|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
pg_ice |
tja Köhler har stängt nu så jag frågar här istället Vart sitter Chipet på en M3 3.0? är det som vanligt att man måste riva hela motorn för att komma åt :)? har letat bakom påfyllningen för kylarvätskan men där finns det ju bara kablar? tips kom igen! :) |
pg_ice |
chipet Länk |
|
den ska då sitta bakom plasst kåpan i torpedvägen, bakom kylarvätske behållaren, annars vete fasen vart dom gjort av den på just din bil. Om du inte har en m3 USA model för då sitter den på andrasidan har jag för mig. |
|
pg_ice |
så sant :) var lite för snabb för att hinna upptäcka boxen. är det nån som känner igen chipet som satt i från början? Länk jag har för mig att jag läste att sitter det en silverfärgad lapp med siffror på så är det ORG chippet. bilen ska ha varit chippad innan men jag undrar det efter hur bilen går nu :) som natt och dag. den drar uta helv efter 5000 varv. den kicken vid 5000 fanns inte där förut. |
|
Altid lika roligt med grejer som gjer :) för pengarna. Vart köpte du dit chipet? vart ju nyfiken nu ;) |
|
pg_ice |
Köhler Racing Länk 2500:- inkl frakt kostar dom. nu kör jag ju med supersprint kattersättare och supersprintcatback så jag antar att klippet som vart nu efter bytet är en kombination av att man redan har dom grejorna på bilen. man fick nog inte ut ett smack av det med org chippet,inte om man jämför mot nu. 20-30hp på toppvarv "tippar"(går på känsla) jag på att det vart med chippet. har dock inga siffror på det men det kommer. |
| Vart ligger varvstoppet nu? | |
pg_ice |
7800 det behövs för det är där nånstans toppeffekten ligger nu. det känns att den är framflyttad till ett högre varv. |
|
Låter riktigt bra det där, ska beställa ett jag med :) Måste bara ta reda på om jag har startspärr först.. |
|
|
pg_ice: Beställde du hem chipet bara? Och monterade själv? Låter intressant att ha ett sånt chip i min m3. Var nyligen iväg och chip trimmade min bil, och jag måste säga...att jag är väldigt besviken med tanke på att jag inte känner nån skillnad. Sen när man läser att du får den där "extra" kicken så blir jag intresserad av att prova ett sådant chip även jag, och se om man kan få till lite extra fart i pärlan. Har inga kattar på min bil heller. Så det chipet du talar om låter som sagt väldigt intressant i mina öron =) Mvh Alex |
|
pg_ice |
japp jag beställde enbart chipet och monterade dit det. det var ju svårare än jag trodde då jag inte fick bort kretskorten utan fick lirka dit chipet mellan dom. höll väl på 5 gånger innan jag lyckades få dit det. det är skit enkelt att man böjer nån av piggarna så det måste man ha koll på. får du bara bort kretskorten så är det inga problem jag lossnade varje skruv och låsnippel men ändå fick jag inte bort dom. så ska du göra som jag gjorde så gäller det att man har tålamod :) det är ju ingen turbo kick vi snackar om utan mer att bilen känns klart piggare efter 5000 och det känns att den verkligen drar ända till varvstoppet. nu har man nytta av att varva till varvstoppet det hade man inte förut lika mycket. jag ska dra en repa i morgon troligen och klocka 100-150 så får man svart på vitt skillnaden mot förut. |
pg_ice |
ett tips M3_alex ring och snacka med Lennart så får du lite mer info. sen kan du ju höra om du kommer att märka skillnad på just din bil med dom grejorna du kör med. jag är rätt säker på att han svarar ärligt på den frågan. lite synd att slänga 2500 i sjön menar jag iom att du redan har ett trim chip i bilen. |
|
Det låter kanon! ska försöka ringa i början av nästa vecka i så fall och se vad man kan få för bra svar. Så jag hoppas det blir lite skillnad =) För efter chip trimmning på original chipet så märkre jag nog ingeitng. Mvh Alex |
|
|
Hej. Jag körde tidigare med ett Köhler men jag tyckte det hade en ojämn motorkaraktär och ojämna kallstarter. Flåklypa |
|
|
okej... Vet inte hur man ska göra, kan unichip vara ett BRA alternativ? Mvh Alex |
|
|
Vet inte hur haj du är på att löda men spontant känns det som att du ska trimma bilen seriellt hos en riktig "tuner". Att löda i chip är normalt sista utvägen och det är lätt hänt att man bränner komponenter eller kretskort om man använder fel utrustning och/eller inte riktigt vet vad man gör. Flåklypa |
|
pg_ice |
Flåklypa vilka andra mods hade du på bilen då? var den helt org annars?. |
|
Yes, den var/är helt original förutom chippet som inte är från Köhler numera. Flåklypa |
|
pg_ice |
jag upplever ingen orolig motorgång. snarare tvärtom. bilen är piggare även nu när det är 28 grader ute. det kan ju hända att dom har gjort nya optimeringar sen sist du testade? som sagt ju mer motorn aviker från original ju mer får man ut av chipet. |
|
pg_ice. Jag säger bara att min bil går renare nu med det nya chippet från en annan leverantör än Köhlers och det är samma prestanda som innan. Prestandan är uppmätt med Racelogic Performancebox. Det finns tyvärr inget sunt resonemang bakom att den går bättre ju mer som är ändrat. Ett chip är optimerat med en viss hårdvara och all hårdvara som byts efter detta gör att motorn inte är optimerad längre och bilen behöver egentligen mappas om. Flåklypa |
|
pg_ice |
nja Köhlers chip är redan optimerade för fullflödessystem utan kattar. så kör du då med orginal grejor så får du ju inte ut max av chippet eller hur. enligt Lennart Köhler så går det inte att optimera chipen mer än vad dom har gjort kör du med andra kammar och kolfiberinsug DÅ krävs det en mapping. well nog om detta ut och blåsa på runt 7800RPM det är då livet börjar :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.