AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.871

Fläkten sprängdes!

Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
Hej.
Imorse när jag åkte till jobbet i normal fart, så hörde jag ett vinande ljud vid två tillfällen, sen helt plötsligt var det som om något sprängdes under huven på bilen. Jag var ca. 30 sek från jobbet så jag rullade vidare utan att gasa.. När jag kom fram och gick ur bilen så var det något som nästan hade gjort 2 hål igenom huven. Jag öppnade huven och fläkten hade pulveriserats, det var ingenting kvar av fläkten, och när detta hände så flög bitarna runt och gjorde hål på kylaren. så vattnet ha gått också.
Vad kan detta bero på?

540I kompressor
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Det är fläktkopplingen som gett upp och låst sig.
Fläkten följer då motorvarvet, och snurrar fortare än tänkt vilket resulterar i att den "sprängs".
Har man tur hör man att den låter som en gammal Volvo och hinner byta innan det är för sent.

Vet fler (med 540) som råkat ut för exakt samma sak, bucklad huv och kapade kylarslangar som följd.
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
jag pratade med BMW i Uppsala nyss och de skulle ha ca.9000:- för att byta kylare och fläkt! Om man skulle köpa kylaren löst hos mekonomen så kostar den 3400:-, fläkten har jag inte hittat än.. men 9000:- verkar ganska dyrt, eller har jag fel?

540I kompressor
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag köpte en beg. viskokoppling inkl. fläktvinge för 1100:- via Bildelsbasen.se från en bil som gått ca 5000mil Skall bara komma mig för med att byta den. Den glappar i lagringen men fungerar i övrigt, men rätt som det är låser den väl sig :)

AE
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
Anders-72,
Så du har alltså bytt fläkten själv?
var det svårt ?

540I kompressor
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte gjort det ännu. Jag har gjort ett verktyg som mothåll för att kunna lossa den från vattenpumpsaxeln. Det är i grova drag ett lätt bockat plattjärn med två hål som går att trä över två skruvskallar av de fyra M6:or som håller remskivan. Centrummuttern med nyckelvidd 32mm är vänstergängad och kan sitta en del. När man fått loss fläkten är det vad jag förstått bara att lossa plasten runt fläkten och expansionskärlet och lyfta upp allt samtidigt.

AE
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
anders-72 vad menar du med glappar? in-ut så att säga lr upp-ner?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den glappar axiellt. Om man tar tag i fläktvingen kan man röra en vingspets nästan en centimeter framåt och bakåt (i bilens färdriktning). Dessutom låter den illa. Kylningen fungerar dock perfekt, men det är nog bara en tidsfråga innan den ger upp om jag inte byter.

AE
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
pratade precis med en annan verkstad här i Uppsala som säger att de fläktarna är bara skräp. Han tips var att låta det som finns kvar av fläkten sitta kvar ( eller ta bort det helt) och satsa på en större elfläkt kopplad till tändningen...annars kommer samma sak att hända igen.
det låter som en bra idé i alla fáll.

540I kompressor
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
är det någon som har gjort något liknande?

540I kompressor
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Jag skulle aldrig göra så med en originalfläkt,den ska ju givetvis fungera och dessutom kommer elfläkten gå hela tiden om du kopplar den enbart till tändning och det låter inte roligt med ett konstant surrande i fronten isåf ska du koppla den via en termokontakt som slår till vid en viss temp men rekomenderar att du fixar till originalet....
kolla med dessa ex:
Länk
Länk

Och samma sak kan jag inte tänka mig händer igen dom närmaste 20000 milen efter du bytt om det är nya grejer....

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
direkt länk för 540 mfl:
Länk

Köp den och sedan kan du köpa fläkten på skroten....

Mvh Andreas
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
ok, men jag pratade med en mekaniker på en verkstad här i Uppsala och enl. honom så är det relativt vanligt med dessa så kallade fläktsprängningar.
Det var han som tipsade om att montera en eftermarknadsfläkt ( han tyckte iochförsig också att man ska ll montera den med en termostat)
jag plockade bort kylaren nu ikväll och fläkten har verkligen "tuggat" sig igenom den.... fläktkåpan är helt borta... och hela motorutrymmet
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har förpassat min fläkt till reservdelslagret iofrs på min dubbeli.Har istället monterat dubbla tryckande elfläktar,dessa är kopplade över relä och givare som startar vid 82c.Har även en orginalknapp i bilen som kan styra dessa manuellt.Finns bara fördelar med detta,nån hk xtra,mindre slitage på alla axlar i remloopen,sen att det blir mer lättmekat är ju inte heller nåt -.

Mvh/Micke
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
ok, det låter jätte bra, har precis betällt en ny kylare och ska ut på lunchen och jaga elfäktar då...
vad sätter man där den gamla fläkten har suttit då?

540I kompressor
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
nu har jag införskaffat mig en stor elfläkt.... den kommer faktiskt från en Volvo V70R och ska vara riktigt bra, har aldrig varit förtjust i volvo grejer men men, ibland får man strunta i vad man tycker...

540I kompressor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.