AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.899

Motorn kokade helt plötsligt, vad kan vara fel?

Sida 1 av 2
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Är det någon som har haft problem med kokande motor?
Var på semester, körde normalt, plötsligt bara värmemätaren rusar upp och röda lampan tänds.
jag stoppade motorn och fyllde på vatten efter en stund, gick några kilometer, sedan kokte den igen, det blev bärgning och nu står bilen på verkstad 25 mil härifrån mitt hem!

SG
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Otätt kylarlock kanske ? Läckage i systemet ? Du kan itne bara fylla på kylaren och tro att det ska fungera. Du har ju fortfarande sugit in en massa luft i systemet som gör att det nya vattnet inte cirkulerar som det ska.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Systemet måste alltså luftas för att det ska fungera. Det finns en luftningsskruv man kan öppna för att åstadkomma det. Men sen bör du även se till att få en avgasmätning på ditt vatten i kylaren, ett kompressionstest av motorn för att säkerställa att du inte blåst toppen eller toppens packning.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag tycker det verkar väldigt vanligt att de fyrcylindriga Z3:orna kokar. Har haft två-tre stycken som kommit in på jobbet bara nu i sommar med 1.8 och 1.9 där motorn gått varm :/

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Vattenpumpen har tydligen en impeller av plast, det gillar vi inte :-(
Om den går sönder så har du bara självcirkulation av kylarvätskan och det räcker inte långt. Satsar en 50-öring på att det är vad som hänt.....

Har fått tips att byta pumpen i tid (av Z3Kent) så det ska göras till vintern.

///Magnus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Rent generellt tycker jag att det inte är speciellt nyttigt att bara fylla på och fortsätta köra efter en kokning. Det viktigaste är att fastställa orsaken.

Kokning kan bero på många olika faktorer, men det viktigaste i ditt läge är att kontrollera:

* cirkulerar verkligen kylarvätskan i systemet?

Om nej, så har du hittat felet, kontrollera varför, vpump, rem osv...
Om Ja, kontrollera så att kylarvätskan verkligen passerar genom kylaren.

Om nej, kontrollera varför, öppnar termostaten som den ska?
Om ja, har kylarvätskan kylts ner tillräckligt innan den leds tillbaka in i motorn?

Om nej, kontrollera varför, fläktkoppling med mera.
Om ja, då vet du att kylarsystemet sköter sig, dags att börja kontrollera vad i motorn som kan generera så pass mycket värme att det orsakar kokning. Börja titta lite argt på toppen osv..

På så vis kan du förhindra att allvarliga följdskador uppstår uppstår vid en kokning.

__
Bilblogg:
Länk
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Termostatet?

Min bil: Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Trist är bara förnamnet...ja symptomen är det jag beskrivit tidigare i olika inlägg att det är vattenpumpen som gått sönder typisk fel med dess "hjul" i plast. Min 2,8 passerat 9000mil nu till vintern blir det byte av pump, termostat, drivrem i förebyggande syfte. Det inte roligt bli stående 25 mil bort...lycka till nu! //Z3Kent.

Min bil 2007
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Stigfiskare
hur långt har din bil gått, försöker få en bild av "när det är dags", 11000 mil gällde min bruksgolf som också har impellern av plast, den delade sig i två halvor så bmw:s vattenpump drabbas väl likadant men ungefär när?
mvh Uffe/bildock
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Min Z3 är en 1,9 2000 års modell, har gått 7300 mil

SG
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Nåter verkligen tidigt på miltalet om det ska vara vattenpumpen... men man vet som sagt aldrig lika om felet skulle vara topplockspackningen..kanske termostaten ändå eller brusten kylarslang? ? Hur som helst tråkigt för dig. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
886
bildock
7300 mil låter väldigt tidigt, då det här problemet har diskuterats i tidigare inlägg har väl snittet legat 10-12000 mil men jag har noterat ditt miltal och får nog ta det i beräkning att så kan ske, ang. termostaten så är det nog lika illa med den, min bil är också en 2000:a men en 2.0, då min bil var nyinköpt vid 4300 mil och jag gjorde omedelbar service visade sig att termostaten inte fungerade och den byttes då, då jag undersökt problemet lite i efterskott så visar det sig att även där finns plastdelar i termostathuset som inte håller utan termostaten lägger sig så att vattnet flödar rakt igenom utan att termostaten fungerar, min personliga åsikt, trodde jag köpte en riktig kvalitetsbil men oj vad besviken jag blivit för jag trodde jag köpt en kvalitetsbil med det bästa materialvalet
mvh Uffe/bildock
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Inte nog med att bilen pajat, när jag kom till verkstaden med bärgaren, hade någon precis varit där och stulit grejen man kopplar in för felsökning!
Vid telefonsamtal till verkstaden dagen efter visade sig att 3 verkstäder i Älmhult, Värnamo ,Varberg ,blivit bestulna samma dag!
En helt meningslös grej, de har ingen nytta av dem.
Om någon kan tipsa om detta , det är en gul box, vänd er till någon av BMW verkstäderna i dessa städer eller polisen.

SG
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Är det samma plast skit man får om man byter pumpen?
Man hoppas ju verkligen att detta misstag har rättats till!

Min bil: Länk
St
17
Stigfiskare
BMW Z3 1,9
-00
Håller helt med anmith, man har rätt att ställa krav på en så pass dyr bil!

SG
Visa användare
886
bildock
Då den här frågan varit till diskussion förut, så tror jag svaret blev att original är det samma skräp och då jag påpekade att metalldelar på så pass viktig och frekvent del skulle behövas så fick jag rådet att använda en piratpump där är det visst metallimpeller
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
har idag talat med montör på egen verkstad med hur mycket bmw jobb som helst då han just kommer från bmw, så det bör vara sakligt, att impellern numera är av metall i bmw;s vattenpumpar som original, kan någon verifiera att så är fallet?
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
så var inte fallet! var inne på BMW idag ocg tittade på en original vattenpump och där var impellern fortfarande av plast, men jag talade där med en montör och han hade erfarenheten att byte börjar bortåt 15000 mil då det sker tidigare i enstaka fall kan det bero på hård körning med nästan gräns till kokning då kan det det bli så hett att plasten ger sig i förtid allt enligt denna montörs utsago och det kanske ligger något i vad han sade
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
ett besök hos BMW idag med oljebyte från slx0-30 till Castrol TSW 10-60 för att jag tycker jag fått ett tilltagande rassel-slammer i den främre delen av motorn och naturligtvis har jag följt alla forum och inlägg om detta, och det handlar mest om vanosrassel därav rekommendation till denna olja.
Men inte hjälpte det man lyssnade och lyssnade med stetoskop och kom fram till att vattenpumpen behöver bytas, jag har väl själv haft mina misstankar av tidigare inlägg att döma, men inte kunde jag väl drömma om att pumpen kan vara slut på 7 år och 5000 mil, men jag har nog tyckt själv att det låter som ett lagerljud inget läckage inget glapp men finns det någon teori om att lagren inte har längre livslängd? BMW påstod att en bil som står så mycket som en Z gör, kan påskynda förloppet, är det troligt? jag återkommer i ämnet då pumpen bytts
mvh Uffe/bildock
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Plastimpellrar är rätt vanliga numera.....och man ska nog inte räkna antalet mil utan antal år eftersom plasten åldras. Jag ska.....på rekomendation av Z3Kent.....byta min pump i förebyggande syfte i vinter!

///Magnus
Visa användare
886
bildock
ja ditt inlägg handlar om plastimpellern, men om den är defekt då snurrar väl inte vattnet runt i systemet och det hörs väl aldrig något om impellern är defekt, här är det som ett lagerljud om man tänker att du snurrar ett lager med med sår i lagerbanan och kulorna glappar däri och sedan det blivande ljudet där fortplantar sig i godset
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.