AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.760

Byta lilla navigatorn mot stora navigatorn

Sida 1 av 2
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Hej,

Jag har precis köpt en BMW 325 ixa Touring -03. :))

Jag har den "lilla" navigatorn i den, vet inte riktigt vad beteckning är på den. Den imponerar ju inte jättemycket... Så frågan är om man kan byta ut dem mot den "stora" utan allt för mycket slit o pengar?

Tack på förhand!

Mvh
Freddie
frecar:

Detta kanske ge er dig en uppfattning om hur lite resp stort jobb det är...

Länk
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tack för det snabba svaret!

Men, det är ju förutsatt att man inte har någon navi alls. Jag har ju den lilla navin, vilket gör att jag har gps antenn osv... Eller är jag helt ute o cyklar?

Mvh
Freddie
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag vet inget om den lilla navigatorn, vad har du för navdator?
Att bara byta Displayenheten fram kanske inte räcker.
Navdatorn sitter bak i skuffen på förarsidan. På min 03:a sitter det en Mk4 vilket är en DVD baserad läsare. Den monterades första gången September 2002 i E46-an.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tack för svaret!

Jag har varit bortrest så jag har inte kunnat svara dig... Men nu är jag på g igen :-).

Jag har också en Mk4:a. Tror du det funkar att bara byta displayenheten då?

Mvh
Freddie
na
630
navi
BMW325xi -06
Visst bör det gå, men ska du titta på nätet efter begagnat så tänk på att du behöver använda en 16:9 från en E46, det skiljer i måtten på de som sitter i E38/ E39 m.fl.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Ok. Japp... letar efter en begagnad.

Men man skulle vilja veta om det fungerar till 100%. Du vet inte vart man kan vända sig för att veta med 100%. Har hört med BMW här hemma (Jönköping), men dom yrar bara som vanligt... :(

Tack så jätte mycket för hjälpen!!

/F
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
En fråga till... :) Du vet inget bra ställe man kan leta efter naviskärmen förutom här och på blocket?

/F
na
630
navi
BMW325xi -06
De flesta köper på E-bay, men jag har aldrig köpt något på E-bay.
Hur man vet om de fungerar till 100% kan jag inte svara på.
En ny skärm kostar ju c:a 5800:- plus frakt m.m. från USA och en beg brukar kosta mellan 3000 och 6000.

Här har jag köpt en del prylar: Länk
Dom har varit bra att handla av. Skickar snabbt.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
frecar: din navidator måste proggas om till Professional. Det enklaste är att skaffa en kabelstam för eftermontage, betydligt enklare att montera. Länk har prylarna du behöver och erbjuder även omprog. av din navidator. Förutom skärmen behöver du en monitorradio, räkna med ca 1500-2000 kr beg.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tack för alla svar!

Vad tror ni om denna?
Länk

olja: Proggas om? Gör man det med en ny firmware skiva? Kabelstam? Finns inte alla kablar dragna redan, eftersom jag har den "lilla" navi-radion fram?

/F
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Frecar: Du har inte alla kablarna i din bil med radionavi. Omprogg. går inte att bara göra med ny firmwareskiva. Ev. kan en kompetent BMW verkstad ordna det.

/Johan

na
630
navi
BMW325xi -06
Som sagt, du behöver kabelstam, monteringskonsol till fronten, monitor, radiomodul samt omproggning till Professional.
En del jobb är det förstås, men inte omöjligt.
Det mesta fanns ju på länken som olja refererar till.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Men du har prylar så du kan fixa det? Vad vill du ha för det?

/F
na
630
navi
BMW325xi -06
Tyvärr har jag inte prylar för omproggning, det är ett problem generellt i Sverige att hitta någon som kan. BMW verkstäderna här verkar inte ha någon kompetens för navigation eller bluetoothjobb. De ser mest ut som stora O i ansiktet om man frågar.
Är det någon som känner till en verkstad i Sverige som kan det här??

En sväng till Tyskland kanske kan ligga i semesterplanen för dig så småningom?
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Sorry.. missade ditt sista inlägg innan jag postade.

Det lät på olja som om han hade prylar till detta. Stämmer det olja?

/F
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
navi:

Man blir klart besviken på svenska BMW verkstäder. Jag var inne och undrade hur jag skulle göra för att jag skulle få igång min blåtands mobil. Jag fick snacka med tre olika personer utan någon framgång. Pinsamt!

Men det löste sig tackvare detta extremt bra forum och alla hjälpsamma medlemmar...

/F
na
630
navi
BMW325xi -06
frecar, hade samma problem med min blåtandsmobil. Ingen på BMW kunde svara på hur jag skulle få igång den, efter att läst många inlägg och letat på internet kom jag fram till att jag måste köpa en pairing button. Sedan gick det på nolltid. Jag hade ingen ejectbox i mittkonsolen, vilket BMW påstod att jag måste köpa.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Frecar: inte mycket som passar till din bil. Bara bara ett par monitorradios och analoga videomoduler som ligger och skräpar...........

Det bästa är om du köper en sats typ det här Länk då slipper du besväret med att leta diverse småprylar.

Vill du att jag mailar monteringsanvisningen?

/Johan

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
olja: Ok... Maila gärna monteringsanvisningar. Tack!

Jag skickar ett PM till dig med min mail adress.

/F
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Frecar: PDF tycks ha försvunnit i min digitala röra.............
Här är motsvarande till en X5:a Länk
Elbiten är densamma. Det mekaniska är lite enklare för din del, du slipper såga i panelen iaf.

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.