AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.041

Uppgradera Stereoljudet i E90, vem vet hur det fungerar?

Sida 2 av 2
Oz
28
Oze
325 i -06
Äntligen fått min lilla "trollerilåda". Nu kan installationen fortsätta.....
Bild: Länk

Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Jag måste fråga på lite enklare svenska ang detta som tråden handlar om.
E så nöjd med bilen och allt, men dock riiiiktigt besviken på ljudet i bilen, rent utan helt värdelös!!

Jag undrar vilka alternativ man kan göra för att förbättra lite utan att den ska se ut som "fjortis Volvo 740" ljud med baslådor o grejjer.
Räcker det att byta ut högtalarna på dörrarna och i hatthyllan till något med mer klös i...självklart kombinerat med slutsteg. Eller räcker det att byta ut stereon till något bättre?
Någon som vet förresten hur man plockar bort stereon?

Mvh Aleks
So
104
Soundguy
2011 E92 335i DKG M-sport
Jag har standardpaketet i min bil, med 2 små basar under framstolarna, vanliga små 4" i framdörrar och hatthyllan. Håller helt med om att det systemet är inte ens lysssningsbart.
Jag stoppade en Blaupunkt Thb210A i facket under golvluckan för att på billigaste sätt göra nåt åt det. Det gav lite mer bas så att det nu i alla fall går att lyssna på musik, men nästa steg för mig blir nog en specialbyggd låda i det facket med en 10" JL Audio sub och separat slutsteg som jag matar med högnivå-signal samt att byta ut elementen i dörrar till ett par coaxial. Tyvärr så behövs en hel del "power" för att få fram basen ur det facket, men fördelen är ju att man slipper en stor klump i bagageutrymmet som stjäl plats.
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
JAg funderar också på trycka in ett par 4" coaxial i dörrarna. Vet du om man måste plocka loss hela dörrpanelen för att komma åt högtalarna? Ska du byta ut stereon? Vet du hur man kommer åt den?

mvh Aleks
So
104
Soundguy
När jag säger att jag ska göra det så är det inte hela sanningen. Jag är själv inte så händig när det gäller fixa grejer i bilen utan tänkte låta killarna på Uppsala Bilradio fixa det, så tyvärr kan jag inte svara på om man måste lossa hela dörrpanelen. Någon annan som vet det?

Jag kommer behålla stereon. Det sitter Radio professional i den och jag vill inte förstöra inredningen med en eftermarknadsstereo. Däremot funderar jag på att köpa ett 4-kanals steg och använda 2 kanaler till coaxialerna i dörrarna och sen brygga dom andra två till basen

/Thomas
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Okaj kanske säkrast om man inte e händig att låta nån annan göra det. Men ska du slänga på ett slutsteg så måste du ändå koppla in kablaget i stereon för lågnivå som ska in i slutsteget :)
So
104
Soundguy
Jo, jag får se hur jag gör. Enklast är väl att låta högtalarna i dörrarna drivas av originalstereon och ha ett monoblock i skuffen för basen. Därifrån är det ju enkelt att ta högnivå och ström till slutsteget.
Oz
28
Oze
325 i -06
Till er som funderar på att montera ett par koaxialhögtalare i dörrarna vill jag ge följande tips. Gör inte det! Det är lika lätt (nästan) att sätta i ett 2-vägssytem typ: Länk

Om det är så att er bil (precis som min) inte har någon plats till diskanten kan man till en förvånandsvärt låg kostnad och lie svett byta listen runt om sidorutan till en dito med plats till diskant.

Annars kan man ju alltid modifiera dörrsidan så man får in ett 3-vägssyem... Länk

Oz
28
Oze
325 i -06
Ja, man måste demontera dörrsidan för att komma åt högtalaren. Hur man demonterar dörrsidan ska jag berätta för er:

1. tag bort listen som sitter mitt på dörren, alu, trä eller vad ni nu valde för material
2. lossa de torxskruvar som sitter där bakom
3. drag försiktigt i nederkant av dörrsidan så lossnar plastclipsen.
4. lossa alla kablar och vire till handtaget
5. lyft bort dörrsidan

bilder o bättre beskrivningar hittar ni med hjälp av google eller så hör ni av er till mig så skickar jag bilder.

Till er som vill sätta in 2-vägssysem: listen runt om dörren är denna Länk

So
104
Soundguy
Tack för tipset, Oze! Dom där listerna var ju inte så dyra så det är nog värt att köpa in dom istället för att låta nån göra några mer eller mindre snygga hål på egen hand om jag skulle välja ett 2-vägssystem. Tyvärr känns det som att det skulle hamna lite utanför min budget för det hela om jag satsade på ett sånt.

Vad är det som gör att du avråder från att installera coaxialhögtalare? Jag förstår naturligtvis att ett 2-vägssystem är klart bättre, men det är en viss skillnad på att lägga ca 900:- på ett par 4" JL Audio TR400-CXi t.ex mot 3.500-4.000:- på ett 2-vägskit som det du länkade till. Dessutom lär det väl kännas lite futtigt att driva det originalstereons slutsteg?

Har du några tankar kring att använda facket under bagageutrymmet för suben?

mvh Thomas
Oz
28
Oze
325 i -06
Anledningen till att jag tycker du bör välja ett kit framför ett par koaxialhögtalare är att du då (oftast) får betydligt bättre filter samt att du kan få upp ljudbilden genom att diskanterna placeras högre upp mot insstrumentbrädan.

Tyvärr är det ju så att fler komponenter gör att priset blir högre. Om du vill fynda tycker jag du bör kolla in denna annons: Länk

Där finner du ett Focal KP100 kit till ett bra pris. Annars är i stort sett vad du än sätter i för högtalare betydligt bättre än det skitet där sitter från början.

Facket i bagatet har jag själv lite planer på att eventuellt gjuta en låda i glasfiber till en 12 tums bas. Men inget är bestämt än. Ska först testa mig fram till vilket element jag ska välja.

Oze: Hur har du kopplat diskanten till delningsfiltret?
Har du det i dörren eller i bilen? I så fall hur har du dragit diskant kabeln från dörren in i bilen? För det finns ne kontaktdon i mellan.
Jag vill helst inte riva den svarta dämpnings materialet som är klistrat bakom dörrsidan.
Oz
28
Oze
325 i -06
Hej!

Mina filter ligger nu ute i dörrsidan.

Den svarta dämpningen kan man lossa försiktigt utan att den går sönder och sen trycka tillbaka igen. Om man vill kan man sätta lite nytt klister för att säkerställa att det tätar igen.

Jag har dragit ut 2 par kablar i dörren (för att kunna dela aktivt). 2 par kablar av typen 2x2,5 är lite problem men fullt möjligt. Se bara till att lägga något som isolerar dem från att komma i kontakt med plåt och på så sätt få kortslutning. Kabelstrumpa eller gummislang är två sätt att lösa detta.

Lycka till!
Tack för tipsen. Nu har jag monterat delningsfiltret i dörren och allt fungerar perfekt men har ett litet problem kvar och det är hur man styr förstärkaren (av och på). Jag hittar inte någon styrspänning på 12V från huvudenheten.
Har du något förslag?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jag ska också montera Earthquake 8" under framsätena.Har beställt en modell som ska vara anpassad till Bmw länk:
Länk

Firman som heter Audione Länk: Länk
Är bra att ha att göra med,beställde Sön kväll via ebay,varorna var hemma hos mig Ons förmiddag!Kan bara berömma dem!
Här en länk till forum där de diskuterar Earthquake sws-8 mm.
Länk
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Skippade Earthquake basarna,(finns nu till salu)blev Focal 4" kit i framdörrarna,slutsteg och 12" subwoofer i låda bak.Ljudet blev mycket bättre än den var från fabrik.
MM: Vad är det för Earthquake basar? Hur mycket vill du haför dem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.