AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.203

VF Engineering Kompressor Kit BMW 540iA (-96) e39

Sida 1 av 2
Si
22
Simon113
BMW 540iA Sedan -96 (e39)
Någon som har detta kit? Eller har erfarenhet om det. Läser man på hemsidan så verkar det vara busenkelt och i princip 100% Bolt on. Förutom ECU:n som ska skickas över till jänkarna, det är ju dock inget större problem....

Men iaf tacksam för svar och påpekanden innan buy-klicket görs.
Är en person som gärna ser att det funkar direkt utan strul, och att pålitligheten kvarstår efter monteringen. Precis som det ska vara med dessa bilar som är ren jävla ingenjörskonst. =)....

MVH Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det till 540?? varför gå över ån för att hämta vatten ??
Länk

///MVH Hasso
Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tror de va i bilsport jag läste om ett kommande kitt.
Skulle i princip bara va till o lasta i kompressorn,inga spridare lr dylikt.
Nån som vet mer? var ligger ett komp kitt hos Ess nu på? nån som utför byten i sverige?
Si
22
Simon113
På beastpower tar de ca 40000 kr för ett komplett kitt beroende på växelkurs. Som jag läst mig till verkar frakten inkluderad. Dock ej frakten av ECU:n. För det känns ju som att man lätt skulle kunna montera det själv. Eller vad tros?

MVh Simon
Bobba:

Turbocenter Stockholm jobbar med ess kitt......
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
kalas,får hålla koll på dem när deras trim kitt kommer upp på sidan.
Är ej klara står de.
tycker fortfarande att 40k är för mycket pengar,då kunnde jag köpt en m5a ist.
Si
22
Simon113
40 000 kr för ca 133 hk, tycker inte jag är så farligt OM allt fungerar som det ska. Jämför med kompressor till ex Corvette, minst 70 000 kr och amerikansk passform= inte roligt alls.....Frågan är vad Turbocenter kommer ta för sitt kit. Ingen som vet när det finns att köpa? Ok, det verkar iaf som det är bäst att vara lite kall än så länge.
Turbocenter är återförsäljare för Ess och tar ungefär detsamma som dem.
Deras hemsida har sett likadan ut sen 05 och jag kan sätta en Big Mac & co på att den kommer se likadan ut om 2 år =)

Ring dem, de är mycket trevliga att göra med

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hittade nr av bilsport,är jag inte helt fel ute så är det Länk som kommer att göra ett "gör de själv" kitt som man ska bolta på utan att byta spridare lr bränslepump.
Frågan är om de behövs en om mappning lr hur de kommer göra med styrenheten.
Antar att det kommer bli ett rätt lågr laddtryck men de ger nog en del HK ändå?
Slängde iväg ett mail men såg att de öppnar butiken först nästa vecka så de lär ju dröja innan man får svar.
25-30 papp skulle jag gissa på... vi får väll se...
Si
22
Simon113
Vi får hoppas på det bästa...=) Men om det landar på 25-30k så är det ganska prisvärt...
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
japp de är de,bara maskinen inte skär ihop sen...
de är de jädra fästet som är så dyrt!
Länk har en sats till VW G60 han tar 17 k för den,visserligen om man tar de gammla fästet från g-ladern o skickar till honom annars +3500
Ett pris där kring hade varit intressant :) men de kan man väll drömma om....
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Att köpa ESS-kit i Sverige blir mycket dyrt. Priset på hemsidan gäller om du handlar det i Norge men om en svensk återförsäljare ska sälja det här hemma krävs det ju import av grejerna och därmed tull/skatt eftersom Norge inte är med i EU. Jag har hört priset upp mot 80.000:- monterat från svenska återförsäljare. Bra mycket billigare att ta en tripp till de norska skogarna och hämta grejerna själv eller få de monterat på plats.

Alutechs kit verkar ta tid för att komma till försäljning. Kittet har varit på gång sen förra hösten. Vad jag vet rullar det just nu ett sålt kit på våra vägar och det ska enligt uppgift lämna ~380hk för ~40.000:-
Om det byts spridare eller inte kan jag inte lova men jag kan inte tänka mig en effektökning på 100hk utan extra bränsleflöde.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Till Simon: Om du söker runt lite på www.bimmerfest.com forumet för E39 så hittar du lite info om vad amerikanerna har köpt för olika kit. Har för mig att jag läst att många är nöjda med VF. En del kör Dinan men det är svindyra grejer men sägs vara riktigt fina men kostar i princip det dubbla och mer därtill om man ska komplettera med deras övriga tuningprodukter.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ska se om jag får igång scannern lr hittar nått om de men där stod det att bränslepump o spridare inte skulle behöva bytas,kanske leverar 50 hk lr nått vill man sedan ha mer så kan man gå vidare med spridare,pump,ic mm...
Si
22
Simon113
Det ska jag kolla upp. Men jag fattar inte riktigt vad haken kan vara, när de på beastpower tar ca 40000 kr för komplett kit, med spridare och allt. Varför betala mer via norrmänn eller någon svindyr svensk firma.? Hur är det med tull mm från USA? Tack iaf för alla påpekanden och upplysningar!

//Simon
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Länk de funkade :)
Läs under rubriken,Glad islänning.
Si
22
Simon113
Tack! Låter ju bra, skulle vara kul o veta när man kan beställa det bara. Får väl ta och ringa dem och se...Tack ska du ha Bobba!

//Simon
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Haken är att dom inte officiellt säljer det än.

Tull/skatt ska betalas när man handlar från USA. Har man tur rinner de igenom tullen. Beror lite på hur det skickas, är det uppenbart att det är en köpt produkt skickat från företag så lär man få betala. Skickas de från ett privat namn och som gåva så kan man slippa.
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
Jag har den kompressorsatsen från Alutech monterad i min bil!
Alltså den med en kompressor...
Bilen går som ett skott ( inte för tillfället pga. flaktsprängning ) men den gjorde det innan alla fall!

540I kompressor
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ok,men du har med utbytta spridare o pump?kostnad?
Visa användare
16
Bernif
540I [kompressor]
ingen aning, han jag köpte den av visste ingenting om bilen mer än att det var en kompressor monterad av Alutech i den. det är 540Is, gamla bil. fast med en annan motor än då han hade den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.