AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.824

323 -96 / "Donkande" ljud vid växling?

Sida 1 av 2
sa
2
sandling
323i -96
Har en 323 -96 som har 23k mil på nacken.
När man växlar, precis när växelspaken möter växelläget (dvs innan man lagt i själva växeln) hörs ett "donk" någonstans. För att beskriva ljudet låter det som om man har något tungt i bagaget och kör i ett gupp som medför att lasten hoppar och man hör en duns. Ljudet är påtagligare då man drar lite mer på växlarna och även på låga växlar (så gott som aldrig på 5an). Låter även ibland stillastående på tomgång.
Jag har ingen aning om vad det kan vara ?
Kan det va hardy skivan? hissa upp bilen och kolla det är som en rund gummi bustning som håller kardanen på plats.
sa
2
sandling
323i -96
Jag har förstått att hardyskivan är ganska vanligt fel men vad jag förstår "klonkar" det då när man släpper kopplingen efter en växling. Mitt ljud kommer med kopplingen nedtryckt.

Om jag står på tomgång´med kopplingen nere, växlar till 1an "KLONK".
Fortsätter ha kopplingen nere, lägger ur växeln och lägger i 1an igen "tyst".
Ljudet kommer altså bara när jag kör + första gången jag lägger i en växel stillastående. Det är ett REJÄLT klonk och man känner även en liten duns..

Men jag ska kika på hardyskivan..:)
Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
låter som något med bakvagen, typ bussning eller liknade! i värsta fall kan det vara infästningen till hela bakvagen som har fått sprickor... se gärna mitt in lägg! under sprickor på bakvagen e46

var själv med om det pecis... bmw betalar rep för 50 tusen

Hy
126
HypeX
Annat märke
Jag har haft samma bekymmer sen jag köpte min bil.
Postade en fråga om det för nått år sen, gav inga riktiga lösningar utan många tyckte att "det ska låta, då vet man att sakerna rör sig mekaniskt".
Dock vidhåller jag att det är nått som inte är som det ska vara.
Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
HypeX: Då bör låta Bmw kolla bakvagen!!! Det ska inte låta som man har något som ligger och slår i Bagaeutrymmet!!

Hy
126
HypeX
Annat märke
Ähhh, det är en eller flera bussningar som är dåliga.
Det bör bytas, jag vet, men åker till BMW gör jag inte.
Gör det när jag får tid över.
sandling:
Har du lyckats klura ut vad felet är?
Visa användare
7
Daaniiiel
bmw 323i coupê -96
det är silentbussningnarna som låter.
Bm
10
Bmw -325
BMW 325-94
Har samma problem. Om det någon som får problemet löst så skriv gärna hit.

ni
37
nitro87
325i -92
samma problem med min.... det donkar lite lätt när jag lägger i 1an vid stillastående och 2an när jag ska växla upp.... knappt märkvärt om man inte är knäpptyst o hör hur det donkar lite , ungefär som ett gupp...
Visa användare
7
Daaniiiel
bmw 323i coupê -96
det är silentbussningarna det är fel på. därför det donkar där bak, har haft likadant med min. for in med den på verkstad, kosta 400 kr för bussningarna, plus rep plus fyrhjulsinställning. blev 3000 kr.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Yes, som folkens över säger så är det silentbussningarna.
ringde bmw idag och frågade va det skulle kosta att byta dom.
Mellan 2000 - 2500 beroende på hur mycket det krånglar.
Då är bussnigarna inräknade!
Måste oxo byta mina nu klonkar och ålar sig som s*tan på vägen nu. USCH!
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Kolla "silentblocken" vanligt som fan.. bytte på min e36 förut å de blev en helt annan bil...

the one and only.. BMW
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hehe silentblocksbyte löser inte alla problem =) Bytte de på min visst slutade bilen slingra och blev tight igen, men dunk-ljudet vid växlingar fanns kvar ;)

Säkert något glapp i drivlinan eller bussningar vid lådan... vid en växling så kopplas ju kuggarna bort från bakvagnen.... och eftersom dunset sker vid själva växlingen med koppling intryckt så har jag svårt att förstå varför folk ensivas sig med bakvagnsbussningar?

Om det vore bussningar så borde de i sådant fall vara något utav de som sitter vid lådan... Men har själv haft svårt att höra vartifrån det kommer... Kan ju vara bussningarna i själva växellänkaget... och så tar ljudet omvägen in i kupén ... får det att låta som om de vore bakifrån?

// MVH Jocke
Visa användare
7
Daaniiiel
bmw 323i coupê -96
då var det säkert dina fjädrar som gått av, för dom brukar gå iaf originalfjädrarna brukar gå av om man inte byter silentblocken i tid.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var sitter silentblocken?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
å vad kostar byte?
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
jag kan säga att det inte är silentblocken "bakvagnsbussningarna" och kan inte heller förstå hur faaan det skulle kunna vara dem som. Jag har samma problem på min. Backen 1:an och 2:an ger den en liten duns ifrån sig precis när man går in på växeln med kopplingen nedtryckt. Jag bytte mina silentblock för kanske 10 mil sedan och mina fjädrar är verkligen inte av!

Jag tror att det är nått med drivlinan men har inte haft tid eller ork att kolla det än, men visst är det väldigt irriterande :P
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Låter bara lite sportigt =) Skön känsla av att något verkligen sker :P

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Låter bara lite sportigt =) Skön känsla av att något verkligen sker :P

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.