AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.557

E92 M3 vs RS4 i senaste AMS, ajajaj

Sida 3 av 5
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vi har testat mot varandra, körde två repor var i respektive bil. Vid ett tillfälle var 335:an före med en halv billängd men aldrig länge bak än ca en hel billängd. Men detta var ju uppe i fart.
0-100 var RS4:an ca två billängder före. Fick inte med mig min G-Tech så vi kunde inte mäta några siffror själva med det du bekräftar tidigare stämmer säkert. Det är svårare att hitta perfekta växlingspunkter i RS4:an samt att vi inte är några superförare, har bara ca 1000 mil bakom ratten på bana.
Men jag håller med dig om att RS4:an borde vara snabbare, kansek beror på bilen och att det var en avant.

//Stefan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, lite udda är det ju men bra för oss BMW-fantaster att 335 hänger på Audis värsting så bra rakt fram!

Mvh Johan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det ska bli kul att testa dieseln mot några duktigt snabba gatbilar, får väl samla i hop ett gäng nu i höst och åka ut till Linköpings motorstadion (Sviestadbanan) och testa, tyvärr har vi inget bra ställa att testa topfartskörning på. Jag klockade 335:an i våras med G-Tech: 5,14s 0-100. Får se vad 335d går för.
Hoppas för allt i världen att nya M3:an är värd ca 250.000:- än en välutrustad 335ci.
Ps Rs5 testas just nu, kommer hösten 2008, Källa autobild

//Stefan
Hej såg alla inläg och fick mig en tankeställare, så här tänker jag audi är bra bilar inge snack om saken, men är de inte lite fel att gämföra audi rs4 med en vanlig m3a, jag menar dom borde vell ha tesstat mot en vanlig s4, för m3an är ju ingen special version som rs4 är, i sådana fall får dom vackert vänta tycker jag och köra rs4an mot m3 csl när den kommer, lika ska va lika.
är ju samma sak som att ta en exempel vis porsche gt3 mot en audi s4 i stället fär rs4an.
så audi i all ära, men man ska inte fuska till sig segrar på pappret, hämnden kommer med nya csl =)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Audis S-modeller ligger ofta mellan BMWs M och värsta standardmodellen. Så jag tycker att man måste upp på RS för att kunna konkurrera med M.

Exempel:
335i 306hk
Audi S4 350hk
Audi RS4 420hk
BMW M3 420hk

BMW 550 367hk
Audi S6 435hk
BMW M5 507hk

Mvh Johan
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Fricke: Ligger en hel del i ditt inlägg. S4àn imponerande inte speciellt på mig när jag förra året va med Expressen motorklubb på banträff i Anderstorp. Extrem understyrning uppfattade jag det som vid de tillfällen jag låg tätt bakom. Ännu mer besviken eller kanske förvånad blev jag när faktiskt min 10 år gamla M3 även va relativt mycket snabbare på rakorna.
RS4àn va dock en bil som iaf imponerade stort på mig.

al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Jag förstår de som tycker att man ska jämföra RS4 mot en ev. kommande CSL, men samtidigt så är det väl rätt rimligt att jämföra liknande prestanda mot varann? Både M3/RS4 har ju lika mycket effekt och väger ungefär lika mycket så på så sätt känns det ju rimligt att jämföra dom 2. Sedan kan man ju oxå göra jämförelser med priset som utgångspunkt, men det känns inte lika viktigt när bilarna redan kostar så mycket som dessa två. Vad vi än tycker så är det ändå biltidningarna som bestämmer vad de vill testa mot varann...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man ska ha klart för sig att biljournalisterna inte alltid är neutrala i sina bedömninga av bilarna som testas.
Det pågår självkart en stor lobbyverksamhet och både BMW, Audi samt i viss mån Volvo får sällan dåliga resultat, men testerna är inte alltid objektiva och man har olika mät utrustningar som i vissa fall kan vara
felaktigt kalibrerade. Jag har beställt en Racelogic GPS som är mycket exakt.

//Stefan
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Än så länge har jag inte läst ngnstans att nya m3 ska vara en riktigt brutal vagn, fick för mig att e46an fick betydligt vassare kritik än nya e92,
men visst är den sjyyst att titta på.
kanske är amgmercan inte att räkna ut ur leken??
Alltså hade jag varit audifrälst hade jag skrattat rätt bra åt de löjliga ursäkterna... M3 csl är ju en lättad specialbil av M3, knappast samma sak mellan s4 o rs4... Jag är övertygad om att M3 kommer vinna dueller i andra tidningar men faktum kvarstår nog att audi (bla?) har kommit närmare (jämnsides?) med BMW nu. Skillnaden var definitivt större mellan förra generationers M (vet knappt ett test som e46 o e39 förlorat tex).
80s:
E46 M3 fick också relativt sval kritik initialt innan de "riktiga" testerna kom som hyllade den. Just M3 har MYCKET att leva upp till i en klass som ur-M3'an skapade, RS-modellerna är relativt nya företeelser i sammanhanget.
Kommer AMG äntligen göra någonting åt deras lådor eller är man fortsatt hänvisad till automagiska lådor? AMG bygger dock fina motorer.

Mvh,
/Wille
Keiser:
Om du vill skratta rätt friskt och är BMW-frälst kan du gå in på t.ex. RS6.com.
Bortförklaringar och sågningar av andra bilmärken finns i alla läger :D
Jag väljer BMW eftersom i de flesta fall lever upp det jag vill ha ut av en bil.
Jag har haft två fabriksnya Audi i rad så någon klockren BMW-taliban är jag inte :)

Mvh,
/Wille
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Trevlig bil du valt WilleW, sitter och åker i en sådan just nu. 170hk räcker långt. Passerade just 600 mil känner att motorn håller på att lossna.
Har man än gång valt att köra BMW är det svårt att kliva tillbaka till andra märken, likaså med effekt. Har som Wille haft ett par fabriksnya Audi som varit bra (s4, rs6) ända till jag började köra BMW. Kommer säkert att äga någon Audi i framtiden.

//Stefan
WilleW: Hehe, ja då får jag gå in o kolla! Tyckte bara det var onödigt att bjuda dem på det :). Men till viss del får man nog stå ut med subjektiva kommentarer på en märkessida. Fast ibland blir det lite väl...

Ja, provkörde några bilar i den mindre klassen i sommar (föräldrarna letar ny bil). 1-serien stod faktiskt ut ganska bra bla mercor etc... Aja, sry för OT.
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Läste för ett tag sedan på e90post ang "BMW 335i beats RS4 & Z4 M in Virginia International Raceway".

Länk: www.m3post.com/forums/showthread.php?t=72721&highlight=335i+rs4+z4

Vet inte hur man lägger in en länk på rätt sätt, men gå in på denna länk och läs....

Blev själv förvånad över 335:an på bana...
Tänk er då en Procede på 335:an, vad mer kan man begära... 400hk på bakhjulen med nya v2...
Tack detsamma Stefan, har kört både 335 bensin och diesel en del, mycket roliga bilar!
Keiser: Det finns Audis som väcker ha-begär hos mig, tyvärr är det delvis bilklassen(som inte fyller mina behov) och delvis priset som håller mig borta från dem. Nya TT och R8 är trevliga bekantskaper:) Nya A5'an har de tyvärr hoppat tillbaka många snäpp i deras lovande nya designspråk enl. min mening :(

Back on topic:
Vet någon när stora Sport Auto testet skall göras på E92 M3?

Mvh,
/Wille
Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Skulle vara intressant att se en M5 E39 mot Rs4an i 100-200 och diverse intervaller finns tex en del partiska eller opartiska klipp på youtube där man slår Rs4an rätt okej på fingrarna med en M5 E39 med helsystem enbart rakt fram.
Om man ser till 0-200 tiden på M5an så har den i all evighet diskuterats kring 16-18sek och ligger den nånstans där imellan i en frisk orginal maskin tror jag inte Rs4an drar iväg något överhuvudtaget i den intervallen.
Personligen har jag kört mot en chipad ny S4 med min femma och den åkte duktigt på distans mellan 110-250 ungefär.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En kul grej som hände förra sommaren var när hustrun körde ifrån den senaste modellen av S4 i en 330d, (kcr-box) killen som körde bilen blev väl besviken på prestandan, kort därefter sålde han bilen och det visade sig att han köpt en bekants M5:a. Om det berodde på att ha fick pisk av en vanlig 330 vill jag dock ha osagt.

//Stefan
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Lite upg från rotortest och drivhjulseffekt. www.RRI .se
Rs4 349 hk
S4 268 hk
335i 286 hk
335d 266 hk
Audi s motorer har lite under angiven effekt medans Bmw ligger med ett par hk mer i motorn än vad pappret säger,det kan bero på att Bmw har turbo i dessa modeller.
Bättre att jämföra den riktiga effekten än den angivna men detta var specefika bilar andra kan ju ha mer eller mindre effekt!

Mpower
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
intressant betan. Dessutom vikskillnad till BMW:s fördel i många fall, det förklarar ju saken med acc-testerna i intervallet 100-200 att Audi-bilarna inte drar i från något nämvärt.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.