|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
pg_ice Går en m3 igenom besiktningen? De kan väl inte gå? |
|
|
manneman: Ditt resonemang om att trimma i stället för köpa en M3 pga höga försäkringspremier på M3:an fungerar ju bara om du inte behöver utnyttja försäkringen! Antag att du kört av vägen och skrotar bilen! Och så kommer försäkringsbolaget och upptäcker att den försäkrade bilen inte var i sådant utförande som försäkringen egentligen täcker! Dessutom upptäcker dom att bilen som dom just är i färd att betala ut en större försäkringssumma för inte är i besiktigad och därför över huvud taget inte skulle ha fått framföras på allmän väg! Antag dessutom att någon hög direktör i försäkringsbolaget upptäcket att man behöver spara in på utgifter för att få ihop en tillräckligt hög vinst för att aktieägarna skall bli på bra humör! Så frågan blir: Kommer du att få några försäkringspengar över huvud taget? Om försäkringsbolaget är på dåligt humör! Per L |
|
Filip_J |
manneman: kolla pg_ice M3 på www.garaget.org, sökord PG2. Då vet du att jag VET vad jag pratar om, det är nämligen min förra M3, som JAG betalade och la ner en hel**es massa pengar på. Inte illa för en 20-åring vaaa? hah! |
|
Vilket jävla tjafs! Jag är 24 år... Har haft en 325 E36, en 328 E36 med kompressor samt min nuvarande M3. Jag har även hus, flickvän och gott om utgifter. Tjafset om att "pappa betalar" kommer från såna som inte haft egen ork att arbeta såpass mkt för att förverkliga sina drömmar! Jag står för alla kostnader för min bil/bilar själv utan föräldrar eller andra inblandade. Nej jag är inte jurist eller har något annat "överbetalt arbete" utan får slita för det jag vill ha. Så ta inte förgivet att den slapphet du själv hade i 20-årsåldern har drabbat oss andra. Och ang Trimmade 3-serier vs M3 så håller jag helt med pg_ice. Självklart kan man få en 316 snabbare än vilken M3 som helst, men M3àn är på alla sätt en mer komplett bil som redan från grunden. |
|
|
Nu ett svar lite mer inriktat på trådskaparens frågeställning. Som jag i tidigare inlägg nämnde hade jag förut en 328 med kompressor. detta va inte Stylingkompaniets sats utan köptes av ENEM. Jag hade ingen intercooler, laddade 0,55 och skulle enligt uppgift ge ca 35% hk/nm ökning. Satsen gav jag om jag inte missminner mig 32 000:- för vilket jag såhär i efterhand anser mig kunnat ha bra mkt roligare för. Jag skulle inte göra om köpet, men samtidigt va det ju skoj med något som inte "alla" andra hade. Prestandamässigt va det inte värt pengarna även om bilen gick bra. Allt krångel vid eventuell besiktning osv gjorde väl också sitt till för att minska mitt intresse efter ett tag. Hade jag haft 32 000.- i plånboken och 328àn kvar, hade jag lagt pengarna på chassi och bromsar istället. Kompressorsatsen från ENEM innehöll Lysholm 1200 skruvkompressor samt komplett kitt för easy bolt on. |
|
Filip_J |
Mycket bra skivet a_wingard! Precis som du skiver om att äldre gubbar gnäller på oss "yngre" tror jag du har rätt. Bara för att dem nu kanske var slöa i 20-års åldern och inte orkade slita ihop sina pengar så kan dem inte dra alla över en kant och påstå utan att veta ett skit att pappa betalar, för min far betalade iaf ingenting på min M3. |
| Enda dem gjort med motorn var ett 325 insug...312 hk börjar låta trovärdigt för mig iaf=) jag körde en sträcka idag som m3:or(3,2) kommer upp i 160-165 kmh på...min gjorde till stoppet på 3:an alltså ca 160 kmh och då har jag även 19 tummare som slöar ner bilen märkbart...kör själv me skr 1200 kittet och 325 insug! | |
|
///Mackan Hur gör du när du ska besikta den sen?? Skruvar du bort allt eller har du nån annan metod för att få den att gå igenom? |
|
| Kompressorn sitter ganska gömd så den kanske dom missar=) monterar av remmen så att den inte drivs, köper ett beggat spjällhus o stoppar de som de sitter original,ids inte skruva bort de från kompressorn varje gång! hmm ja koppla om alla slangar och rör m.m. de är bara vad jag kom på just nu, vet att de finns en bra lösning på de dära men som sagt så borde de vara nåt i den stilen iaf! föresten är de nån som vet hur fort de går när stoppet går i vid 6500 på 5:an? provade med gps idag och mätaren stämde så gott som helt exakt, körde till 220 och gps:en visade 221kmh med 19 tummarna=) körde till varvstoppet i förrgår och hastighetsmätaren var oxå i botten=) kan gps:en visa fel? för hastigheten var ju exakt i alla farter jag körde...Kan väl omöjligt gå över 270? | |
|
tjena mackan.. ser att du har fått ordning på kompressorn =). var den lätt att montera? blev det stor skillnad på draget? jag köper satsen till våren istället |
|
| Nja lätt var de inte...kan man skruva i bmw bra så ska de inte vara så svårt! Själv så är man ju rookie när de gäller trimning, så de var rätt svårt för mig iaf! Stoppa dit alla delar är inga problem, de var alla grejer man måste riva bort, flytta på, modifiera o strula med alla slangar m.m. Så grymt tajt så de är en klar fördel att ha små händer=) Bra att ha kunniga kompisar när de gäller sånt här! Prata me Andreas på SKR om du får problem, han kan de där i sömnen o var väldigt hjälpsam=) De blev en himla skillnad på draget, så de blir du inte besviken på=) Många som säger att 312 hk med 325 insug är överdrivet...själv vet jag att effekten ligger då därikring iaf som du kan läsa vad jag skrivit i den här tråden högre upp! De som jag inte fått till ännu är att tomgången svajjar mycke och den kan rycka till lite ibland när man gasar! | |
|
Filip_J: oj vad folk blir imponerad av att du har pengar, det finns de som har mer TRO mig ;) men nu så var frågan här om kompressor konvertering. du kan söka på sök sidan där det står ska jag köpa en m3:a eller en 325:a då kan du svar med "köp en m3:a" jag tycker att alla som har m3 eller m5 vissar andra rspekt vissa vill inte ha en bil som alla vet levererar 286/321hk det finns folk som vill bygga ihop nåt eget. ps jag har haft m3 cab 94 och en 96:a coupe. +jag är bara 22år nu ska jag bygga en 325 e30 men m3 kitt och kompressor. |
|
|
sluta jämför er med varandra, det är bara pinsamt, var och en har vad var och en har.. /mvh jocke |
|
| det handlar aboslut inte om vad var och en har utan att det i nästan varje fråga om trimnings fråga så upkommer minst 3 svar där det bara står köp en m3/5 men jag vill personligen säga att kan man inte svara på frågan om hur man ska trimma eller om nånting är prövad så ska man inte svara nånting alls utan bara läsa och gå vidare. sen att vissa går och lägger alt på en bil och vissa har en budget då dom skaffar sig andra grejer det hör inte hemma i en bilforum. ALLA har råd att köpa en m3:a men vissa prioterar annat. | |
|
Per L Tack för ditt i sammanhanget sunda inlägg. När man trimmar bör man vara väl medveten om vilka risker man tar. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.