|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Dessutom så säger jag inte att det inte flödar bättre, det är juh självklart att det gör det, men mer genomsläppt luft resulterar i sämre filtrerad luft, detta fattar juh vem som helst, oavsett om man skruvat bmw på heltid eller inte. och sämre filtrerad luft = mer skit i motorn och olja, då måste man väga för och nackdelar... och för 0.5hk som det handlade om i detta fallet fanns det juh ingen anledning att montera dit ett öppet filter?. och jag tror inte att bmw bygger en motor, som 4.0L v8an, och sen sätter en jätte flaskhals i att motorn inte får nog med luft, och org luftburk och liknande är alldeles för klent utformade. om man ha headers, avgas, kammar, mappat och börjar komma upp i lite effekt, då kanske man kan tjäna sig några hk på att sätta dit ett öppet filter, men en org maskin kan man nog inte märka nån skillnad alls gällande detta, skulle vara kul med nån 540 ägare som testat detta.. antingen på en modifierad maskin, eller bara jmf med org. /mvh jocke |
|
|
Jokko: du sätter dit dig själv i okunskap om bmw, M62 motorn är på 4.4L.. Länk där ser du svart på vitt. vanligt pappersfilter mot andra eftermarknadsfilter. sen kan jag inte mer säga "suck" om ditt mogna beteende. kom tillbaks när du fått lös arslet från datastolen och kommit ut i praktiken och testat och utvärderat diverse. |
|
|
Jag vet inte om detta har med saken att göra, men det verkar som om han som började tråden (Bango) och ställde frågan om vad som är bäst har en 540 -94 m60 är inte det en 4.0 liters motor? m62 4.4l kom väl inte förän -96? fast jag kanske bara har missuppfattat allt? V8, kan det bli nå bättre? |
|
|
Nu ska ni grabbar Edström & Jokko inte bli ovänner pga olika tyckande & kunskaper, det löser inget. Jag har en m60 v8 i min bil på 4.0L. Sitter väl en sån i alla e34:or? 4.4L v8 kom väl till e39:an? |
|
| så sant så sant. missuppfattde då nån nämde 540 e39a | |
|
haha, akta så du inte biter i din egen svans bmw meken. är inte osams med nån, men hatar när nån viktigpetter ska skriva sina "fakta" i nästan alla trådar på ett minst sagt drygt sätt och svara på folks ifrågasättanden på samma sätt.. bara för att man vet mer måste man inte betee sig som att man är bättre på nåt vis. dessutom håller jag inte med om dessa såkallade fakta i denna fråga heller. det visar juh bara hur mkt argument man har när man måste försöka peka finger på petitesser och beteckningar (dessutom har man fel själv). men men, lycka till hur som helst, dom som vill montera öppet lär göra det iaf, och dom som inte vill gör inte det nuf said från min sida. /mvh jocke |
|
|
saken är ju den att det är bättre att få ett kort och rakt svar på en fråga av nån som kan eller att det ska vara en massa svammel som inte stämmer för fem öre av nån som suttit och läst eller hört att de ska va så för en kompis kompis sagt de. ända anleddningen jag "hänger" här är jag tycker det är kul att hjälpa folk. |
|
| Öppet luftfilter är något som oftast inte gör någon skillnad alls och som folk oftast inte monterar på rätt sätt vilket medför att dom förlorar hp istället. Luften som sugs in genom luftfiltret skall ju som bekant vara kall. Den vanliga personen som monterar öppet luftfilter sätter inte äns dit en avskärmning som håller bort den varma luften från motorn eller modifierar luftkanalerna så att det kommer in tillräckligt med kall luft. Öppet luftfilter sitter oftast där för att personen ifråga tycker att det är ganska häftigt att ha just ett öppet luftfilter. | |
| -edström- Eller bli hjäpt rentutav... | |
|
Som sagt , jag kan bara svara av min egen erfarenhet av sportluftfilter.... I min 535 e39 med V8 så monterade jag hösten 2006 ett insatssportluftfilter (ett sådant som man lägger i originalburken) och det var den typen av filter som man oljar in. Och jag kan verkligen intyga att jag inte hade för mycket olja . men likt förbannat så enfter ca 1-1,5 månad så började bilen bete sej lustigt.... Jag fattade inte först var det kunde vara , men innan jag monterade luftfiltret så blev jag åvreådd av en hel del personer bla här på autopower att det vara bara dumt att montera ett sådant sportluftfilter..... Och nu för någon månad sedan bytte jag tillbaka till original pappfilter samt gjorde rent LMM med den sk "specialsprayen" som finns att köpa samt så läste jag av / nollade alla ev felkoder som fanns lagrat i bilens databox. Och efter detta så har "pengen" gått som en dröm !!!!!! Dvs perfekt ! Och jag ska väl tilläga att jag bara kör denna e39'a på sommaren.... Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.