|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
jag kör min E3 på en delsyntetisk Motul 15-50 olja...tjock och god :) Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
| Okok... Vet du hur mycket olja det går åt? Byter även filter... | |
|
Jimmy :jag har nog en dunk över av Castrol classic i plåtdunk.tror jag. Har du tur finns även filter. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Henrik.A "15-50 olja...tjock och god" Möjligen kan det vara bra på sommaren med så tjock olja! De senaste 20.000 milen eller så har jag kört på 5W/40 helsyntetisk olja (Biltema) och min uppfattning är att motorn mår bättre med den oljan än den tjockare som jag körde med tidigare. Jag tycker att slitaget på kamaxeln har minskat sedan jag gick över till syntetoljan. Sedan startar motorn lättere på vinten (kör året runt) och får då alldeles säker smörjning till kamaxeln mycket tidigare än med den tjockare oljan. Det är kanske därför slitaget på kamaxeln har minskat. Trots att motorn har gått 73.000 mil fungerar 5W/40 helsyntetisk olja bra för mig! Per L |
|
|
Micke : Trevligt då kan jag köpa olja å filter av dig ist.. Men du får börja svara när jag ringer isf :) Jag håller tummarna att jag ska få till en besiktning innan den 14:e men det börjar bli lite tufft... |
|
|
ja nä det är klart kör man året runt med sin E3 så är det väl i tjockaste laget...men hur många bruksar en E3 året runt i Sverige? det går åt lite drygt 6 liter olja så det är bara att bunkra upp :) Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Nu börjar det snart bli dax för besiktning. Följande ska monteras i helgen : Nya bromsokbak (köpt på Tradera), nya bromsklottsar runt om (Köpt på tradera), ny handbromsvire (tradera), nya bromsrör överallt + bromsslangar. Efter det så borde man kunna köra bilen iaf :) /Jimmy Länk |
|
|
jo nya skivor också :) /Jimmy Länk |
|
|
Nya bromsrör monterat, glad i hågen häller man i ny bromsvätska... Den vätskan fick jag behålla i ca 10 sekunder.... Med nya rör så läcker den istället fram vid bromsservon... trist.. bara att riva ner allt igen då... /Jimmy Länk |
|
|
Huvudbromscylinder läcker i bakkant så bromsoljan rinner in i bromsservon.. Såg inge kul ut att reparera den : Länk Många delar där.... /Jimmy Länk |
|
|
Någon som har en bromcylinder liggandes till följande bilmodeller?? Part 34311120479 (BRAKE MASTER CYLINDER) was found on the following vehicles: E12 525 SEDAN, Euro E12 528 SEDAN, Euro E3 2500 SEDAN, Euro E3 2800 SEDAN, Euro E3 3.0S SEDAN, Euro E3 3.0Si SEDAN, Euro E9 2.5CS COUPE, Euro E9 3.0CS COUPE, Euro E9 3.0CSi COUPE, Euro E9 3.0CSL COUPE, Euro /Jimmy Länk |
|
|
Kan kolla imorrn om det ev kan finnas nån packningssats. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Perfekt... Lite sur man blev när man tänkte ta första provturen ikväll :( /Jimmy Länk |
|
|
Så skönt ljud i denna e3:a : <object ><param name="movie" value="Länk name="wmode" value="transparent"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" ></embed></object> |
|
|
NU är Beemern hemma igen efter en kort tur bort till Dr. Trucker för ventiljustering m.m... Tyvärr så är den lite orklös och vad det beror på vet vi inte... Kan det vara nya bränslepumpen som ej ger tillräckligt med soppa?? Eller är det något annat.... /Jimmy Länk |
|
|
har du kollat så att allt inom tändningen är fräscht och injusterat? det kan ju bidra till viss orkeslöshet...eller så behöver den bara rulla lite på vägen :) Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Kan ju va nått med tändningen då den är allt ifrån fräscht :) Vet inte om micke kollade på det... Körde några KM nu på kvällen efter att ha bytt alla bränsleledningar och satt dit ett bränslefilter (genomskinligt 8mm).. Just nu låter det mer än det går haha.. Ska byta Olja och div. bromsgrejor imorrn sen blire en längre provtur.. HAr även beställt komplett packningssats till förknasarna som ska få sig en genomgång... /Jimmy Länk |
|
|
Komp provet låg på 14-15 på alla cylindrarna iaf.. så det var ju skönt. /Jimmy Länk |
|
|
Som sagt så är den mkt orolig,såg inte så kul under fördelarlocket så ett byte av alla slitageprylar känns som en bra ide.Fördelaraxeln känns varje fall bra utan glapp. Däremot finns ju tex inget vacum inkopplat till fördelaren. Men börja med gasarna. Ett prob är oxå oljeröken via ventiltätningarna den slår igen stiften i viss mån på låga varv.Kan bli bättre med oljebyte. Stiften funderade jag på såg lite för moderna och korta ut,denna maskin går bäst på NGK BP6ES (ur minnet) är nog nr ändrat nu. Har du orginalgasaren kvar? Provade även att ställa tändning både med instr och på "känn" utan att den blir lugnare. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jo jag har orginalgasarna kvar... Men dom ser inte så roliga ut.. Har nog legat sedan 1979 på en hylla... Jo jag har också funderat på Stiften, kan det inte bero på att den är planad som stiften är så där korta? Ligger en hel drös stift i en kartong som följde med bilen... På söndag får jag hel drös med nya reservdelar så efter det blir det fin fint :) /Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.