AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

530i eller 525i

an
93
anders&Eva328iT
530i Touring -08
120i 5-d -06
jag skall köpa en 5-a touring. Är lite tveksam på motor. diesel käns ej rätt. prislappen mellan 525 och 530 känns omotiverat hög. Är vridet/effekten/körglädjen så mycker mer på 530, eller kommer det med mer utrustning också?
an
126
andpa
525iA-04
Det beror väldigt mycket på vilken modell ni är ute efter - inte äldre än 95 förmodar jag? 525 och 530 har funnits parallellt som touring under de flesta "tidsepoker" sedan början av 90-talet (då 530 hade V8). Undantag 97-00. Fr o m i våras så har 525 en 3-litersmotor. Ja, det finns mycket att skriva men svårt att veta var man ska börja om man inte känner till vilken årsmodell ni är ute efter...

PP
an
93
anders&Eva328iT
530i Touring -08
120i 5-d -06
Ursäkta otydligheten - jag tänker köpa ny (E61)

Anders
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Gäller det E34 är en 525i ca 1dl snålare per mil såvida det gäller manuell låda. Ganska likvärdiga försäkringar och övriga driftskostnader = samma delar bortsett från motorn. Sexan i 525 låter dock trevligare än V8 i 530/540 tycker jag, åtminstone i originalutförande.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Oj, du hade postat modell innan jag skrev klart. Bortse från mitt svar...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

to
3
toywan
525i sedan-05
Hej!

Det beror på vilka preferenser och önskemål du har. Jag kör en 525 05:a som jag har ca 224 kusar i nu (efter lite uppgradering och mappning). Kan säga att jag tycker priset mellan 525 och 530 inte är motiverat. 525:an har tillräckligt med kraft och vrid vid omkörningar i den nya motorn. Jag har provkört både 530:an och 525:an och efter mina behov; bra med drag vid omkörningar och rolig körkomfort rent allmänt- så räcker 525:an.

Du kollar ju dessutom på en ny bil som har 218 kusar i botten och dessa räcker helt klart. Mina 204 som jag hade tyckte jag kunde bli några fler- men främst vridet jag var ute efter. Är ju 192 enl. pappren men det skiljer helt klart mellan bilarna. Teknikens värld uppmätte "bara" 206 i den som skall ha 218 i testen mellan bilarna sist....

Alltnog, om jag var du skulle jag lägga mellanskillnaden på extra utrustning på bilen och köpa en 525:a. Båda motorerna har en underbar gång och kraft i hela registret och för mig räcker 525:an bra såväl vid rödljusen som vid omkörningar.

Dessutom är min erfarenhet att det är lättare att köra 525:an ekonomiskt. Jag körde med familjen (fru och två barn) Göteborg-Sollefteå drygt 80 mil. 0.71 i förbrukning och då var jag inte lätt på foten ändå.... Har tom kört min i 0.63-0.65 då jag håller hastigheterna på långkörning. Min erfarenhet är att 530 vill ha ca en deciliter till även när man kör försiktigt. Hur teknikens värld kommer upp i sina nivåer på förbrukning för 525:an är för mig en gåta...

I det stora hela är både 525:an och 530:an underbara bilar. Jag har nog inte varit så nöjd med någon bil som jag är med denna. Det enda jag kan klaga på är RTF-däcken som nu inte är så spårkänsliga när jag har 2.8 tryck i däcken men dessa skall så småniningom växlas ut mot vanliga gummin. Försök förhandla bort RTF-däcken mot vanliga om du kan är mitt råd.

Lycka till!

Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.