|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har samma problem.. dunkljudet precis innan man får in växeln. Ska lämna in den på BMW och byta hardyskivan. Enligt BMW så kan det vara den. |
|
|
Bmw -325: Om du har tillgång till garage så köp en hardy skiva ist, det är inte svårt att byta tar kanske 1 ½ timme om man e händig. |
|
| hur ser hardy skivan ut? | |
| Den är rund med hål i. Sitter mellan växellådan och drivaxeln som går bakåt till bakaxeln. Har som funktion att "mjuka" upp länken mellan växellåda och resterande drivlina. | |
|
Jag har exakt samma problem. Ett dunkande ljud som hörs bäst när jag står stilla och lägger i växeln. Lägger jag sedan ur växeln och i den igen så hörs inget ljud. Däremot om jag lägger ur växeln, släpper upp kopplingen och sedan lägger i växeln igen så återkommer ljudet. Jag har även samma problem att bilen "slingrar" sig på vägen, framföralt i hastigheter över 130. Lite olika bud här, är det någon som med säkerhet kan säga om det är hardyskivan ellet silentblocken? mvh /Kim |
|
|
323/328. Jag har exakt samma problem som du har med det där dunkande ljudet. Bytte hardyskivan för den var dålig med det dunkande ljudet är fortfarande kvar :/ Ditt problem med att den slingrar sig kan vara silentblocken. |
|
|
Vår andrabil - en Mercedes S124 (kombi) dunkade ibland när automatlådan växlade - bytte idag hardyskivorna (två stycken på den bilen) och nu är den tyst vid växling! Den främre hardyskivan var ordentligt sliten och stålhylsorna "skallrade" i gummiskivan om man skakade på den, efter den demonterats... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min 325'a dunkar till ibland, men jag tror det kan vara kopplingens fel, då den börjar bli sliten. Idag knarrade det till när jag skulle lägga i 2an. :S /Jonas |
|
|
Likadant med min dunkar på 1an, sen lite mindre med 2an, sen liten duns 3an, sen 4 väldigt lite och 5an då och då. tar man det lugnt med kopplingen och inte släpper upp så fort så dunkar inget alls.. Börjat störa mig på det så man blir snart knäpp. silentblocken är bytt och det är inte hardyskivan. måste väl nästan kanske vara bakaxeln?!? |
|
|
Länk AE |
|
| men alltså det låter när jag står stilla med. den kan väl ändå inte vara lös? bakaxeln. | |
|
Hej! Jag har exakt samma problem med min E46:a. Jag bytte silentbussningarna. Då försvann ljudet.. Men nu 6månader senare har ljudet kommit tillbaka.. Är det de yttre bussningar då tros? Mvh Henrik Länk |
|
|
Har samma problem med min e36 328. Har ni fått ordning på era bilar eller fått något fel konstaterat?? /Andreas |
|
| tror ni man kanske bara kan byta klumpen? | |
|
intressaant tråd här ...................låter som jag har samma problem låter bara i 1 ans växel när man precis ska stanna bilen med kopplingen nedtryckt.. ja frågan är om man ska byta dom där silentbussningarna eller klumpen?? bmw 328 -00 |
|
|
Återupplivar denna tråd Har precis ett sådant dunkande ljud när man lägger i 1an å står stilla och även när man glider iväg om man är lite för hastig på att släppa upp kopplingen. Läste på forumet om en kille som bytt bussningen som ska sitta "mitt" under diffen. Är en sådan bussning avancerad att byta? Någon som gjort detta? Låter troligt att det skulle kunna vara den bussningen snarare än silentblocken för då skulle de dunka mest för jämnan tycker jag. Även vid inbromsning. Har nämligen haft det felet på en e36a och det uppenbarar sej inte på samma sätt själva "klonkandet" Mvh John |
|
|
Hej läste lite på tråden här och ´ska nog byta silentbussningarna, börjar med det för har problem med klonket i skuffen... kikade lite på en resercdelslista här med div bakvagnsbussningar nån som vet vilken man ska byta???har en bild nedan?? Länk |
|
|
Jag har hört dunk vid i läggning av 1:an på flera BMW (E36, E46 mfl) även en ny E92. Det är troligen så att vid växling så rör sig utgående axel på lådan så att kardanen rycker till och genererar ett litet dunk då kuggen i bakaxelklumpen slår ihop. Sätt dig i bilen och be en kompis vrida hårt frm och tillbaka i kardanen då du har friläge på lådan o se om det låter i bakaxeln även då. Har ej testat detta själv... Har själv dunk frånbakaxeln och det låter som en spolarvätskeflaska rullar runt i bagaget och slår i ryggstödet på baksätet ungefär. |
|
|
Vi testade nämligen o vrida i på kardan o dte är ju lite glapp i dem, men så är det i dom flesta, skulle ja tro....... mmm riktigt skumt detta, tänkte på byta den där hardyskivan men när man känner på karsan runt skivan så sitter den riktigt tajt... Har märkt en annan grej också när man gasar kratigt på ettan o släpper snabbt i högre varv så donkar det under bilen liksom som kardan är lös eller nått......nån som har hört det ljudet??? |
|
| Någon som gick till botten med detta klonkandet? Någon som tog reda på orsaken? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.