AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.587

luffilter på m3?

Sida 1 av 2
Visa användare
62
daytona m3
M3 E36 -1994
SÅLD 080130
jag har läst runt lite o som ja har förstått de så verkar de som att man inte ska sätta ett öppetluftfilter på m3-94 antar att de gäller bmw övwer lag stämmer dettta? lmm:en verkar klägga igen om ja fattat rätt? hur gör nu? tänkte köpa chip o colfiberbox mm o då känns ju öppet filter som en bra grej me?

mvh gabbe
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ska man ha kolfiberinsug så är väl öppet luftfilter enda alternativet, men jag rekomenderar att köra med ett filter som inte smutsar ner motorn en massa. Själv kör jag med K&N insatsfilter. Öppet filter ger såklart ett grymmare insugsljud om det är det man eftersträvar..

/Daniel
Visa användare
62
daytona m3
M3 E36 -1994
SÅLD 080130
jo de e gött med ljudet men ja vill ju värna om motorn me bilen e välskött som få o ja vill att den förblir så
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Öppet filter brukar göra så LMM går sönder om man har otur samt att det släpper igenom mer partiklar in till motorn, men det går att lösa med tätare oljebyten iofs.. Jag har kikat på många M3:or och drar mig från att köpa en med öppet filter då det ser lite oseriöst ut.. Köp ett insatsfilter från K&N borde fungera lika bra tilsamans med chipet som ett öppet filter.

/Daniel
Var köper man K&N på nätet? Funderar på ett öppet eller ett insatsfilter har inte bestämt mig än, pris?

/Jonas
pg_ice
Länk
pg_ice
det här ska du om om du kör insats
Länk

öppet fjortis filter ;)
Länk
Ska man ha insatsfilter kan man ju lika gärna köra med orginal.Tror inte det är så farlig med öppet filter om man köper ett välkänt märke och ser till att avskärma det från varmluft. Att Lmm pajar beror oftast på att man oljar in filtret för mycket. Vill du ha gött ljud kan ja rekommendera kolfiberinsug låter mkt trevligt:)
Visa användare
62
daytona m3
M3 E36 -1994
SÅLD 080130
kan man köra med original luftfilter o colfiberbox eller måste man ha öppet filter?

mvh gabbe
Tack pg_ice... :-)

/Jonas
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
daytona m3: Var det du som mailade på mitt gamla open air kit?

/Daniel
Visa användare
62
daytona m3
M3 E36 -1994
SÅLD 080130
tror ja inte minns ej
Vad kostar ettkolfiber insug?
Visa användare
62
daytona m3
M3 E36 -1994
SÅLD 080130
mellan 11-13tusen typ
På ett kolfiberinsug måste man ha ett öppet filter ja.
pg_ice
ang kolfiberinsug

vad man har hört är att med rätt mapping så kan man plocka ut c20hp från ett kolfiberinsug på en M3a.
funderar lite
det är alltså det ökade luftflödet man får nytta av med kolfiberinsug.
inte hur det är utformat eller materialet i sig eller har jag fel?

ökat luftflöde mer effekt alltså

isåfall så borde man ju även kunna få ut några HP om man kör med öppetluftfilter då dom ger ökat flöde.
(för övrigt kör ju alla som har kolfiberinsug med öppetfilter)

jag ska ta ett test i dag efter jobbet.
jag har ett öppet K&N filter med avskärmning(3000:-) ligger.
jag sätter dit det på M3an och klockar lite.

postar resultaten här så får vi se vad som händer med prestandan eller om det rent av blir sämre.
Var en kille här på forumet som provade bänka bilen utan luftfilter, gav inte ett skvatt vad jag minns. Så det är nog dessvärre bara slöseri på pengar..
Har för mig att det var "rallyfinnen" som provade detta
pg_ice
hur kommer det sig då att man får ut 20hp extra med kolfiberinsug?
teoretiskt så kan man lika gärna köra utan luftfilter och få ut 20hp extra.
tippar på att det är en kombination av andra grejor i motorn så som fullflödessystem och värre kammar.
troligen känar man sen bara effekt på riktigt höga varv då mest luftströmmar till motorn.

bänkade han utan luftfilter och med org motor så kan man alltså dra slutsatsen att man inte får ut ett skit med kolfiberinsug om man kör original annars.
12 papp i sjön :)

Nej man kan inte dra slutsatsen att man inte får ut ett skit med ett kolfiberinsug bara för att det inte gav något utan luftfilter.
Lustigt resonemang. Helt olika saker ju..
pg_ice
helt olika saker?
nja grabben du måste lära dig hur en motor funkar
vad det handlar om är att få ett så bra luftflöde som möjligt med minimalt motstånd.
ett kolfiberinsug skapar inte nån överladdning om du tror det.
det är bara till för att få ett optimalt lufflöde.
optimalt luftlöde får man om man rippar luftfiltret helt så helt olika saker är det inte :)
det är samma effekt man vill uppnå att motorn får den luften den behöver över hela registret.

pg_ice: För det första så kan du omöligt veta vad jag kan inte eller inte kan om motorer.
Och för det andra så är inte ett luftfilter och ett kolfiberinsug samma sak, det var så jag menade.

Om man tar bort luftfiltret och inte får nån effektökning, så är det ju inte det som är "flaskhalsen". Utan snarare insuget. Därmed kan du inte dra den slutsatsen som du gjorde tidigare.

Tycker du borde vara lite mer ödmjuk inför din kunskap om motorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.