AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.588

luffilter på m3?

Sida 2 av 2
pg_ice
tar man bort luftfiltret och inte får nån ökning så stämmer det
insuget är inte flaskhalsen :)
eller menar du att insugs trattarna skulle vara en flaskhals? det har jag svårt att tro
Insuget är mig veterligen det enda på insugssidan som ger nån nämnvärd effektökning av att byta. Och ändå så påstår du att det inte är nån flaskhals.
Du talar ju mot dig själv.

pg_ice
varför ger det effektökning av att byta insuget på en annars original motor?
alltså vad jag undrar över är vart sitter flaskhalsen och vad är det som gör 12 tusen kronors kolfiber insugen SÅ bra?
och varför skulle en original M3 motor behöva ett större insug?
borde inte det vara optimerat från början för just det luftflödet som gäller?
vi snackar inte om 325 insug på en 328 nu där dom är strypta utan vad det handlar om är M3or.

du kan ju inte bara påstå att det gör skillnad,vart har du läst det isåfall?
gryyymt nyfiken :)
Kolfiberinsug ger effekt, finns ju även bromspapper på det i en annan tråd, givetvis med anpassad ecu.

Det var dom här kommentarerna som jag ragerade över från början. Ser fortfarande ingen logik i det för övrigt. Resten får nån annan svara på.

"teoretiskt så kan man lika gärna köra utan luftfilter och få ut 20hp extra."

"bänkade han utan luftfilter och med org motor så kan man alltså dra slutsatsen att man inte får ut ett skit med kolfiberinsug om man kör original annars.
12 papp i sjön :)"

pg_ice
kommentarerna var om luftfiltret var flaskhalsen eller inte.
då uteslöt jag att effektökningen berodde på insuget(vilket jag tror fortfarande) utan att effekten vart från byte till öppetfilter.

så kan du bevisa att det är kofilberinsuget som ger effekt och att det inte berodde på det öppna filtret?
tänkte väl det ;)
så du tror alltså att den effekt man får av att byta till kolfiberinsug kommer utav filtret?
Är du så dum så får du väl tro det.
pg_ice
nja Koffta jag är inte dum utan bara realist
vad är du då?

du har ju problem att svara på frågorna utan måste påpeka och citera vad andra säger eller hur.
det för man väl inte diskutionen vidare på va.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
det absolut bästa är en Airbox med Alpha-N styrning
dvs ta bort LMM och mäta på spjällvinkeln istället (för bättre flöde)...
pg_ice
jag satte dit ett K&N Gen2 öppetfilter med avskärmning i går på M3an
och så här låter det.
Länk

det var lite blött ute så det släppte lite på 2an vid 100kmh.
prestandan är väl likvärdig mot innan men ljudet är nåt extremt,det bara vrålar :)

spara 12000 och sätt dit ett öppet filter istället för kolfiber tjaffs :)
det är inte kolfiber insuget i sig som låter utan det är det öppna filtret.

pg_ice
jag snackade just med Lennart Köhler om kolfiberinsug.
var tvungen att få lite mer info om dom.

Dom har ett bättre flöde över hela registret men att bara byta till kolfiberinsug ger inget/nada enligt han.
har man kombinationen andra kammar/fullflödessystem/chip då som först blir det effekt med kolfiberinsug.
men om folk tror att det är nån super prestanda man får ut så tror dom fel.
enligt Lennart Köhler så handlar det om ca 20hp med dom grejorna jag nämde.
inte en chans att det är värt pengarna.

K&N Gen2 med avskärmning går på 3000:- det är däremot värt vart enda öre för ljudets skull :)
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Jag kör med ett ITG skumfilter från Motor Nord, värmeisolerad "tätar mot huven" avskärmning från Cosmosracing i USA samt ett chip från Lotec.

Med orginalbox drar bilen jämt från 4000 rpm och går fint till 7500 innan växling. Med det öppna upplever jag att motorn varvar fortare till maxvarv.

Men ljudet det brölar på bra när jag vill och tyst vid tomgång.

ITG filtret är enligt mig efter många timmar på nätet det bästa då den filtrerar bort väldigt små partiklar som pappersfilter inte klarar.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

pg_ice:

Varför säljer köhler sina kolfiberinsug för massa pengar, om de inte ger något? Köpte en bil som hade köhlers kolfiberinsug och sport avgas och chip och köhler hade bromsat den bilen till 330 hk.
DU kan även kolla på Länk
där det beskrivs lite med luftflöden osv.. FInns även andra ställen som beskriver Helmholtz resonans osv. Så som avstämda rör på avgaset är viktigt så är det samma i insuget.

Plus ljudet från öppet luftfilter med org plenum Vs kolfiberinsug är INTE ALLS jämförbart.
Gå in på youtube.com och sök på sökorden M3, hillclimb, carbon intake, DTM osv så får du höra hur en motor låter med insuget på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.