AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.903

Motorn kokade helt plötsligt, vad kan vara fel?

Sida 2 av 2
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jo då...den kaviterar ibland. En typ av formförändring som gör att det blir obalans i hela alltihop.... Vi byter rutinmässigt vattenpump på VW/Audi/Skoda i samband med kamremsbyte - särskilt om den drivs av kamremmen..... Det låter stenkross om dom ibland!

Usch....
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
tackar för ditt inlägg, det är ännu en variant, att impellern formförändras och då förstår jag det blir obalans i hela pumpen, jag har själv en Golf varvid jag just har utfört det jobbet och då hade plastimpellern delat sig i två halvor och lämnat axeln
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Nu hör jag den vackra gången från 6:an utan missljud! vad var det då ? vanos? annat? ja det var vattenpumpen, glad som sjutton för att slippa vanosrassel, det var lagren i vattenpumpen, väl borttagen så var impellern helt intakt och inte lös på axeln utan glapp i lagren och det lät hemskt då jag snurrade på den, förmodligen måste någon tätning mot lagren varit defekt för att pumpen ska väl hålla längre än 5000 mil och 7 år men jag slapp haveri på vägen och visst av mina tidigare inlägg att döma så hade jag nog mina aningar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.