|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Vi kommer att mäta upp drivhjulseffekten på den nya 335d efter att vi har mappat den. Hoppas på någonstans kring 300-320hk, roligt att den ändå ger 266hk som original. Att S4an bara har 268hk förklarar varför man tyckte den bilen kändes slö. //Stefan |
|
|
Helt klart en bra förklaring till att dem hänger på bra trots mycket mindre effekt på pappret, har sett det på en del tester att sug motorerna från audi har mer tap än dem borde trots 4 hjulsdrift och tex automat. Vikt/effekt förhållandet är väll hyffsat lika då. Mpower |
|
|
Mycket intressant läsning på rototests hemsida Detta är tappet för RS4:an Discrepancy (measured/stated) Power / Torque -16.5% / -12.5% //Stefan |
|
|
Att S4 var så klen är ju högst anmärkningsvärt! Den ska väl ha 344hk i motorn enligt Audi. RS4 är ju också duktigt klen jämfört med vad Audi anger! Konstigt att Audi RS4 ändå går jämt, riktigt jämt, med en Carrera S mellan 100-200km/h.. Och Porschen borde iaf ha uppgivna 355 hk. Och Audin är ju tyngre än Porschen. Detta bygger jag på Automobils A-test. nr 4.07 tror jag.. Mvh Johan |
|
| Om Porschen har 355 vevaxelhästar borde den ha kanske 320-330 drivhjulshästar, så RS4 har tveklöst ett effektövertag. Hur mycket skiljer vikten? | |
|
Porschen fanns inte med på rotortest sida men ett tapp på 7 % är rimligt på alla bilar =330 hästar jämfört med 349 hk för RS4. Sen kan den Automobil testade RS4 haft x antal hästar mer på drivhjulen än den rotortestade. Mpower |
|
|
Audi: 1831kg* tomvikt: 1707kg Porsche: 1550kg* tomvikt: 1425kg *Söndagsmorgonvikt= förare (75kg) fulltank och mätt av dem själv tror jag det ska vara. Rättelse:Audi RS4 testades i nr 04.06 i automobil. Mvh Johan |
|
|
Vi ska mäta upp M3:an när den kommer så får vi svart på vitt. Helt klart får man ta biltillverkarnas siffror med en nypa salt. Tycker ändå att det är konstikgt att det kan skilja så mycket. //Stefan |
|
|
Ville bara säga att E92 M3 vs RS4 finns en recension där faktiskt M3:an vinner se EVO eller www.evo.co.uk, Close call dock! //Rob |
|
|
I helgen träffar jag min polare som numera åker rs4 avant, -törs man våga utmana i ett race med nya diesel-brännaren? kanske man har chans om vi kör från ca 80 km/h. //Stefan |
|
|
Stefan> inte helt omöjligt, hade varit jäkligt skoj att se utgången, gäller att han är duktig på att ligga i rätt register med RS4an. har själv kört 335d vid två tillfällen, blivit mycket imponerad! glöm inte bilder! :-) |
|
| Jag körde Audi S5 för en föra veckan och var mycket imponerad. Om M3 får stryk av RS4 med liten marginal. Så kommer M3 att bli en ordentlig piskad av RS5. Skälv har jag beställt en 335i mycket pristand för pengarna. Jag måste nog erkänna att S5 kändes vassare att köra en 335i. Men Audi kostar mer dyrare i drift men jag föredra BMW, tycker den är snyggare både in och ut sidan. Och jag köper inte en bil bara för att den är snabb utan det är helheten som räknas. Jag tycker att 335i passar mig helt perfekt. Jag tycker att BMW har gjort tre missar med nya M3, den skulle väga mindre ha biffigare bromsa eller ha skystare bromsar som tillbehör typ keramiska och den kunde ha varit lite snålare med soppan. Annars tror jag det är en riktigt grym. | |
|
M3 är power, det tycker jag inte om Audi rs ;) mvh, Figgeh~ |
|
|
För alla som vill förkovra sig 9 sidor internetgnabbande i samma fråga, klicka på länken till ett annat forum (som verkligen visar klassen/snittåldern på det forumet): Länk Alla som inte har provat bägge bilarna tycker jag kan spara på sina kommentarer om vikt hit och bromsar dit etc... Ni basererar era "åsikter" på det ni har läst till er av motorskribenter. Tidningar kan vara en bra vägledning, men jag skulle aldrig köpa en bil p.g.a. enbart det skrivna ordet. Mvh, /Wille |
|
|
Ett tag sedan jag fanns på forumet här, men tänkte flika in. Har alltid kört BMW och efter M coupe en M3:a. Köper däremot bil baserat på bilen, inte märket, och nu sitter jag till vardags i en RS4 (B7). En kommentar ifrån någon som alltså ägt & kört BMW:s sedan länge (ja, även på ringen) och jag måste säga att nya RS4 är helt otrolig. Enormt snabb, stabil och förtroendeingivande i alla lägen. Nya M3 blev jag lite besviken över och framförallt eftersom BMW haft ett par år på sig att utveckla en "bättre" bil. Antar att BMW:s strategi är att erbjuda en likvärdig modell, och istället övertala oss entusiaster att lägga mer pengar på en CSL som blir en äkta körglädje-fokuserad modell.. Till exempel kommer nya Audi RS6 ut nästan två år efter M5, och i ärlighetens namn vore jag förvånad om den inte slår M5 i prestanda. Förväntningarna finns ju där och många skulle se det som ett misslyckande om man inte gjorde det. Precis samma gäller för M3 i min mening. Har inte kört nya M3 ännu, men måste säga att jag har svårt att se att den slår RS4 i kvalitet på interiör. (Har även kört 335, vilken är snarlik M3 i interiör) Exteriör, ja det är en smaksak, därför låter jag bli att kommentera det.. Kort och gott, Audi RS4 slog mig med häpnad och siffror och betyg tycker jag talar för sig själv. Många här på forumet skulle må gott av att vara lite mer märkesoberoende. Har man inte betalt för att stödja ett visst märke ser jag få anledningar att argumentera för något annat än bra bilar. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Mbolo. Vad tycker du om prestandan rakt fram på RS4an? Min uppfattning är att den är för långsam för att vara en ny top of the line-modell. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Hmm, ja långsam vet jag inte om jag kan hålla med om. Men ja, RS4:an är svår att starta snabbt med (om man inte gärna straffar kopplingen). Det som slår en är framförallt hur stadigt den accelerar. Känns enormt stabilt och förtroendeingivande. Bara en enda stadig fartökning uppåt. Sen ska man komma ihåg att modellen kom 2005, och alltså inte är en ny top-of-the line modell. Det svara nog R8:an för. Är väldigt spänd på att testa S5 och ser fram emot nya RS-modeller. I jämförelse med RS4 har jag en känsla att de kommit ganska långt. Jag tror faktiskt Audi bara börjat.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Nu har jag inte läst testet men jag undrar i vilka ronder Vann Rs4an ? Prestanda ? Kvalitet ? körglädje ? ekonomi ? Vinteregenskaper ? Fattar inte ?? BMW FOR LIFE |
|
|
Fattar inget av detta forum längre..... Kör RS4 mot en 335d som är mappad jag har mappat min rs4.. Tror mig veta att 336d aven mappad har inte så mycket att hämta mot rs4an mappad.. Kör på höger sida |
|
|
mbolo: B7 RS4 är en riktigt grym bil!!! Vem i denna tråd har provat E92 M3? (Är det någon som noterat att M3'an är drygt 100' :- billigare än RS4 grundutrustad?) Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.