kunskapen.
Både BMW, Chevrolet och Porsche hade problem med turboaggregaten pga kylningsproblem, och precis som alla tidiga Saab-ägare erfor, när de hade kört hårt och inte lät turbon svalna av med bilen på tomgång koksade oljan av värmen och ströp till slut oljetillförseln.

M V H // Deliq
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Håller med!!! Hur f-n kan man som motorreporter stå och säga att turbon trycker tillbaka avgaserna in i cylindern...
Jag säger bara: Fixa tillbaka Mr trafikmagasinet himself, Carl-Ingmar Perstad, så det blir lite ordning och reda på programmet igen....

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Ärlig talat, har den någonsin varit ordning på TM? Tror inte det... Anledningen till att man tittade på TM förr i tiden var pga att det inte fanns något annat att titta på som innehöll bilar.

TM är ett konsumentupplysningsprogramm för "svenssons" och har inte oss på detta forum som målgrupp.

/Anders C
Nåja, herr Perstad tillförde väl ändå inte mycket, däremot hade det varit kul att se herr Glenning bryta av en och annan bildörr igen. =)

Jag saknar Motorjournalen på femman.

Har ni sett Discoverys motorprogram Turbo?
Jämför man TM med det så är TM helt underbart, ett sämre program än Turbo får man leta länge efter.

Fredrik M - Z3 2.8
Det SAAB var först med var inte turbon utan wastegaten.

Länk
Appropå bra tv:
Det engelska programmet Top Gear är kung... brukar vara inslag i Motorjournalen ifrån det. Tiff, Clarkson och de andra vet vad de pysslar med...

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Anders C: Jag instämmer.

Felix
Såg ni när Tiff körde en TWR Tuscan på tvären, helt underbart.

Sånt gillar vi!

Fredrik M - Z3 2.8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.