|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej.. Ja då var den äntligen hemma på gården.. F.D Ägaren hade ägt bilen sedan 1973, bilen är avställd sedan 1985. Miltal : 5945 mil. Bilen går att köra men saknar bromsar (läcker bromsolja). Motor är trimmad vid 4500 mil (1979) av Motor Nord (?) för 27000kr(!?). Bla så är dessa delar i motorn enligt små lappar : BMW gr.2 topp med kolvar (toppen är planad 2,89mm?). 3 st weber 45. Bilder kommer snart... | |
|
Grattis till en vagn som börjar bli riktigt sällsynt,kommer förbi o kollar nån dag. Mvh/Micke |
|
|
Framifrån : Länk Snett framifrån : Länk Inredningen : Länk Den trimmade motorn : Länk Bakifrån : Länk I bakluckan ligger orginaldelarna för motorn : Länk Inredningen 2 : Länk |
|
|
Ballt !!! På Bilsport action meat förra helgen var det en 2800 om byggd för dargracing, utanpå var den helt orginal, rensad på inredning, sugtrimmad motor, och den gick som satan =) 2,89 mm lät lite häftigt, då borde även kamdrevet vara omgjort. Jag rotade efter gamla Motor Nord kataloger men hittade bara från -88 där fanns en sats med topp,kam 304 grader, extraktor, Webrar och el soppa pump för 23.000:- den skulle ge 230 hk. |
|
|
En vacker vagn, vad har du för planer med bilen? Personligen hade jag börjat med att demontera extraljusena och överdragsklädseln. Blev lite nyfiken på den trimmade motorn och har en fråga. Är det inte viktigt med ren luft på en förgasarmotor, som det ser ut nu drar den väl in helt ofiltrerad luft rakt in i förgasarna? Eller skall det sitta filter på trattarna? Ser förresten ruskigt manligt ut med tre Weberförgasare på rad. (För det är väl Weber?) /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Ja 2,89mm är en hel del :) Sitter även en El-soppa pump på denna bil. Bilen är väldigt trött och går lite halvkasst på 1000-2000rpm, men över det så låter den jävligt pigg... Tror det är en ganska häftig kam i bilen. Dock kan det behövas en översyn på förgasarna också.. |
|
|
Jo det är 3 st weber 45:or.. Finns inga filter med bilen, men det ska jag försöka få tag på.. Är ett grymt insugsljud från denna motor kan jag lova :) |
|
|
3 st på rad :) Mina planer med bilen är att få den besiktigad utan allt för stor renovering... När vi har byggt klart huset + garaget så har jag tänkt börja med plåtjobbet.. har inte tillgång till garage just nu tyvärr.. |
|
| Fixa en ljudfil, vi vill höra Webrarna =) | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Grattis till förvärvet,och välkommen till oldtimers! 3 weber 45:or är häftigt,och ger ett mycket läckert orr på M30:n. Och om de är rättställda så ska de ge ifrån sig ordentligt med mos ihop med en frisk motor med de rätta komponenterna! =) MVH Patrik "Snart gift!" |
|
Isåkare : Ska fixa en film nästa vecka... M635 forever : Tackar.. |
|
|
Hehe, dom är ju helt underbara dom vagnarna ju. Farsan har haft ett par sådana för längesedan. En film hade inte vart fel, är riktigt nyfiken på ljudet jag me :-) Vet du ungefär hur många hk den levererar? Mvh Henke |
|
|
T-Gul : Nej ingen aning.. Den känns ganska trött just nu iaf :) |
|
|
Nu har motorn fått sig nytt oljerör som tidigare mekaniker hade förstört... Nu måste jag troligtvis byta soppa pumpen, den låter som ett tröskverk och fixar inte fram någon soppa alls.. Någon som vet hur stort flöde och tryck en ny pump behöver ge? Står inget på den pumpen som är monterad nu... Finns universalpumpar som fixar 100-130L/h och tryck 0,15-0,35 bars tryck på mekonomen.. Vad behöver jag? /Jimmy Länk |
|
| rikgtigt snygg.verkar vara i bra skick oxå.. får man fråga vad du fick ge för den?? denna vagn är en av bmw:s snyggaste genom tiderna enligt mej | |
|
Grattis till en underbar bil! E3 är och förblir "den riktiga BMW:n" för mig. Avundsjuk?!! JAG?! Du måste skämta... Jaguaren påställd. Det är vår! |
|
|
Priset var helt ok... Skicket är väl inte det bästa då bilen har stått sedan 1986 men den är körbar... Ska försöka besiktiga den i sommar... Ingen som har tips ang. bränslepump? |
|
|
Länk Där finns en Alpina-katalog från 1973 med bla trim till 2,8:an. Kult! |
|
|
Sådärja, nu spinner den som en katt igen... MEd ny soppa pump så startade den direkt... Nu är det bara bromsrör kvar innan man vågar ta en sväng i området med den... /Jimmy Länk |
|
|
Grattis till ditt köp. Och du vet väl att bästa sättet att kalibrera förgasarna är att ha ett rör(typ i plast) som du märker en 5 cm från ena änden som du sticker in exakt lika långt i vart insug och lyssna i andra änden. Mörkt ljud är mycket luft,ljust ljud är lite luft. De ska låta lika allihop. Man ställer först var förgasare i sig,sedan mellan förgasarna. Allt detta förutsätter att ventilerna fått en omgång med. Sedan håller jag med "isåkare". Spela in en ljudfil så vi får höra webrarna tala.......Sååå jäkla gott ljud på en sexa. Mvh:Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Tack för infon.... Ska försöka övertala Trucker att ta hand om Ventiler och förknasare.. Jaja.. jag ska försöka få till nå ljud eller film... Vad rekommenderar ni för olja till denna bil? /Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.