AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.235

Vilken femma i Ronin.

Sida 1 av 2
Såg på Ronin på ZTV och därmed biljakten med en BMW 5-serie. Funderade dock på vilken modell det var. Om det var en M5:a borde den väl kört i från surpegan? =)

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
jag har för mig att det är en M5:a! men om jag inte minns helt fel så är det väl en tjej som kör eller? Då har du svaret där! *ler*

Ska det vara på det viset?!
Det fanns nämligen inget M5-emblem i grillen. Jag lyckades inte se om det fanns något på bakluckan. Någon som lyckades se några M5-attribut?

mvh
Berg

Kowalski
Har filmen på dvd hemma och bilen verkar vara en dekaltrimmad premium modell av E34 (535/530/540). Bilen har ett M5-emblem på bakluckan men saknar emblem i fronten samt M-ratt/växelspaksknopp samt de karaktäristiska M5 listerna som går runt bilen. Och det är definitivt inga M5-fälgar på E34:an i Ronin, de ser snarare ut som vanliga 15'':are!

Surpegan är troligen en 406 V6 med 198hk... naturligtvis ingen match för en riktig M5:a eller 540 men hur spännande skulle biljakten varit då? :-)
Min egen gissning är att det är en 525 eller 535. Hade det varit en 540 eller 530 så hade det varit den "nya" fronten vilket det inte var.

mvh
Berg

Kowalski
berg35: Stämmer alldeles riktigt, det är den gamla fronten. Alltså rör det sig om en 525/530/535 mot vilken en Pega 406 V6 definitivt skulle kunna hålla stången...
ErikNilsson
Däremot så lät det knappast som en BMW sexa. Om det nu är som ni säger att Pega 406 står sig lika så måste man också ha med tjejfaktorn. Då skulle helt plötsligt Pegan kört om eller på.

Nej det är nog ytterligare ett exempel på en bil ovetandes filmare.

/Erik
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Det jag hakade upp mig på är att när bilen ligger på taket så är det en annan bil, det är inte samma hjul på bilen.Pinsamt dåligt tycker jag
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Har själv inte sett filmen ifråga men kontinuitetsfel/problem är ju inte direkt ovanliga i filmer. Nåt av det roligaste man kan göra om man ser en dålig film är att hålla koll/räkningen på hur många missar de gör. :)
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
En annan sak som jag har lagt märka till är att just motorljuden från både citran och audin inte verkar att stämma helt...

who dares wins...
Annars kan man avnjuta "Gone in 60 sec." där fläskas det 540 (E39) på breden och tvären..
3 st gick det åt ....
Någon som sett Taxi? Den pegan rör på sig..mot Benzar och evo6:or men ialla fall...
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Vill påpeka att spelfilmer inte nödvändigvis
har något med verkligheten att göra.
:-)

Själv brukar jag bortse från verkligheten när jag kollar film....då det är så mycket klippt samt redigerat så verkligheten brukar vara ganka så sparsam i filmindustrin.

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Nu ska vi se vad vi såg!
Såg den för andra gången igår just för att jag var nyfiken på den omtalade M5an

Bilen saknade
-M5ans frontspoiler, vanlig 5-serie spoiler inte heller 540ins
-M5ans sidokjolar
-samt i vissa scener även bakkjolen
-M5 emblem fram, men många M5or beställdes utan
-Hade fel instrumentering, vita nålar samt varvräknare som hade rödmarkeringen betydligt tidigare än en M5a
-i vissa scener ej M-technik stolar
-Speglarna är gamla modellen alltså t.o.m 1992
-i någon scen bakifrån såg avgaset ut att komma från M5 men i dom flesta andra scenerna vara av betydligt klenare dimension
-Fälgarna som sitter på är faktiskt M5ans orginal fälgar (Turbin insert för att kyla bromsarna) t.o.m 92 (valbart i -92 mot dom nyare "throwing stars")
-i en sen när man följde bilens volt runt hade den vanliga kryssekerfälgar!
-men när den lade sig på rygg hade den orginalfälgarna på plats igen.
-Det absolut allra flesta M5or tror faktiskt knappt någon kanske förutom extremt tidiga -89or hade airbag som standard. denna bila hade inte det. Värt att tänka på! har ni en M5a utan airbag är den troligtvis smälld och ägaren ville inte kosta på en ny airbag ratt eftersom dom e jättedyra (I tyskland är det vanligt att man får en viss summa pengar från försäkringsbolaget efter incident och får man spendera dom hur man vill på sin bil)

Puh det var väl allt. jo alla motorljud är pålaggda samplingar förresten.
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Men visst är det irriterande att man i filmer envisas med att lägga på motorljud som helt klart inte har med bilen i fråga med att göra. BMW:n lät som en formelford, hur löjligt är inte det. Att man även inte kan hålla tassarna borta och måste snabbspela filmen ibland, påminner om Herbiefilmerna (OBS, inget nedklankande av Herbie).

/Anders C
Richie L
Oavsett trixande hit och dit med samplingar mm
så är det trevligt att se en "m5" ge järnet.
Tycker inte det är så ofta man ser bmw bilar
i filmer.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!

BMWCS #04797
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
I Ali G:s musikvideo Julie så kommer ju Shaggy fräsandes i en 32? coupé e36 eller nånting. Det förvånade faktiskt mig lite...

who dares wins...
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Oavsett alla filmmissar så tycker iaf jag att just denna biljakt är underbar!! Mest pga BMW'n såklart!!

//Kungen Af Malmö
ErikNilsson
Håller med Constrictor. Innan man såg filmen hörde man folk pratade om "den asfeta Audin som kör hur länge som helst" så när detta helt oväntades kom blev det mycket bättre än Audijakten i början. I den bilen måste det sitta en Ford Fiesta 1.1 liters motor i för den kör ju inte ifrån något alls.

/Erik
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag har konstaterat att det finns inte en enda spelfilm där bil/mc jakter är "verklighetstrogna".
Inte ens i de filmer där man försökt lägga in en "seriös" biljakt. Här är några punkter som jag stör mej på.
-Alltid "fel" motorljud och fel motorljud vid fel tillfälle.
-27 växlade växellådor
-Man byter bilar hej vilt i olika scener. Skit samma bara det är samma färg tycks resonemanget vara.
-Man kan köra ikapp en sportbil med en gammal sketen pickup, inga problem.
-De flesta polisbilar har ca 500hk.

Det finns massor av andra grejor men de känner ni till lika väl som jag. Visst måste man kanske manipulera lite för att det ska bli lite spänning i en scen, men med en sån fet jäkla budget som de flesta har idag så är jag säker på att jag skulle kunna få i hop en biljakt som även en bilintresserad skulle uppskatta.

Felix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.