AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.613

Köpråd Navigator, Tips mottages tacksamt!

Sida 1 av 2
Hej,
Vilken navigator skall jag köpa? Det skall gå att lägga in egna POI (fartkameror) Den skall vara snabb, uppgraderinsbar och inte för klumpig.
Tips och råd mottages tacksamt.
Mvh Marcus

Livet börjar vid 9G...
Det finns en del tester i olika tidningar som säkert går att googla fram.
Finns några trådar om olika navigatorer på forumet också om man söker, t.ex
Länk

FP
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag kör med fartvarnare från ADteknik och en Garmin Nüvi 660. Jag undrar hur bra databasen uppdateras om man har dom i navigatorn?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns många bra Navigatorer idag. viktigaste är i min mening aktuellt kartmaterial.
Jag kör Transonic/Navigon Navteq kartor valde mellan Navman N60i teleatlas kartor och Transonic 6000TMN6, bägge är utmärkta navigatorer, men Transonicen, har inbyggd TMC o fartkameror inlagda från början mm.
Garmins 660 är visst mycket bra, även TomTom s dyrare varianter är utmärkta.
Som Folke säger tester finns och det gäller att veta vilka funktioner man vill prioitera , sedan kolla vad man får för pengen, inte helt lätt faktiskt.

///MVH Hasso
Länk
I stort sett alla navi inkluderar kameravarnare i form av POI för dessa. Oftast vill Garmin, tomTom, Mio osv att man prenumererar på deras egna tjänster för detta, men det finns gott om sidor med gratis databaser för kamerorna m.fl POI.
Googla på t.ex fartkameror, hastighetskameror osv så väller det fram exempel.

FP
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Men hur bra är dom uppdaterade? Köper man från ADteknik för ca 1400 kr så har man gratis uppdateringar. Var från Luleå till Malmö i sommar och den varnade korrekt.
Alla databaser bygger på att folk positionerar platsen i fråga med long och lat och lägger in värdena i tabeller osv, gäller AD-teknik såväl som alla övriga format. Är man lite händig så kan man översätta själv till det format som den aktuella navigatorn använder. Kollade just på ett par sidor som supportar Garmin och TomTom bl.a, senaste uppdateringen var bara ett par dagar gammal.
Länk däremot som är en trevlig sida med bra info osv, verkar numera dåligt uppdaterad.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller hämtar man uppgifterna från Vägverkets hemsida:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Min far har Navigon 7000. När jag lånade den tyckte jag kartmaterialet var ok, däremot var den alldeles för långsam i updateringen. Fick tex "instruktionen - sväng höger" när man passerat korsningen, fart ca 50km/h!!! Hände flertalet gånger.
Jag vill att den skall ha inbyggd tmc.
Vilka kartor är bäst teleatlas (mio) eller navtech (navigon mfl)??
//Marcus

Livet börjar vid 9G...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja du då var nog Navigonen fel inställd, fördelen är att man kan välja mellan snabb/normal/långsam bil/ lastbil, motorcykel, moped, cykel, fotgängare.
Jag har ju samma mjukvara i 6000T mn6 och har nog aldrig kört en navi som visar så exact på meter när man ska svänga. vid sista anvisningen.
Men har man den fel inställd blir beräkningen fel.
Teleatlas kartor i Navman N60i var 2006 och ca 2 år nyare än Navigons MN6 Navteqkartor om jag jämnför med vägarnas utbyggnad hemikring.
Själv har jag alltid gillat Navteqs kartmaterial före andra, men teleatlas var riktigt bra dom också, Navteq var överlägsen i detalj på småvägar i obyggden tidigare, men teleatlas verkar ha kommit ikapp.

///MVH Hasso
Länk
ok Hasso, Då ska jag kolla inställningen.
Är det någon som har erfarenheter av Navigon 7110?

Livet börjar vid 9G...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan ju vara så att herrn körde en bra bit över gällande hastighet också :)??

///MVH Hasso
Länk
Det kan nog vara nån inställning men... jag lade ner rätt mycket energi tidigare på olika naviprogram från Destinator, via TomTom till en del andra, inkl Mio, Garmin, Navigon och ett par till. Förutom de olika programvarorna med sina olika kartdatabaser (Teleatlas och Navtech) så studerade jag skilnader i uppförandet vid olika hastigheter på NMEA, från 4800 till 38600 bps, och även SIRF-protokollet som sades vara överlägset.
Skillnaderna var små för att inte säga obefintliga vad gäller det faktum att man mycket väl kan hinna passera en korsning eller avfart med några meter innan markören på kartbilden visar att man passerat. Dock är markören som bekant stor, allt från cirkel med pil i till pilspetsar och diverse grafiska symboler, bilar osv. Vad gäller, framkant, mitten eller bakkant på markören?
Sen måste man komma ihåg att oavsett hur snabb processor eller överföring man har så ligger det i själva GPS-systemet att alla data uppdateras i gång per sekund "uppifrån" så att säga. Detta kan man aldrig komma runt och vid t.ex 90 km/h kan man inte undvika att ibland komma före en korsning, beroende på om det just då blippar in en datasträng eller inte.
Däremot skiljer det mellan olika program så tillvida att vissa hackar sig fram i små rörelser, oftast synkade till 1-sek intervallet ovan medan andra interpolerar mellan dessa och har en mjukare rörelse på skärmen. Det sistnämnda är trevligast enligt min uppfattning men det tar inte bort "felet" som vi diskuterar här.
Sen skiljer det avsevärt i hastigheter på omräkning av rutt, bläddring och zoomning i kartor osv, beroende på processor och programvara, men felet att inte exakt passera en avfart när markören visar denna osv beror mera på GPS-systemet i sig.

FP
Någon som vet nåt om Garmin Quest2, fick ett bra mässpris idag.

Livet börjar vid 9G...
Den är i första hand en "fritids" navigator, dvs vattentålig, har support för bluechart och detaljerade kartor typ orientering osv. Ingen dum grej alls, men den stora skillnaden mot en ren bilnavigator är skärmen och jämfört med en bredbilds Garmin 660 eller motsvarande blir den som en liten mobiltelefon med sina 33x65mm och "endast" 256 färger osv.

FP
Det blev en Garmin 660 FM. På måndag drar jag på en kortare tripp med min nya bil. Då får vi se hur navin funkar.
//Marcus

Livet börjar vid 9G...
Då ska jag summera lite intryck efter första användandet...
Det mesta blir faktist negativt.
- Otroligt dålig röst, låter som en robot.
- Det går enbart att se symboler för egna POI vid 50m kartskala.
- Långsam uppföljning. Den hänger inte ens med i normal stadskörning 30- 50 km utan ligger alltid ca 35 meter efter.
- Grafiken vid navigering är urusel. Ser ju ut som ett handhållet gameboy från -89.
- Man kan ej själv välja zoomläge. Den hoppar själv tillbaka till eget val efter ca 3 sek.
- FM sändaren under all kritik. Brus och störning, har provat i lite olika bilar och positioner.
- Den svenska översättningen.ex: Till = vid
- Man kan ej välja en stadskärna "C" som mål utan man måste välja en gata.
- Kan ej ta upp POI längs med vägen

+ Bra skärm
+ bra gränssnitt innan själva navigationen börjar

Livet börjar vid 9G...
Och allt detta för 5500:-

Livet börjar vid 9G...
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Min ligger inte efter utan säger att svänga i tid och man är rätt nöjd förutom att kartmaterialet inte alltid är bra.
har du oxå 660?

Livet börjar vid 9G...
Nåt är det som inte stämmer. Jag körde 660 (utan FM-sändare) i över ett halvår utan några problem. Ingen fördröjning vid navigering osv. Rösterna kunde ju låta bättre förstås, inte alls samma klass som t.ex TomTom. Men i övrigt en bra navigator och känslig mottagare.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.