|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hur ställer sig dessa 2 bilar prestanda mässigt mot varandra? vet att alpinan har 200cc mer men borde man inte lyckas få 540in att gå lika bra utan större ingrepp? är väl ingen skillnad på växellådorna på dessa? vad ligger alpinan på för effekt? | |
Gemini__ |
E34? |
|
beror på vilken alpina b10 du menar?? |
|
|
Alpina B10 v8, 4.6 liters motor Vs Bmw 540 E39 antar jag? är ca 350 häst i alpinan medan 540 har 286. De hästarna bör ju göra ganska stor skillnad :) |
|
|
ja E39 glömde jag säga. det skiljer alltså ca 60hp mellan dom. borde man inte kunna få ut några fler enkla ur 540in? |
|
|
ingenting är väl spec enkelt på sugmotorer, om du inte har en jänke åtta. avgas med sportkattar, mappning, andra kammar, extractorrör så kanske du är i dom trakterna, men det är juh inte direkt enkelt ut en ekonomisk synpunkt, sen har juh alpinan förmodligen andra bromsar, andra dämpare och fjädrar, m.m... skulle inte ge mig på ett försök att matcha hästarna sug motor vs sugmotor, kompressor är väl det enda relativt "enkla" om man vill få ut nån effekt att prata om. /mvh jocke |
|
| men samtidigt är det inte så stor skillnad mellan 4,6 och 4,4 l, så en mappning med dubbla 3" rör och lite snälla kammar så måste man ju hamna i närheten med en schysst bränsleförbr. | |
|
tror inte det du nämner kan ge 60 hk mer. min bil är bänkad i motorn till 314 hk,o då är de bara avgassystemet som är ombyggt med högflödes kattar o grövre rör. mappning på de (lr chippning,vet ej vilket då jag inte vet vad jag ska leta efter) ett par kammar ger dig inte 45 hk till. Tror du får gå ner djupare,de enklaste är nog en kompressor. Vet inte hur dessa motorer är men nog går de få ut mer ur toppen? Grövre grenrör ska väll ge mer på toppen men sämre bottenvrid? Nått har alpina nog gjort för att få de extra hästarna :) |
|
| insatsfilter var i luftburken vid bänkningen också,nu är de org. märker dock ingen skillnad.... | |
|
Lite info om motorn i Alpina: The B10 V8 is based on the BMW 540i, which has a 286 bhp, 4,4 litre V8 engine. The easiest way to get more power in a engine, besides turbocharging and supercharging, is to increase the displacement. The usual problem when increasing the displacement on a BMW V8 engine is that it has Nicasil-coated bores so you can´t just overbore the block, you have to cast a whole new block. So BMW casts new blocks for Alpina with the displacement increased to 4,6 litre. Alpina have also made some other changes to the engine such as a new crankshaft, more enterprisingly timed cams, hand-fettled ports, lighter higher-compression Mahle pistons and reprogrammed the Motronic system. The result is 340 bhp and 470 Nm of torque at 3800 rpm, 100 rpm lower than standard. For this model year the engine has double VANOS. The engine now produces 347 bhp, probably more if you look at the much improved performance figures, and a torque of 480 Nm. The B10 V8 has a ZF 5-speed automatic gearbox with the steering wheel mounted Switch-Tronic system. ___ //Ulf |
|
| Låter som Alpinas effekt uppgifter är i underkant. Undrar om någon har bänkat/bromsat en sådant motor | |
|
E34 4,6 : Länk |
|
|
bobba: du bara har annat avgas och har fått 314hp på papper så tror inte jag det är omöjligt med 30-40hp mer med kammar och mappning. det är snarare helt möjligt. jag tror det ligger mycket dold effekt i 4,4an med tanke på att den ligger på samma effekt som gamla 4,0an. |
|
|
jo,men jag vet ju inte om nått annat är gjort med motorn,dock inte så troligt. Vissa påstår att 540 har närmre 300 hk org o skulle min haft det så har jag inte tjänat så många hk på systemet. Att byta efter kattarna gör inte specielt mycket,man tjänar vikt men inte så mycket mer. Byt ut kattarna ist,de är det som gjort skillnad på min. Fick dessa ord när jag köpte bilen: Den är omprogramerad,ombyggt avgassystem,annat filter i boxen samt Halo tändstifft (vet inte vad det gör men så sa ägaren) 314 hk o 474 nm har jag papper på. Har 3 olika bänkningar,de som är mest är resultatet ovan o de gjordes i försök 1,2 an har samma antal hk men 469 nm. 3e försöket då motorn antagligen var ganska varm så var det 309 hk och 463 nm. |
|
|
det kan nog stämma 4.4orna ligger över 286hp org. men 14hp på bara avgassystem är ju inte så dåligt, sen kanske extractor skulle göra lite till. men jag tror stenhårt på kammar och mappning också. då blir det nog nästan i alpinans klass. |
|
| är de nått du ska testa? isf har du svaret ju,jag tror inte på det dock :) max 320 hk med den settupen. (max!) | |
|
du har ingen kolla kan jag säga. hur mycket motor har du hållit på och trimma? en moped? med tanke på den m50b25 ja byggdeåt en kompis med kammar chip och 3" med sportkat gav 247hp så ökar en 540 definitivt över 320hp med dessa ingrepp. men frågan var då hur den ställer sig mot alpinan. skiljer växellådor mellan dom? annan programvara i alpinan kanske? antar de e 4hp24 lådor i bägge.? |
|
|
Har inte Alpinan Turbo även i V8:an?? Tycker nog närmare att Alpinan borde jämföras med M5... Tror nog inte att Alpinan får så mycket pisk...??( om än alls ) Här på forumet under ovanliga bilar finns en kompressormatad 540 ( E34 ) som är byggd i Norge och som tydligen piskar M5 ( E34 ) Ca pris 60.000kr Borde fungera på samma vis i E39 |
|
|
de jag menar är att motorerna som jämnförs ska vara i samma skick dvs den bilen du har tänkt trimma lr bara lattjar med i tanken gentemot min, de ska ha samma antal hk från början. Läser man sedan lite på forum o företag som säljer kammar så ska de inte ge mer änn ca 10-12 häst. säg att bilen har 290 hk org,+10 för kammar o sen får du kanske ut 10-15 hk på bytta kattar o lite annat jocks. De var den setupen du tänkt? däremot ska de ge mer effekt om man byter ut grenrören. Har dock läst om att man får ännu sämre bottenvrid då,o har man då bytt till vassare kammar o kör med A-låda o inte kan utnyttja varven på samma vis så hade ijalla fall jag tänkt om,med tanke på att de finns kompressorer. Tycker även de låter sjukt mycket att du fått ut 247 hk ur den motorn,då den har 192 hk org typ... ökning på 55 hk o de har jag mycket svårt att tro på,även fast jag bara hållt på med min corrado g60 (överladd) samt mopeder :) tidigare. Menar på corradon med överladd,(visst en rak 4) så gav vassare kam ca 4-8 hk. Förstår inte var ni lyckats hitta 55 hk utan att porta toppen mm. |
|
|
jag tycker du ska ta och läsa lite grann om vad kammaxlar gör på nyare motorer med 4ventilsteknik. kammarna som sitter org får inte motorn direkt att andas bra. här längre ner på sidan så finns det ett bromsdiagram på en m50 motor.Länk på en 4,4L v8 skulle jag kunna lova en effektökning på 30-40hp med kammar och avgassystem. man behöver häller inte köpa kammar som tar bort allt vrid från botten, man kan custombeställa dom om man vill. sen en mappning på det. sen en m50 motor har relativt bra flöde i kanalerna redan orginal, och den motorn var inte direkt en motorn med bottenvrid, mest toppeffekt. Phaser: nej, det finns men de är inte Biturbo vi snackar här. realpower:) |
|
|
tycker de är hel lustigt,en jag känner har en 850 csi (381 hk org) den har vassare kammar,andra kattar o sen om mappad,detta gav nästan precis 410 hk om jag inte minns fel, bänkningen före sa 374. Bra genomgång av motor och låda. Kanske är lättare att trimma den du angav men jag tvivlar starkt... Nån annan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.