|
|
|
|---|---|
| jag skall köpa en 5-a touring. Är lite tveksam på motor. diesel käns ej rätt. prislappen mellan 525 och 530 känns omotiverat hög. Är vridet/effekten/körglädjen så mycker mer på 530, eller kommer det med mer utrustning också? | |
|
Det beror väldigt mycket på vilken modell ni är ute efter - inte äldre än 95 förmodar jag? 525 och 530 har funnits parallellt som touring under de flesta "tidsepoker" sedan början av 90-talet (då 530 hade V8). Undantag 97-00. Fr o m i våras så har 525 en 3-litersmotor. Ja, det finns mycket att skriva men svårt att veta var man ska börja om man inte känner till vilken årsmodell ni är ute efter... PP |
|
|
Ursäkta otydligheten - jag tänker köpa ny (E61) Anders |
|
|
Gäller det E34 är en 525i ca 1dl snålare per mil såvida det gäller manuell låda. Ganska likvärdiga försäkringar och övriga driftskostnader = samma delar bortsett från motorn. Sexan i 525 låter dock trevligare än V8 i 530/540 tycker jag, åtminstone i originalutförande. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Oj, du hade postat modell innan jag skrev klart. Bortse från mitt svar... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Hej! Det beror på vilka preferenser och önskemål du har. Jag kör en 525 05:a som jag har ca 224 kusar i nu (efter lite uppgradering och mappning). Kan säga att jag tycker priset mellan 525 och 530 inte är motiverat. 525:an har tillräckligt med kraft och vrid vid omkörningar i den nya motorn. Jag har provkört både 530:an och 525:an och efter mina behov; bra med drag vid omkörningar och rolig körkomfort rent allmänt- så räcker 525:an. Du kollar ju dessutom på en ny bil som har 218 kusar i botten och dessa räcker helt klart. Mina 204 som jag hade tyckte jag kunde bli några fler- men främst vridet jag var ute efter. Är ju 192 enl. pappren men det skiljer helt klart mellan bilarna. Teknikens värld uppmätte "bara" 206 i den som skall ha 218 i testen mellan bilarna sist.... Alltnog, om jag var du skulle jag lägga mellanskillnaden på extra utrustning på bilen och köpa en 525:a. Båda motorerna har en underbar gång och kraft i hela registret och för mig räcker 525:an bra såväl vid rödljusen som vid omkörningar. Dessutom är min erfarenhet att det är lättare att köra 525:an ekonomiskt. Jag körde med familjen (fru och två barn) Göteborg-Sollefteå drygt 80 mil. 0.71 i förbrukning och då var jag inte lätt på foten ändå.... Har tom kört min i 0.63-0.65 då jag håller hastigheterna på långkörning. Min erfarenhet är att 530 vill ha ca en deciliter till även när man kör försiktigt. Hur teknikens värld kommer upp i sina nivåer på förbrukning för 525:an är för mig en gåta... I det stora hela är både 525:an och 530:an underbara bilar. Jag har nog inte varit så nöjd med någon bil som jag är med denna. Det enda jag kan klaga på är RTF-däcken som nu inte är så spårkänsliga när jag har 2.8 tryck i däcken men dessa skall så småniningom växlas ut mot vanliga gummin. Försök förhandla bort RTF-däcken mot vanliga om du kan är mitt råd. Lycka till! Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.